Gå til innhold

Fresifjas

Fresi

Anbefalte innlegg

Huff. :troest:

*føler seg medskyldig i Fresitrøtthet* :sjenert:

Føl ingen skyld! Jeg så på nett-TV til det var tre timer igjen og sove i natt. Iddiot-Fresi. Selvsagt ble det galskapsdag på jobb også, men da holder man seg i det minste våken. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fjodor D.

Håper suppedager og iddiotdustetendenser går fort over.

(I denne sammenheng mente jeg "suppedager" som i dårlige dager, for jeg håper andre suppedager blir bedre enn den du skisserte. Tør jeg anbefale asheras blomkålsuppe? Jeg har ellers en knakende god oppskrift på både kylling- og fiskesuppe. Mon tro om det er det jeg skal lage i morgen? *blåser i planlage middager*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hallo:

Jeg dro hjem omtrent da jeg skrev det jeg skrev, da innså jeg hvor idiotisk det var. :fnise:

Og takk for omtanke og suppeforslag! De tas i mot med takk, og kom gjerne med fiskesupper og kyllingsupper!. Blomkålsuppe står på planen (men Tenåringen liker av en eller annen grunn ikke blomkål, så det kan bli litt tricky), og både kikertsuppen og brokkolisuppen så supre ut og vil bli laget. Det er nok av suppedager.

I dag ble det restemat med barnesmak, men jeg følte meg utrolig flink som faktisk brukte rester. Restene ble til en slags gryte (skulle egentlig være pastasaus) med blant annet pølserester, gulrøtter, paprika, løk, stangselleri og tomater. Det var ganske godt (særlig hvis man har en femårings gane :hoho:) og jeg tror det er nok rester til lunsj i morgen. Sjelden føler jeg meg så vellykket som når jeg har med en liten boks med middagsrester til lunsj. :fnise:

Og gmail har jeg! Ikke minst den helt egne gmailadressen som benyttes til svensk-rojale formål. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Jeg har en sånn ultraseriøs "kan vises fram i demonstrasjonsøyemed"-gmail jeg nå. :ler:

Min vanlige gmail er ultrakjedelig, bare så det er sagt. Jeg fikk den i sin tid med adressen ferdig fylt ut, det falt meg ikke en gang inn at jeg kunne gjøre noe med det. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppskrift av min svigermor, som er en veldig god kokk. Ikke særlig avansert.

Brune løk i tynne skiver

Vann med buljong og laubærblad

Koke (?) til løken er myk og fin.

Ristet brød med ost på toppen, gratineres

Mulig det er noe hvit pepper oppi der også?

(Fritt etter hukommelsen)

...men jeg burde vel ikke skrive noe, ved nærmere ettertanke, for alle kan jo lage mer avansert mat enn meg, og jeg har forstått at buljong er djevelens verk.

Endret av Donpedro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Løksuppe! :hoppe:

Jeg kan i alle fall ikke lage avansert mat, DP. Og jeg bruker buljong ( dvs fond) i vilden sky. Men jeg har fått litt dilla på å prøve ut supper, det har jeg ikke drevet noe særlig med før. Hittil i høst har jeg altså laget to. :hoho:

Gjesp. Lurer på om jeg skal legge meg litt tidligere enn halv fire i natt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løksuppe! :hoppe:

Jeg kan i alle fall ikke lage avansert mat, DP. Og jeg bruker buljong ( dvs fond) i vilden sky. Men jeg har fått litt dilla på å prøve ut supper, det har jeg ikke drevet noe særlig med før. Hittil i høst har jeg altså laget to. :hoho:

Gjesp. Lurer på om jeg skal legge meg litt tidligere enn halv fire i natt?

Du kan så si. Jeg sitter her og teller litt på knappene jeg også. :filer:

:sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan så si. Jeg sitter her og teller litt på knappene jeg også. :filer:

:sprettoy:

:fnise:

Det er helt galskap. I natt klarte jeg av en eller annen grunn ikke å la være å se på "Lærerne" på nett-TV. Plutselig var det så koselig å ligge med laptop på magen i sengen, liksom. Det bør heller være koselig å sove, sånn at man ikke får et ansikt som ser helt ommøblert ut dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
:fnise:

Det er helt galskap. I natt klarte jeg av en eller annen grunn ikke å la være å se på "Lærerne" på nett-TV. Plutselig var det så koselig å ligge med laptop på magen i sengen, liksom. Det bør heller være koselig å sove, sånn at man ikke får et ansikt som ser helt ommøblert ut dagen etter.

