Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått på p-piller i 5 år, men er så lei av å ta den pilla hver eneste dag + at jeg får en del urenheter pga de.

Jeg har derfor tenkt på spiral, men har lest at man må sjekke hver dag at den sitter der den skal. Er dette riktig? Det hørtes jo veldig slitsomt ut.

Kan kjæresten min kjenne spiraltråden?

Gjør det vondt å plasere den der?

Håper noen kan svare meg, helst noen som har prøvd og ikke bare lest sånn som meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har min spiral nr 2 nå og er superfornøyd.

Det er litt ubehagelig å sette den inn. Jeg hadde mensensmerter i et par dager etter den var satt inn, men etter det har den bare vert der.

Jeg har heller aldri sjekket om den er på plass. Noe jeg kanskje burde gjøre :sjenert:

Samboeren min har aldri kjent den.

Den eneste bivirkningen jeg har av den er at jeg mister mensen.

Skrevet

Jeg har hatt hormonspiral i snart 9 år, ettersom jeg ikke kan bruke p piller. Jeg er KJEMPE FORNØYD! Den skal byttes minst hvert 5 år, jeg bytter min ca hvert 3. Mine partnerer har sjeldent kjent noe til trådene - bortsett fra den første spiralen, men da fik jeg trådene klippet kortere - og da var det ikke noe problem.. He,he - men - vi skjønte ikke helt hva såret han fikk kom av med engang!! Etter det har jeg alltid fått klippet trådene kort i forbindelse med at jeg setter den inn.

Jeg sjekker ikke min spiral i det hele tatt, aldri hatt noen problemer med den - gjorde det de første årene... Går til Gyn minst 1 gang i året, på kontroll - både vanlig GU og ulralyd - får da bekreftet at den sitter som den skal. Forøvrig er det greit å vite at dersom man bytter partner, ekstra lurt å vite at han er frisk før man dropper kondom - ettersom man lettere får salpingitt når man har spiral! Greit å unngå!! :)

Jeg har mistet mensen nesten helt, hender et par ganger i året at jeg får sporblødninger - men det er det. Menssmertene jeg slet mase med er også helt borte!! :D

Men - jeg har venninner som har forsøkt samme spiral uten samme hell.. De har hatt konstante smerter og blødninger, og har endt med å ta den ut.

Etter man setter inn første spiral får man ofte tilbud om en GU etter et par mnd, for å sjekke at den sitter som den skal!! Mange fastleger kan sette inn spiraler, men ettersom jeg ikke har født ønsker min fastlege at det skal gjøres hos en gynekolog!

Lykke til!! Håper dette hjalp litt!!

Skrevet

Jeg har hatt så mange oppover årene at jeg ikke lenger vet hvor mange. Jeg har hatt forbud mot å bruke p-piller så i realiteten hadde jeg bare ett alternativ. Fikk den første kobber-t som 18-åring, og den gang var legen i tvil om det gikk siden jeg ikke hadde født barn.

Men det gikk helt fint. Hadde litt ulemper med at mens-smertene nok var litt sterkere de første 2 dagene, og likeså blødningene. Trådene var nok litt lange et par ganger etter innsetting, hvilket kunne merkes ved at kjæresten til tider kunne bli sår på penis hvis han traff rett på. Dette var helt uproblematisk og få klippet. Jeg gjorde aldri noe forsøk på og finne ut om den satt slik den skulle da var rimelig sikker på at jeg hadde kjent det om den var på vandring.

Senere kom hormonspiralen (Leonova tror jeg den het), med den "bivirkningen" at menstruasjonen uteble. Men det skjedde ikke helt uten videre. Jeg hadde småblødning konstant de første 9 måndene, med alle de praktiske utfordringer det medførte. Følte meg ikke ren i mer enn 5 min. etter dusj og var mektig lei av og gå slik så lenge.

Legen kunne ikke svare meg på om det kom til å ta slutt, og før jeg var ved å gi opp og fjerne den, ringte jeg produsenten for å høre om deres erfaring med den. Da var det en hyggelig dame som sa at hun kunne ikke svare, men at hun skulle få tak i noen som kunne til å ringe tilbake.

Og så skjedde. 15 min. senere ringte det en kvinnelig lege som jobbet for firmaet og stilte masse spørsmål. Deriblandt om jeg hadde hatt sterke blødninger fra tiden før innsetting. Og det stemte jo, jeg hadde nok litt over gjennomsnitt sterke blødninger. Dermed ble det en kamp mellom kropp og spiral og jeg fikk denne lange "tilvenningstiden".

"Hold ut litt til så vil du oppleve at kranen blir skrudd av" sa hun, og det skjedde. Psykisk? Nesten så en kan begynne og lure.

Har hørt om enkelte som ikke kan bruke spiral i det hele tatt, mest sannsynlig fordi kroppen ikke vil vite av den. Og da får man relativt sterke smerter og den må fjernes igjen i løpet av et par dager.

