Gå til innhold

Tante rød, idiotisk "navn"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har forresten ei venninne som hele tiden kaller det for "From Russia with love"-uka, og jeg blir like flau hver gang...

Hun prøver stadig å forklare det også! "Altså Russland som er røde, eller som var røde engang, sånn kommunistrød. Også "Love" fordi det er jo kjærlighet med egg og befruktning og det at man er fruktbar, liksom!"

:skratte:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men det jeg lurer på, som er en annen diskusjon, er hvorfor så mange har så stort behov for å snakke om mensen hele tiden.

Jeg kan ikke tenke på en eneste situasjon der det er nødvendig å opplyse omgivelsene om at man har mensen.... eller "Tante Rød" om du vil. ;)

Den eneste jeg snakker med mensen om, er legen min... og datteren da, når vi snakker om kroppens utvikling.

Kjæresten? Ikke det at jeg diskuterer mensen med kjæresten akkurat, men hvis jeg ikke kan ha sex pga det, f.eks. Har også venner som kan være i kjempedårlig form når de har det, og da kan det komme opp i samtalen. For eksempel.

Jeg har aldri helt forstått hvorfor mensen skal være så innmari pinlig, det er jo helt normalt. Kan spare meg for detaljer, men blir ikke utilpass hvis noen rundt meg sier mensen, liksom. Har aldri tenkt på å bruke slike kallenavn som Tante Rød heller.

Skrevet
Kjæresten? Ikke det at jeg diskuterer mensen med kjæresten akkurat, men hvis jeg ikke kan ha sex pga det, f.eks. Har også venner som kan være i kjempedårlig form når de har det, og da kan det komme opp i samtalen. For eksempel.

Jeg har aldri helt forstått hvorfor mensen skal være så innmari pinlig, det er jo helt normalt. Kan spare meg for detaljer, men blir ikke utilpass hvis noen rundt meg sier mensen, liksom. Har aldri tenkt på å bruke slike kallenavn som Tante Rød heller.

Jeg synes ikke mensen er pinlig, jeg synes bare det er unødvendig å informere "alle og enhver" om at man menstruerer der og da.

Å diskutere mensen på generelt grunnlag er en naturlig sak, men når jeg kjenner naboens og venninnenes syklus like godt som jeg kjenner min egen, vel... da er det litt mer informasjon enn jeg har behov for å vite.

Og når det gjelder kjæresten... jeg har vært gift i 15 år, og jeg har ennå ikke hatt behov for å informere mannen min om at jeg har mensen... det vet han utmerket godt selv om jeg ikke har sagt et ord om det! ;)

Skrevet
Jeg synes ikke mensen er pinlig, jeg synes bare det er unødvendig å informere "alle og enhver" om at man menstruerer der og da.

Å diskutere mensen på generelt grunnlag er en naturlig sak, men når jeg kjenner naboens og venninnenes syklus like godt som jeg kjenner min egen, vel... da er det litt mer informasjon enn jeg har behov for å vite.

Og når det gjelder kjæresten... jeg har vært gift i 15 år, og jeg har ennå ikke hatt behov for å informere mannen min om at jeg har mensen... det vet han utmerket godt selv om jeg ikke har sagt et ord om det! ;)

Hehe, nei å informere alle er jo èn ting :fnise: Det har jeg heller ikke sansen for. Men mente bare at det kan dukke opp i samtaler nå og da.

Det med at mensen er pinlig var forresten ikke ment til deg, men til hvorfor man må "skjule" det med kallenavn :Nikke:

Skrevet (endret)

Syns også å si tante rød er litt teit.

Har alltid sagt mensen jeg.

Synes også det å si "jeg har perioden min" og er litt teit.... kunstnere har perioder, den blå perioden osv så da må vel du ha den blodige perioden din du da?

Husker på ungdoms skolen, da venninner hvisket "jeg har DET idag", åja har du det? jeg har mensen jeg.. :danse:

Endret av Avalon
Skrevet

Vel, det er helt normalt å bæsje også, men man sier "Jeg må på do". Enkelte ting som er naturlige er også ganske ekle, og derfor snakker man rundt temaet. Og det er egentlig helt greit.

Skrevet

Jeg synes også Tante Rød er teit, men kom i den forbindelse på at jeg har hørt folk si "hengekøye for syke mus" om bind... :fnise:

Skrevet

Haha, jeg kjenner noen som kaller det "suge-uke" :roll:

Skrevet
Jeg vil tro at det kommer av at besøk av en gammel tante kan være en festbrems. Jeg er gutt og forstår ærlig talt ikke hvorfor Tante Rød (som er mye mer beskrivende) er mindre flaut enn mensen. Personlig foretrekker jeg "jenteproblemer", så slipper man å spørre - da venter man bare på klarsignal i en dag eller to.

Du vil kalle det "Jenteproblemer"? Jeg ser ikke på mensen som et problem. Det er tvert imot et tegn på at jeg er frisk og ikke gravid (heldigvis). Når jeg får mensen føler jeg meg veldig bra og humøret og selvtilliten er på topp. (Det er uka før som er teit...) ;-)

"Jenteproblemer" er for meg soppinfeksjon eller andre ting i underlivet som er et problem.

