MonicaR Skrevet 19. januar 2009 #1 Skrevet 19. januar 2009 Nå har det seg sånn at jeg, siden ungdommen har slitt en del med magen. Det hele startet på ungdomsskolen med spiseforstyrrelser - bulemi - noe jeg fikk bukt med relativt tidlig... Men siden den gang har jeg da slitt endel med mageknipe, kvalme og (ufrivillig) oppkast... Dette har jeg da tatt opp med leger med jevne mellomrom - uten at de har tatt særlig notis av det... For å ta et GODT eksempel..... Jeg kommer til legen.. Er kvalm og uvel - og forteller legen dette... I tillegg har jeg en forkjølelse, og i steden for å sjekke NETTOPP magen, så begynner han med HODET.. Altså bihuler osv.. Hva skjer? Ingen mageundersøkelse - og jeg kommer ut igjen med resept på antibiotika for BIHULEBETENNELSE... Ok.... Dette er da typisk... Nå skal det også sies at jeg IKKE er en person som "renner til legen" hele tiden - og det skal RIMELIG mye til før jeg kommer meg så langt... Helst er det andre som "pusjer" meg avgårde, så det blir også litt sånn at når jeg først sitter der, så har jeg sagt det jeg skal si, og forventer at legen skal ta seg av resten UTEN at jeg må mase... Dette fungerer nok TYDELIGVIS ikke.. Så med tanke på at jeg ikke har mast hull i hodet på dem, så har de nok ikke tatt det særlig på alvor med denne mange... Noe som sikkert også er litt min egen feil... Så her litt før jul så jeg meg skikkelig lei av å ikke bli tatt på alvor med min mage, bestilte time hos lege og FORLANGTE en hennvisning til mage-/tarm spesialist... Det fikk jeg. Torsdag som var hadde jeg time hos denne spesialisten til gastroskopi (kamera ned i halsen).. Og hva finner han ut?? Joda.. KRONISK SPISERØRSKATAR grunnet at jeg har gått med det i omtrent 17-18 år, mente han... FANTASKTISK... Så det jeg da ender opp med er at jeg aldri blir kvitt det, og må gå på medisiner i perioder for resten av livet... Og som han sa: "Hadde du kommet inn med dette for mange år siden kunne du vært helt kvitt det...." Så er ikke JEG heldig så vet ikke jeg... Men jeg sitter jo igjen med en bitter følelse fordi jeg faktisk MÅÅÅ mase og virke som en hypokonder for at noen skal ta meg på alvor.. Og DET synes jeg virkelig ikke skal være nødvendig..... Det er noe som IKKE ligger i min natur i det hele tatt, og jeg forventer faktisk at når jeg legger frem problemet, så skal legen vite hva som skal gjøres - og ikke gjøre noe HELT annet... Så sånn kan det gå... Med andre ord vil det da si at jeg ble sittende her og lese på nett ang. diverse symptomer som jeg har - og kom inn på dette med jernmangel.. Jeg har også alltid hatt for lavt jerninnhold i kroppen, og samtlige leger har bedt meg spise jerntabletter - noe jeg har gjort... Problemer er jo bare det at verdiene endrer seg ikke - noe legene OGSÅ har sett etter blodprøver... Så ser jeg da plutselig siteatet: "For de som ikke tar opp tilstrekkelige mengder med jern via tarmen, settes jernsprøyter. Disse fås på resept og settes av lege. 10 sprøyter er vanligvis nok til å fylle lageret"...Øh..?? Hvorfor i alle dager er det ingen som har gjort DETTE da?? -Og videre leser jeg om diverse ting i tarmen (og andre steder) som kan påvirke nettopp jernopptak fra tarmen: BETENNELSER I TARMSYSTEMET.... Jada.... Nå har jeg da nettopp fått påvist spiserørskatar... Er det da MULIG at det ligger noe sånt VIDERE nedover i tarmen? Og jeg leser om de typer av betennelser som kan forårsake dette... Og enda videre står det: "For å fastslå videre behandlig og årsak til at jernet ikke blir tatt opp i tarmen, må man få en undersøkelse av tarmsystemet"... Jada... Det vil med andre ord si at jeg egnetlig skulle hatt et kamera "opp der bak" for mange herrens år siden OGSÅ.... Hva i alle DAGER er det med legebestanden i dette landet?? MÅ man finne ut av alt selv? Og bare som en siste liten SPISS på det hele... : Det som OGSÅ kan hindre opptak av jern i tarmen er da bruk av kobberspiral som prevensjonsmiddel (ikke hormonspiral)... Og hva har JEG?? Joda... Kobberspiral... Men har noen gitt beskjed om DET - enda de er fullstendig klar over at jeg tar for lite jern opp i tarmen som det er? Nix, NADA, INGENTING.... Hadde jeg da ikke KREVD henvisninger nå, så hadde man heller ikke funnet ut noe, og jeg hadde FORTSATT å gå med kvalme og oppkast... Må si jeg blir RIMELIG oppgitt over at pasienten SELV må vite hva som skal undersøkes for at det blir gjort noe... Synes bare ikke at dette er holdbart i det hele tatt....!! MÅTTE bare blåse ut litt... Og gudene må jo vite hva som dukker opp når jeg krever enda en time hos mage-/tarm spesialist for endoskopi...