For min del er det en slags protest mot at jeg ikke er fri til å gjøre hva jeg vil når jeg vil. Midt om natten gjelder ingen regler og alt flyter, men så snart jeg har lagt meg for å sove, har morgendagen og pliktene og fornuften vunnet.

:klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nextlife
For min del er det en slags protest mot at jeg ikke er fri til å gjøre hva jeg vil når jeg vil. Midt om natten gjelder ingen regler og alt flyter, men så snart jeg har lagt meg for å sove, har morgendagen og pliktene og fornuften vunnet.

:klaske:

Signerer :filer:

Endret av nextlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

Jeg dro hjem omtrent da jeg skrev det jeg skrev, da innså jeg hvor idiotisk det var. :fnise:

Og takk for omtanke og suppeforslag! De tas i mot med takk, og kom gjerne med fiskesupper og kyllingsupper!. Blomkålsuppe står på planen (men Tenåringen liker av en eller annen grunn ikke blomkål, så det kan bli litt tricky), og både kikertsuppen og brokkolisuppen så supre ut og vil bli laget. Det er nok av suppedager.

I dag ble det restemat med barnesmak, men jeg følte meg utrolig flink som faktisk brukte rester. Restene ble til en slags gryte (skulle egentlig være pastasaus) med blant annet pølserester, gulrøtter, paprika, løk, stangselleri og tomater. Det var ganske godt (særlig hvis man har en femårings gane :hoho:) og jeg tror det er nok rester til lunsj i morgen. Sjelden føler jeg meg så vellykket som når jeg har med en liten boks med middagsrester til lunsj. :fnise:

Og gmail har jeg! Ikke minst den helt egne gmailadressen som benyttes til svensk-rojale formål. :sjarmor:

Knallgod fiskesuppe (jeg bruker alltid like deler hvit fisk/laks/røkt fisk). En annen suppe jeg liker veldig godt er en karrikrydret, kremet pastinakksuppe. Jeg tror oppskriften skal ligge i dagboken min, kan finne den om du er interessert. :)

Og apropos barnemat, den indiske retten jeg laget i går ser jeg for meg kan være noe for barn/ungdom, den inneholder jo stekt kjøttdeig (mulig det er derfor mannnen liker den så godt :fnise:) og er ikke grusomt sterk. (Men det kan jo for alt jeg vet være at Tenåringen elsker indisk mat, og at det ikke er noe problem om du skulle hive deg på indiskkokkelering ;)). I tillegg er den kjapp å lage i forhold til mye annen indisk mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppskrift av min svigermor, som er en veldig god kokk. Ikke særlig avansert.

Brune løk i tynne skiver

Vann med buljong og laubærblad

Koke (?) til løken er myk og fin.

Ristet brød med ost på toppen, gratineres

Mulig det er noe hvit pepper oppi der også?

(Fritt etter hukommelsen)

...men jeg burde vel ikke skrive noe, ved nærmere ettertanke, for alle kan jo lage mer avansert mat enn meg, og jeg har forstått at buljong er djevelens verk.

Det der er en toppers løksuppeoppskrift. Man kan gjerne tilsette en skvett vin (hvit eller rød), eller en veldig mye mindre skvett balsamicoeddik også. Timian passer også veldig bra.

En annen suppe jeg liker veldig godt er en karrikrydret, kremet pastinakksuppe. Jeg tror oppskriften skal ligge i dagboken min, kan finne den om du er interessert. :)

Jeg elsker karrikrydret pastinakksuppe, og Nilmas variant ser helt fantastisk god ut, og skal definitivt prøves (har stålhukommelse når det gjelder oppskrifter jeg har lest, for det må vel være minst et år siden du la den ut, Nilma?). Jeg har forresten kommet frem til en mye mer hverdagslig variant som også er god, og hvor det ikke engang trengs kraft: Surr en halv løk og litt karripulver (bruk helst et indisk merke, og definitivt heller ikke noe som har stått i skapet i fem år) på svak varme i smør til løken blir helt myk. Tilsett pastinakk i terninger, pluss vann. Kok opp, og la småkoke til pastinakken blir helt mør. Kjør til puré i blender eller med stavmikser. Tilsett mer vann til passe konsistens, pluss melk eller litt fløtemelk. Varm forsiktig opp. Smak til med salt, samt mer karripulver om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...