Gå til innhold

Startlån fra kommunen?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Ethereal

Jeg lurer på én ting: finnes det grenser for hvor høy inntekt man kan ha for å få startlån fra kommunen? Dette er erstatningen for den tidligere ordningen med etableringslån. Vi er førstegangsetablerere, med relativt høye studielån begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva grensen er vet jeg ikke, men det finnes sikker en.

Når du skal søke må du ha med avslag fra banken (gjerne flere banker) på lån. Du får ikke søke før du levere papirer på at du har prøvd andre steder. (var ihvertfall sånn da jeg fikk for 4 år siden).

Mitt lån fikk renten låst med en gang, selv om at jeg ikke ville ha det, så pass på å ordne det fort så du får den lave renta som er nå.

Lykke til!!

PS ang. studiegjelden, så må dere dokumentere at dere klarer å betjene lånet dere får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Men denne lånetypen er helt ny, det er IKKE det samme som det tidligere etableringslånet. Jeg tror vi får kontakte kommunen og høre hva reglene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det varierer veldig mye fra kommune til kommune. Har selv vært i kontakt med to kommuner ang. dette. Fra den ene fikk jeg ikke så mye info, men de sendte meg nå et søknadsskjema. Det viste seg å være ett A4 ark som så ut som om det var skrevet på maskin og kopiert opp..

Og ingenting av det som skulle fylles ut var særlig relevant for meg.

Fra den andre kommune fikk jeg et skikkelig profft skjema på mange sider...Fikk aldri beskjed om å ta med avslag fra bankene.

Tror ikke det er noe spesiell grense for hvor mye du kan tjene. Poenget med lånet er jo at de som ikke får lån i bank eller som bare får låne litt i bank skal få låne. Kommunen kan gi deg hele lånebeløpet eller den biten du ikke får lånt i banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...