Innsetting er litt ubehagelig. Spiralen ligger i et tynt plastrør som føres opp gjennom livmorhalsen og inn i livmoren. Ved rett plassering trekkes røret tilbake mens spiralen foldes ut. Under denne seansesen kjentes det ut som sammentrekninger som ved menssmerter, men gikk over i løpet av en halvtime (i mitt tilfelle). Uttagning derimot kjente jeg ikke i det hele tatt.

Det er viktig og huske at selv om den delen der "nede" lever sitt eget liv, må man ikke sluntre unna sine årlige GU da f.eks celleforandringer ikke merkes.

Skrevet

Jeg har også tenkt på å sette inn hormonspiral, det eneste som hindrer meg er at jeg bekymrer meg veldig for innsettingen. Er så redd det skal gjøre vondt. Ser dere skriver at det føltes ubehagelig, hvor ubehagelig (om det går an å beskrive)? Jeg takler smerte veldig dårlig...

Skrevet

Jeg har en veldig lav smerteterskel, og syns ikke det gjorde så veldig vondt å få inn en spiral. Joda, litt vondt gjorde det jo, men det er også over för du vet ordet av det =)

Selv har jeg kobberspiral, da jeg ikke tåler hormonpreparater.

I begynnelsen fikk jeg kraftigere mens, gjorde også vondere, men det har nå begynt å gi seg.

Skrevet
Jeg har også tenkt på å sette inn hormonspiral, det eneste som hindrer meg er at jeg bekymrer meg veldig for innsettingen. Er så redd det skal gjøre vondt. Ser dere skriver at det føltes ubehagelig, hvor ubehagelig (om det går an å beskrive)? Jeg takler smerte veldig dårlig...

Jeg kjente det ganske godt, men det hjelper å ta noe smertestillende en halvtimes tid før du skal få den satt inn. (Det gjorde jeg 1. gang, men glemte det neste gang). Går jo fort over da, uansett!

Skrevet

Det jeg mener med ubehag er ikke smerter. Jeg synes ikke at det er vont å sette den inn. Det er ubehagelig er at en fremmed ting skal settes inn i kroppen det kjenner man jo. Røret skal opp i et følsomt ommråde og det er ubehagelig.

Så har vi jo den kjekke "jekken" som gynikologen skal føre inn og "jekke" opp hullet med slik at han ser bedre.

Jeg synes faktisk den er mye verre en å sette inn spiralen.

Skrevet

Jeg er en skikkelig pyse og utsatte innsetting av spiral i flere år fordi jeg var redd det var vondt!

Noen sekunder med litt press, så er den inne- enda gynekologen sier jeg er "trang" ant litt ekstra trangt å få den inn livmormunnen ( har ikke født vaginalt)

Ikke gru deg, det går veldig fort, det er ubehagelig men ikke mer enn vondt. Jeg syns faktisk det er mye vondere å gå til frisøren!

Skrevet

Da blir det spiral på meg! Takk for beroligende ord :) Det skal bli deilig å slippe å huske på å ta p-pillene og være mye bekymret rundt det.

Skrevet
Jeg har hatt så mange oppover årene at jeg ikke lenger vet hvor mange. Jeg har hatt forbud mot å bruke p-piller så i realiteten hadde jeg bare ett alternativ. Fikk den første kobber-t som 18-åring, og den gang var legen i tvil om det gikk siden jeg ikke hadde født barn.

Men det gikk helt fint. Hadde litt ulemper med at mens-smertene nok var litt sterkere de første 2 dagene, og likeså blødningene. Trådene var nok litt lange et par ganger etter innsetting, hvilket kunne merkes ved at kjæresten til tider kunne bli sår på penis hvis han traff rett på. Dette var helt uproblematisk og få klippet. Jeg gjorde aldri noe forsøk på og finne ut om den satt slik den skulle da var rimelig sikker på at jeg hadde kjent det om den var på vandring.

Senere kom hormonspiralen (Leonova tror jeg den het), med den "bivirkningen" at menstruasjonen uteble. Men det skjedde ikke helt uten videre. Jeg hadde småblødning konstant de første 9 måndene, med alle de praktiske utfordringer det medførte. Følte meg ikke ren i mer enn 5 min. etter dusj og var mektig lei av og gå slik så lenge.

Legen kunne ikke svare meg på om det kom til å ta slutt, og før jeg var ved å gi opp og fjerne den, ringte jeg produsenten for å høre om deres erfaring med den. Da var det en hyggelig dame som sa at hun kunne ikke svare, men at hun skulle få tak i noen som kunne til å ringe tilbake.

Og så skjedde. 15 min. senere ringte det en kvinnelig lege som jobbet for firmaet og stilte masse spørsmål. Deriblandt om jeg hadde hatt sterke blødninger fra tiden før innsetting. Og det stemte jo, jeg hadde nok litt over gjennomsnitt sterke blødninger. Dermed ble det en kamp mellom kropp og spiral og jeg fikk denne lange "tilvenningstiden".