Pjukset Skrevet 20. januar 2009 #2 Skrevet 20. januar 2009 Dessverre så må man nesten være frisk for å være syk i Norge, man må kunne tenke selv, og tilegne seg kunnskap selv for å vite hvor man skal få hjelp. Jeg er selv utslitt av leger, spesialister, mangel på kunnskap, mangel på informasjon, oppfølging, finne ut ting selv. Akkurat som om man ikke har nok med å være syk? Jeg forstår deg så godt.. Heldigvis så finnes det leger som tar symptomer på alvor og vet hva de driver med, men dessverre så virker disse som en stor mangelvare
MonicaR Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 20. januar 2009 Ja, man må tydeligvis finne ut av en god del ting selv, så lenge de ikke er ÅPENBARE for alle å se da.... Jeg må jo si jeg var veldig fornøyd med mage-/tarm speisalisten, da.. Han brukte omtrent 1/2 time FØR selve undersøkelsen til å spørre og grave for å bekrefte/avkrefte ting, samtidig som han hele tiden spurte om nye ting etter svarene jeg ga. Og han sluttet IKKE før han hadde fått "alle kortene på bordet". Deretter sa han hva han TRODDE det var - for så å gå ned med kamera for å sjekke og finne ut om det han trodde stemte. Hadde virkelig sansen for ham!!! Så stor stjerne i boka! Men så er det jo dette med å sitte og LESE om symptomer og ditt og datt... Leser man for mye av det, så kan man jo omtrent tro man har all verdens plager også... Altså at man faktisk BLIR litt "hypokoder" av å lese alt det KAN være dersom man kjenner sånn og sånn.... Så tror ikke det er særlig smart å sitte med nesen i et symptomleksikon for mye heller... Men noen ganger ser det jo ut som det virkelig trengs - som i dette tilfellet.... For når jeg først satte i gang å lete fant jeg jo virkelig ting som spiller inn på min helse - som en så enkel ting som denne spiralen... -Eller at jeg faktisk burde ta en endoskopi grunnet jernmangel for å bekrefte/avkrefte FLERE betennelser osv. - med tanke på at jeg nå HAR betennelser i systemet.... Kan jo bli "spennende" å se hva som kommer ut av dette til slutt.... :klø:
Gjest R Skrevet 20. januar 2009 #4 Skrevet 20. januar 2009 Desverreopplever en slike ting svært ofte. Har vært gjennom noe slikt jeg også. Har skrevet endel om mine problemer tidligere her med min 2 årig kneskade som fremdeles ikke er bra med en god del tilleggsplager pga. legen ikke brydde seg med å sende meg videre. Må mest sansynlig omskoleres, siden mitt yrke er fysisk tungt. Utrolig kjedelig når en i utgangspungtet liten skade urtarter seg til ganske mye annet også KUN pga. at legen ikke GIDDER å bry seg. Sende videre å få gjort noe med en gang. Istedenfor å gå slik og få enda flere plager og problemer. En skade som i utgangspungtet skulle vært helt fin igjen etter 2-3 mnd med riktig diagnose og behandling går jeg ennå med 2 år etter. Mulig jeg ikke blir helt bra igjen og må gå med smerter og tilleggsplager resten av livet... Fant ut og at jeg har stor mangel på S-Folat (B6) Noe som jeg antakelig har hatt siden jeg var liten. Har hatt mangelsymtomene svært lenge og etter at jeg ble så plaget med kneet og fikk angst og depresjon i tillegg har ikke kostholdet vært særlig "oppegående" og forværret problemet. Aner ikke hvor mange ganger jeg har vært hos legen og fortalt alle symtomene tom. skriftlig. Han GADD ikke se på det eller undersøke noe rundt det. Hadde han hørt\ sett hva jeg skrev ned, så var det ALLE symtomer på B- vit mangel. Byttet lege. Søkte litt på nett selv, + at jeg tilfeldigvis hadde en venninde som akkurat hadde funnet ut at hun manglet B- vit. Gikk til legen og forlangte prøver. Normalt skulle vist resultatet ta over en uke, men etter 4 dager kom brev med resultatet og resept på B-vitamin. Gudene skal hvite hva annet min tidligere lege har oversett og ikke giddet brydd seg om. Ikke rart en blir sån passe hypokonder når en må søke seg gjennom en gjungel av symtomer selv...
