Gå til innhold

Fotografering av mennesker

Fremhevede innlegg

Gjest Kråkaa
Skrevet

Er veldig glad i å ta bilder. Synes det er mest intressant med bilder av mennesker men har liksom ikke funnet en åpningsreplikk. Altså,hva bør jeg si til tilfeldige folk om jeg har lyst til å ta bilder av? Jeg har liksom ikke noe å "skylde" på heller (eks skoleoppgave osv..)

Jeg har spurt ett par stykker;to som hadde havnet på skråplanet. Den ene takket høflig nei og den andre ville ha 500kr.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Jean_*
Skrevet
Er veldig glad i å ta bilder. Synes det er mest intressant med bilder av mennesker men har liksom ikke funnet en åpningsreplikk. Altså,hva bør jeg si til tilfeldige folk om jeg har lyst til å ta bilder av? Jeg har liksom ikke noe å "skylde" på heller (eks skoleoppgave osv..)

Jeg har spurt ett par stykker;to som hadde havnet på skråplanet. Den ene takket høflig nei og den andre ville ha 500kr.

Må du ha noe å skylde på da? Si det som det er! "Hei, jeg liker å ta bilder og øver meg på portretter.Kan jeg få lov til å ta bilde av deg"?

Og sier folk nei så bare fortsett å spør andre - ikke gi opp! Etter hvert år du et blikk for hvem som kommer til å si nei og hvem som ikke har noe imot det. Lykke til :)

Skrevet

Jeg vil også ta bilder av folk!

De gangene jeg har tatt bilde av noen fremmede, så har jeg spurt "Kan jeg få ta et bilde av deg?" enkelt og greit. Noen smilte og sa ja med en gang, uten å spørre hvorfor jeg ville ta bilde av de... Noen nølte litt, sa ja, og lurte på årsaken etterpå. Til to sa jeg som sant var at jeg syntes klesstilen deres var rå og at jeg var veldig glad i å fotografere alt mulig.

Til en stotret jeg frem at jeg samlet på bilder av folk, natur, dyr, biler... Mens jeg egentlig bare syntes han var kjempekjekk.

Husker en annen var veldig skeptisk og lurte på om jeg skulle bruke bildet i en skoleavis e.l. Han spurte og gravde... "Jeg bare synes du er veldig kjekk" sa jeg. Begge syntes det var litt pinlig tror jeg, men å ta bilde fikk jeg!

Noen andre så ut til å lure på om det var noe alvorlig galt med meg, da jeg spurte om å få ta bilde av de. "Øh, nei, hva skal du med det??" sa en med en sur mine. Et bilde kom ikke på tale.

Hadde vært skeptisk og sagt nei selv jeg... Men tror jeg hadde vært mer positiv til en voksen typisk "fotograftype" enn fnisende ungdommer (som jeg var da jeg ville fotografere folk).

De fleste bildene jeg har tatt av fremmede, har jeg tatt mens jeg gikk på ungdomsskolen og starten av videregående.

De siste årene har jeg ikke turt å spørre noen om å få ta bilder av de. Så jeg følger med i tråden!

Skrevet

Jeg liker som regel ikke at folk vet om at jeg tar bilde av dem, for da blir det hele veldig kunstig.

Så det er ofte jeg har tatt bilder av folk på forhånd uten at de vet om det, for så å spörre dem etterpå om det er greit at jeg beholder det bildet (viser dem jo alltid bildet).

Om de ikke liker det så sletter jeg bildet der og da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...