Gå til innhold

Ferskenjuice!


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hvor kan jeg få tak i ferskenjuice?

Evt, hvis det er fryktelig vanskeligå få tak i det (har sett på nesten alle større varesenter og butikker, men ingen har det..), hvordan kan jeg lage det selv? Er det noe spesielt jeg bør ta hensyn til ved oppbevaring av selvlaget ferskenjuice?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har en juicer/saftsentrifuge, er det jo lett match. Bare å dele i to, ta ut steinen og mate maskinen. Hvis du ikke har, kan du sikkert lage en ferskensmoothie i blender eller stavmikser, eller bare kjøre fersken, og evt passere den gjennom en sikt etterpå for å gjøre den mindre suppete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Jeg ville faktisk forhørt meg på de (få) stedene som serverer drinken "Bellini". Den krever ferskenjuice, og jeg vet da vitterlig at jeg har smakt det i Oslo.

Ellers skal dette firmaet etter sigende føre det - du får kontakte dem og høre hvem de leverer produkter til, eller om man kan bestille direkte fra dem:

http://www.sunrisefood.no/Drikke.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten sikker på at jeg har sett det på Meny på Rasta (glassflasker). Kanskje de finnes på andre Meny'er også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pussig at du skriver dette, for ferskenjuice er favoritten til mannen min,

og hver gang vi er sydover kommenterer han hvor dårlig det er at den ikke kan fås tak i her hjemme. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt ferskenjuice på Safari, nærbutikken nedi gata her. Og de har VIRKELIG ikke noe godt utvalg, så jeg syns det er litt rart hvis de er de eneste som har det o_0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har funnet ferskenjuice på Meny og Safari feks, hvilket merke er det snakk om? Ikke Nora eller Meierienes, de har ikke.. Om man vet hvilket merke det er, kan man jo finne ut av om noen av butikkene i min nærhet fører dette, og spørre om de eventuelt kunne tenke seg å ta det inn :) Men skal sjekke Meny, også innvandrerbutikkene her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til min søken er at jeg skal lage drinken Bellini... Om jeg ikke får tak i ferskenjuice, går det an å bruke en smakstilsetning ala Monin-sirup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Grunnen til min søken er at jeg skal lage drinken Bellini... Om jeg ikke får tak i ferskenjuice, går det an å bruke en smakstilsetning ala Monin-sirup?

"Ordentlig" bellini, dvs slik den ble laget på Harry's Bar i Venezia hvor den ble skapt, lages ved at man kjører frisk fersken til puré og deretter gnir den gjennom en sikt, for så å blande det med prosecco.

Ifølge opphavsmannen til denne drinken må man bruke hvit fersken - gul fersken er ifølge ham ikke egnet. Nå har vi ikke noe særlig valg her i Norge, i og med at hvit fersken ikke forekommer her (i hvertfall ikke såvidt jeg vet), og vi må derfor bruke gul fersken. Uansett, poenget mitt er at du jo kan lage juicen selv - det blir joe helt sikkert uansett bedre enn om du skulle ha brukt ferdig ferskenjuice. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ordentlig" bellini, dvs slik den ble laget på Harry's Bar i Venezia hvor den ble skapt, lages ved at man kjører frisk fersken til puré og deretter gnir den gjennom en sikt, for så å blande det med prosecco.

Ifølge opphavsmannen til denne drinken må man bruke hvit fersken - gul fersken er ifølge ham ikke egnet. Nå har vi ikke noe særlig valg her i Norge, i og med at hvit fersken ikke forekommer her (i hvertfall ikke såvidt jeg vet), og vi må derfor bruke gul fersken. Uansett, poenget mitt er at du jo kan lage juicen selv - det blir joe helt sikkert uansett bedre enn om du skulle ha brukt ferdig ferskenjuice. :)

I know :) Men tror du den holder seg fin på farge og smak over natta? Skal ha det som velkomstdrink i et bryllup, så jeg har ikke tid eller mulighet til å lage den til rett før servering... Ang farge kan man vel blande i noen bringebær, det er egentlig rosa fersken som skal brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Men tror du den holder seg fin på farge og smak over natta? Skal ha det som velkomstdrink i et bryllup, så jeg har ikke tid eller mulighet til å lage den til rett før servering...

Jeg vet ikke, men jeg ville ikke satset på det. Eventuelt kan du jo teste i forkant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan se etter på butikken hvis jeg husker det.

Den jeg kjøpte kjøpte jeg fordi den hørtes god ut, men den ble kasta :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til min søken er at jeg skal lage drinken Bellini... Om jeg ikke får tak i ferskenjuice, går det an å bruke en smakstilsetning ala Monin-sirup?

Jeg brukte hermetisk fersken da jeg lagde Bellini - både fordi det var umulig å få tak i fersk fersken i butikk og fordi det var rimeligere. Kjørte det i blender og fikk en tykk purée. Jeg burde nok silt den gjennom en sikt et par ganger, for den ble som sagt tykk. Men det ble veldig godt :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte hermetisk fersken da jeg lagde Bellini - både fordi det var umulig å få tak i fersk fersken i butikk og fordi det var rimeligere. Kjørte det i blender og fikk en tykk purée. Jeg burde nok silt den gjennom en sikt et par ganger, for den ble som sagt tykk. Men det ble veldig godt :sikle:

God ide :) Kanskje jeg kunne prøvd det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg brukte hermetisk fersken da jeg lagde Bellini - både fordi det var umulig å få tak i fersk fersken i butikk og fordi det var rimeligere. Kjørte det i blender og fikk en tykk purée. Jeg burde nok silt den gjennom en sikt et par ganger, for den ble som sagt tykk. Men det ble veldig godt :sikle:

Hvis den blir litt brun av å stå over natten, kanskje du kan prøve å ha litt sitron i. Vet ikke om det hjelper, men det gjør jo at most avokado holder seg friskere i fargen lengre. Ellers er det jo ofte det som kommer i kontakt med luft som har lettere for å bli brunt, så da er det jo sikkert lurt å ha mosen i en beholder med minst mulig overflate: altså heller noe som er smalere og høyt enn lavt og bredt. Aner jo ikke om dette stemmer, men ialleall noe jeg kom til å tenke på.

Ellers har jeg sett (og kjøpt en gang) ferdig ferskenjuice i innvandrerbutikker. Husker ikke merke, men de var i en kartong på 1 liter ala "sjokomelk"-kartonger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gjest_Ellen_*

De fleste innvanderbutikker ser ut til å føre ferskenjuice og ferskennektar. Noen er blandet ut med eplenektar eller druejuice, men smaker snadder.

Har også observert ferskenjuice på Nye Kastro (eller hva den nå heter) på toppen av Kirkeveien (ved den lille bensinstasjonen) i Oslo.

Sist, men ikke minst, er det mange gode saftmerker (gjerne franske) som har ferskensaft. I sterk utgave minner den om juicen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...