MonicaR Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2009 Desverreopplever en slike ting svært ofte. Har vært gjennom noe slikt jeg også. Har skrevet endel om mine problemer tidligere her med min 2 årig kneskade som fremdeles ikke er bra med en god del tilleggsplager pga. legen ikke brydde seg med å sende meg videre. Må mest sansynlig omskoleres, siden mitt yrke er fysisk tungt. Utrolig kjedelig når en i utgangspungtet liten skade urtarter seg til ganske mye annet også KUN pga. at legen ikke GIDDER å bry seg. Sende videre å få gjort noe med en gang. Istedenfor å gå slik og få enda flere plager og problemer. En skade som i utgangspungtet skulle vært helt fin igjen etter 2-3 mnd med riktig diagnose og behandling går jeg ennå med 2 år etter. Mulig jeg ikke blir helt bra igjen og må gå med smerter og tilleggsplager resten av livet... Fant ut og at jeg har stor mangel på S-Folat (B6) Noe som jeg antakelig har hatt siden jeg var liten. Har hatt mangelsymtomene svært lenge og etter at jeg ble så plaget med kneet og fikk angst og depresjon i tillegg har ikke kostholdet vært særlig "oppegående" og forværret problemet. Aner ikke hvor mange ganger jeg har vært hos legen og fortalt alle symtomene tom. skriftlig. Han GADD ikke se på det eller undersøke noe rundt det. Hadde han hørt\ sett hva jeg skrev ned, så var det ALLE symtomer på B- vit mangel. Byttet lege. Søkte litt på nett selv, + at jeg tilfeldigvis hadde en venninde som akkurat hadde funnet ut at hun manglet B- vit. Gikk til legen og forlangte prøver. Normalt skulle vist resultatet ta over en uke, men etter 4 dager kom brev med resultatet og resept på B-vitamin. Gudene skal hvite hva annet min tidligere lege har oversett og ikke giddet brydd seg om. Ikke rart en blir sån passe hypokonder når en må søke seg gjennom en gjungel av symtomer selv... Uff... Trist å høre om din skade og det du måtte/må igjennom her... Og jeg kjenner meg igjen, desvere... Nå har jo min betennelse blitt kronisk - og det er også en ting som i utgangspunktet hadde vært LETT å behandle dersom legene hadde tatt det på alvor.... Utrolig kjedelig å bli syk for resten av livet for "en fillesak" når det kunne vært unngått.....
Sekretæren Skrevet 14. august 2010 #6 Skrevet 14. august 2010 Innlegg med fullt navn fjernet SportyShorty, mod
AnonymBruker Skrevet 14. august 2010 #7 Skrevet 14. august 2010 Slik du forteller ... ja, det er grunnen til at jeg oppsøkte Balderklinikken i Oslo. De vet hva de skal lete etter og hjalp meg Du tror du slipper å gå på medisiner resten av livet om du oppsøker de. Var hos fastlegen først, men de hadde ikke peiling. Fastlegen er flinke til å undersøke, gi deg resepter og å sende deg til andre spesialister om du ha ille nok plager. Så undersøkte jeg en del selv og bestilte time hos Balderklinikken, og der fikk jeg god hjelp og er helt frisk idag! Jeg føler med deg, tragisk!, men lykke til
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2010 #8 Skrevet 15. august 2010 Hva her engentlig GALT med leger og den offentlige helseetaten ? Det virker som det ikke fungerer slik det bør og skal ! Legen er ikke på legekontoret for å yte sørvise til passienten,, passienten er et ork og en byrde de helst ser at fyker ut døren fortere en de 15 min som er avsatt på timen. Ofte virker det som legen mer opptatt av å titte på pcn en å lytte til hva passienten sier og er der for. En blir avfeid med diagnoser en ikke har ofte forde ikke legen tar seg brye med å undersøke hva hovedproblemet er. En går vel ikke til lege for morro skyld, eller forde en ikke har noe bedre å bedrive dagen med ! En er der for en årsak en gjerne ønsker finne ut av. En må undersøke på egenhånd hva som feiler en. Møter leger som ikke bryr seg. Ender opp med langvarige sykdommer, skader ol. som blir kroniske eller skaper flere problemer for passienten. Og det at en ofte i desperasjon og frustrasjon etter mange år med plager, ofte etter flere legebytter for å forsøke nå frem, ender opp med å betale selv og gå til private undersøleser. DA finner en ut hva som var "feil". DA får riktig behandling. Da får en gjort noe med problemet. DA virker faktisk ting... ? Hva er grunnen til at det private ser ut til å fungere bedre en det offentlige ?