"Hold ut litt til så vil du oppleve at kranen blir skrudd av" sa hun, og det skjedde. Psykisk? Nesten så en kan begynne og lure.

Har hørt om enkelte som ikke kan bruke spiral i det hele tatt, mest sannsynlig fordi kroppen ikke vil vite av den. Og da får man relativt sterke smerter og den må fjernes igjen i løpet av et par dager.

Innsetting er litt ubehagelig. Spiralen ligger i et tynt plastrør som føres opp gjennom livmorhalsen og inn i livmoren. Ved rett plassering trekkes røret tilbake mens spiralen foldes ut. Under denne seansesen kjentes det ut som sammentrekninger som ved menssmerter, men gikk over i løpet av en halvtime (i mitt tilfelle). Uttagning derimot kjente jeg ikke i det hele tatt.

Det er viktig og huske at selv om den delen der "nede" lever sitt eget liv, må man ikke sluntre unna sine årlige GU da f.eks celleforandringer ikke merkes.

Dette var interessant lesing! Heller mot hormonspiral nå tror jeg...

Skrevet

hormonspiral kan du ha i 10år-

er begynnt på den andre nå,og da ville ikke gynekologen skifte den nesten fordi jeg bare hadde hatt den i 8 år.og ikke begynnt å blø igjen.

tok 2 smertestillende en halvtime før.

Skrevet
hormonspiral kan du ha i 10år-

Hm... alle stedene jeg har lest har det stått 5 år men.

Skrevet
Hm... alle stedene jeg har lest har det stått 5 år men.

stemmer, hormonspiral 5 år - men tror man kan ha koberspiralen lenger!!

Skrevet

Jeg har hatt spiral en gang. Kroppen min støtte den fra seg og det var alt annet enn godt...grøss og gru...aldri mer for min del.

Skrevet

Hei.

Jeg hadde tenkt å lage en ny tråd om dette men da henger jeg meg heller på her.

Jeg har hatt hormonspiral i snart 8 år nå, med et avbrudd på ett år (prøving + graviditet :) ). Nå har det gått 5 år og jeg må ta ut spiralen. Jeg er i utgangspunktet veldig fornøyd med spiralen, men begynner å kjenne litt på at jeg vil prøve kobberspiral i stedetfor. Her er mine erfaringer med hormonspiral:

Den fjerner menstruasjonen helt, noe som egentlig er bra men etter 8 år mer eller mindre uten mens så tenker jeg ... er dette naturlig??

Den var helt ok å sett inn, men hadde endel småblødninger i noen uker. Husker vagt at jeg tenkte "hva er vitsen" men det ga seg heldigvis.

Jeg har endel problemer med kviser, og når jeg leste at dette kan være en mulig bivirkning så ble jeg veldig innstilt på å bytte den ut.

Jeg har ikke merket noe til at den er "der inne", heller ikke mannen min.

Har ikke vært bortskjemt med ekstrem sexlyst, og har en venninne som merket en veldig bedring på den fronten etter at hun fikk den fjernet. Nå skulle de riktignok prøve å lage barn, og er det noe som hjelper på sexlysten så er det vel det - heller enn å fjerne spiralen..

Jeg er jo klar over at kobbespiral ofte gir kraftigere mens, så det er jo forsåvidt det eneste ankepunktet. Men jeg savner egentlig litt å føle min egen syklus, eggløsningen spesielt..

Det definitivt beste alternativet for meg hadde vært om mannen min hadde kuttet strengen, siden vi er ca. 40 og ikke skal ha flere barn. Men den sitter visst langt inne. :fnise:

Skal bestille time nå neste uke - tror jeg går for kobberspiralen. Noen innspill?

Cumulus

Skrevet

Jeg har hatt kobberspiral etter fødsel. Synes ikke det gjorde særlig vondt å sette den inn, bare litt ubehagelig. Men mannen min "hilste" på den så og si hver gang vi hadde sex... Trodde trådene var for lange, men da jeg gikk til legen, var trådene ekstremt korte, så vidt han greide å få den ut. Å få den ut var verre enn å sette inn...

Til TS: Har du barn? Tror ikke spiral anbefales hvis man ikke har født barn, i alle fall ikke kobberspiral. Har hørt om noen som har hatt hormonspiral før de har født, men det er visst en viss fare for at den kan falle ut (!) på kvinner som ikke har født, pluss at den kan irritere livmor fordi livmor er mindre hos kvinner som ikke har født.

Skrevet (endret)

Her var det mange som hadde svart ja :) Så hyggelig :)

Jeg ble litt mer trygg på det nå. jeg skal høre med legen min også, men hva ville dere anbefalt? Hormon eller kobber?

Jeg er 21 og har ikke født barn, sliter litt med kviser pga p-piller og er ikke så veldig interesert i sterke blødninger.

Endret av miss bs

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...