Skrevet
Du vil kalle det "Jenteproblemer"? Jeg ser ikke på mensen som et problem. Det er tvert imot et tegn på at jeg er frisk og ikke gravid (heldigvis). Når jeg får mensen føler jeg meg veldig bra og humøret og selvtilliten er på topp. (Det er uka før som er teit...) ;-)

"Jenteproblemer" er for meg soppinfeksjon eller andre ting i underlivet som er et problem.

Å ikke kunne ha sex grunnet et eller annet som skjer med kroppen ser jeg på som et problem, og det har de fleste eks-kjærestene mine også gjort.

Skrevet
Å ikke kunne ha sex grunnet et eller annet som skjer med kroppen ser jeg på som et problem, og det har de fleste eks-kjærestene mine også gjort.

Men nå er det ikke alle som ser på mensen som et hinder for å ha sex heller da. Mensen er ikke nødvendigvis et problem, derfor bør du heller ikke forvente at man skal omtale det som et problem ;)

Skrevet
Men nå er det ikke alle som ser på mensen som et hinder for å ha sex heller da. Mensen er ikke nødvendigvis et problem, derfor bør du heller ikke forvente at man skal omtale det som et problem ;)

Det er et hinder for meg og kjæresten min, hvorfor skulle vi ikke omtale det som et problem?

Skrevet
Vel, det er helt normalt å bæsje også, men man sier "Jeg må på do". Enkelte ting som er naturlige er også ganske ekle, og derfor snakker man rundt temaet. Og det er egentlig helt greit.

Jeg sier jo at jeg ikke går i detaljer. Men forstår ikke hvorfor akkurat ordet "mensen" skal være så mye mer ekkelt enn f.eks Tante Rød og alle de andre kallenavnene? Er forresten glad kjæresten min ikke freaker ut om han hører ordet mensen, og heller vil kalle det for et problem. Det er jo noe alle jenter har?

Skrevet
Jeg sier jo at jeg ikke går i detaljer. Men forstår ikke hvorfor akkurat ordet "mensen" skal være så mye mer ekkelt enn f.eks Tante Rød og alle de andre kallenavnene? Er forresten glad kjæresten min ikke freaker ut om han hører ordet mensen, og heller vil kalle det for et problem. Det er jo noe alle jenter har?

Det har ingenting med navnet å gjøre, bare at man går spesifikt inn på hva som er problemet framfor å si det generelt. Litt tåpelig å si at jeg "freaker ut", men det er rimelig klart at det er et problem for sexlivet - og det er jo i en sånn sammenheng at jeg først ville blitt informert om det.

Gjest Wrangler
Skrevet

Jeg hater også uttrykket "tante rød"! Minner om tante grønn, tante fiolett, tante brun og onkel blå...

Det heter mensen, enkelt og greit. Tante rød er jo mer utbrodering av en naturlig fenomen enn "mensen".

Og ja jeg sier til kjæresten min, når jeg har mensen. Det fordi vi prøver å bli gravid. Eller hvis jeg ikke vil ha sex akkurat da fordi jeg blør. Kan jo ikke si "vondt i hodet" når det faktisk ikke er derfor jeg ikke vil ha sex.

Skrevet

Tante rød er et rimelig teit uttrykk ja. Det eneste stedet jeg bruker det er her på KG, da forkortet med TR. I det virkelige liv er det snakk om mensen, eller at jeg blør.

Skrevet

Jeg synes som oftest ikke det er nødvendig å opplyse folk om at man skal på toalettet heller jeg. Og slett ikke at man har "tante rød". Nå er jeg av dem som prøver å ikke rasle med tampongpapiret heller. Ikke fordi det er flaut, men rett og slett privat og noe folk ikke trenger å vite.

Skrevet

Jeg synes Tante Rød er flauere. Det blir liksom så dumt.

Gjest Charming
Skrevet

Jeg har hørt navnet "Tante Rød" ganske mange ganger. Tror det er en del gutter (unge) som kaller det det, fordi de synes det er litt flaut å si "Mensen".

Skrevet

"Kjært" barn har mange navn. Jeg vil ikke oppfordre noen til å fortelle alt hva de har hørt hva fenomenet mens blir kalt for, for da vil det vel aldri ta slutt.

Nå er nok jeg fryktelig gammel siden jeg mener å huske at i dagligvarebutikken pakket de inn Saba-selfsit i gråpapir før de ble lagt ut i hyllene slik at enhver kunne handle sitt sanitærutstyr uten å bli avslørt for at de menstruerte. Likeledes hadde ikke jentene verken svømming eller gym under denne perioden, og satt til spott og spe og var tilskuere. Guttene småflirte og var muligens litt usikker på hva denne "mystiske lidelsen" var.

Heldigvis tror jeg vi er mer opplyst i dag og kan slenge en pakke Libresse i handlekurven uten at ryktet er spredt over hele bygda når vi har MENS! :skratte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...