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2010 #9 Skrevet 26. desember 2010 opplever akkurat det samme som dere beskriver. jeg har en lege som til og med avbryter timen etter 10 minutter og sier at hun ikke har tid for så å gi meg en ny time senere! slik holder hun på og jeg har sittet i gjenn med 3 legebesøk på 1 måned for å beskrive problemet mitt! noe som i gjenn har ført til at kontordamene på legekontoret ikke tar meg alvorlig når jeg bestiller time, da jeg har fått legetimer på 5 minutter hver gang på 1 gang måned! jeg har jo ikke bedt om alle disse timene for helvete!!! det er jo legen selv som avbryter timene før jeg er ferdig!!
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2010 #10 Skrevet 26. desember 2010 opplever akkurat det samme som dere beskriver. jeg har en lege som til og med avbryter timen etter 10 minutter og sier at hun ikke har tid for så å gi meg en ny time senere! slik holder hun på og jeg har sittet i gjenn med 3 legebesøk på 1 måned for å beskrive problemet mitt! noe som i gjenn har ført til at kontordamene på legekontoret ikke tar meg alvorlig når jeg bestiller time, da jeg har fått legetimer på 5 minutter hver gang på 1 gang måned! jeg har jo ikke bedt om alle disse timene for helvete!!! det er jo legen selv som avbryter timene før jeg er ferdig!!
Gjest bente Skrevet 3. januar 2012 #11 Skrevet 3. januar 2012 Nå har det seg sånn at jeg, siden ungdommen har slitt en del med magen. Det hele startet på ungdomsskolen med spiseforstyrrelser - bulemi - noe jeg fikk bukt med relativt tidlig... Men siden den gang har jeg da slitt endel med mageknipe, kvalme og (ufrivillig) oppkast... Dette har jeg da tatt opp med leger med jevne mellomrom - uten at de har tatt særlig notis av det... For å ta et GODT eksempel..... Jeg kommer til legen.. Er kvalm og uvel - og forteller legen dette... I tillegg har jeg en forkjølelse, og i steden for å sjekke NETTOPP magen, så begynner han med HODET.. Altså bihuler osv.. Hva skjer? Ingen mageundersøkelse - og jeg kommer ut igjen med resept på antibiotika for BIHULEBETENNELSE... Ok.... Dette er da typisk... Nå skal det også sies at jeg IKKE er en person som "renner til legen" hele tiden - og det skal RIMELIG mye til før jeg kommer meg så langt... Helst er det andre som "pusjer" meg avgårde, så det blir også litt sånn at når jeg først sitter der, så har jeg sagt det jeg skal si, og forventer at legen skal ta seg av resten UTEN at jeg må mase... Dette fungerer nok TYDELIGVIS ikke.. Så med tanke på at jeg ikke har mast hull i hodet på dem, så har de nok ikke tatt det særlig på alvor med denne mange... Noe som sikkert også er litt min egen feil... Så her litt før jul så jeg meg skikkelig lei av å ikke bli tatt på alvor med min mage, bestilte time hos lege og FORLANGTE en hennvisning til mage-/tarm spesialist... Det fikk jeg. Torsdag som var hadde jeg time hos denne spesialisten til gastroskopi (kamera ned i halsen).. Og hva finner han ut?? Joda.. KRONISK SPISERØRSKATAR grunnet at jeg har gått med det i omtrent 17-18 år, mente han... FANTASKTISK... Så det jeg da ender opp med er at jeg aldri blir kvitt det, og må gå på medisiner i perioder for resten av livet... Og som han sa: "Hadde du kommet inn med dette for mange år siden kunne du vært helt kvitt det...." Så er ikke JEG heldig så vet ikke jeg... Men jeg sitter jo igjen med en bitter følelse fordi jeg faktisk MÅÅÅ mase og virke som en hypokonder for at noen skal ta meg på alvor.. Og DET synes jeg virkelig ikke skal være nødvendig..... Det er noe som IKKE ligger i min natur i det hele tatt, og jeg forventer faktisk at når jeg legger frem problemet, så skal legen vite hva som skal gjøres - og ikke gjøre noe HELT annet... Så sånn kan det gå... Med andre ord vil det da si at jeg ble sittende her og lese på nett ang. diverse symptomer som jeg har - og kom inn på dette med jernmangel.. Jeg har også alltid hatt for lavt jerninnhold i kroppen, og samtlige leger har bedt meg spise jerntabletter - noe jeg har gjort... Problemer er jo bare det at verdiene endrer seg ikke - noe legene OGSÅ har sett etter blodprøver... Så ser jeg da plutselig siteatet: "For de som ikke tar opp tilstrekkelige mengder med jern via tarmen, settes jernsprøyter. Disse fås på resept og settes av lege. 10 sprøyter er vanligvis nok til å fylle lageret"...Øh..?? Hvorfor i alle dager er det ingen som har gjort DETTE da?? -Og videre leser jeg om diverse ting i tarmen (og andre steder) som kan påvirke nettopp jernopptak fra tarmen: BETENNELSER I TARMSYSTEMET.... Jada.... Nå har jeg da nettopp fått påvist spiserørskatar... Er det da MULIG at det ligger noe sånt VIDERE nedover i tarmen? Og jeg leser om de typer av betennelser som kan forårsake dette... Og enda videre står det: "For å fastslå videre behandlig og årsak til at jernet ikke blir tatt opp i tarmen, må man få en undersøkelse av tarmsystemet"... Jada... Det vil med andre ord si at jeg egnetlig skulle hatt et kamera "opp der bak" for mange herrens år siden OGSÅ.... Hva i alle DAGER er det med legebestanden i dette landet?? MÅ man finne ut av alt selv? Og bare som en siste liten SPISS på det hele... : Det som OGSÅ kan hindre opptak av jern i tarmen er da bruk av kobberspiral som prevensjonsmiddel (ikke hormonspiral)... Og hva har JEG?? Joda... Kobberspiral... Men har noen gitt beskjed om DET - enda de er fullstendig klar over at jeg tar for lite jern opp i tarmen som det er? Nix, NADA, INGENTING.... Hadde jeg da ikke KREVD henvisninger nå, så hadde man heller ikke funnet ut noe, og jeg hadde FORTSATT å gå med kvalme og oppkast... Må si jeg blir RIMELIG oppgitt over at pasienten SELV må vite hva som skal undersøkes for at det blir gjort noe... Synes bare ikke at dette er holdbart i det hele tatt....!! MÅTTE bare blåse ut litt... Og gudene må jo vite hva som dukker opp når jeg krever enda en time hos mage-/tarm spesialist for endoskopi...
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2012 #12 Skrevet 6. januar 2012 Må innrømme at jeg heller ikke har hørt så mye bra om allmennleger. En venninne av meg ble kalt hypokonder--->Hun hadde nyrebekkenbetennelse-->som kan bli veldig alvorlig! Etter dette ble hun faktisk tatt på alvor av legen og nå vil han ikke brenne seg igjen! Min tidligere allmennlege har blant annet sendt en jeg kjenner med resept på paracet for magevondt når han hadde hull i tarmen, og beskyldt ei venninne for å være gravid når hun hadde veldig store problemer med å holde maten oppe, noe som selvfølgelig ikke var sant. I tillegg virker det som om mange av de tror de er så fantastiske, og jo flere på lista jo bedre. Jeg har bedre inntrykk av sykehusleger, som er spesialister på ett område. Det gjelder å få kranglet seg til konsultasjon hos dem så fort som mulig. Kjenner meg også igjen i dette at de bare sitter og kikker i pc-skjermen og ikke nevner hva det faktisk er du får på resepten.
Gjest nora Skrevet 6. januar 2012 #13 Skrevet 6. januar 2012 Hvis du ikke tar opp jern heller, burde du ha blitt sjekket for cøliaki samtidig med at de så på spiserøret, for det er bare litt lenger ned, i begynnelsen av tolvingertarmen at de tar prøver for cøliaki. De skal da ta mange prøver, 8-12 heter det i utlandet men 4 i Norge av en elelr annen grunn. Cøliaki kan ikke sees med slange fra den andre enden, men oppefra... I spiserøret har en del med cøliaki noe som heter ee, eosinophilic esophagus mend a må man også få tatt biopsier, ikke bare titte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå