Gå til innhold

Legger man på seg bare fett?


Gjest Rubens Rikskringkasting

Anbefalte innlegg

Gjest Rubens Rikskringkasting

Er det muligheter for å legge på seg i muskelmasse selv om man ikke trener? Eller blir alle de ekstra kaloriene lagret som fett?

Jeg har nemlig forbud mot å trene(også styrketrening), men vil ikke baare legge på meg fett, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det muligheter for å legge på seg i muskelmasse selv om man ikke trener? Eller blir alle de ekstra kaloriene lagret som fett?

Jeg har nemlig forbud mot å trene(også styrketrening), men vil ikke baare legge på meg fett, liksom.

Ligger du i denne perioden på ett "vedlikeholdskosthold" så vil du fortsette en stabil vekt. Med det mener jeg at du kanskje reduserer inntaket ørlite i forhold til hva du spiser når du trener. Vet ikke hvor lenge dette forbudet gjelder da, men vil anbefale det å evt. gå litt turer om du har lov til det. Dette for å holde kroppen fysisk i gang. Med riktig kosthold vil ikke maten du inntar bare legge seg som fett, men en må nesten trene for å "bygge" muskler, men kroppen fordeler inntaket rundt der behovet er i kroppen, musklene trenger også næring, så de får nok sin kvote, men bygger seg ikke større uten fysisk å bli brukt. Men jeg er ikke treningsekspert så du får nok bedre svar på dette etterhvert i forumet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster

Dersom du spiser for mye og ikke trener så vil dette bli til fett, ikke muskler. Spiser du det du trenger så legger du ikke på deg hverken fett eller muskler. Du er nødt til å trene for å legge på deg muskler. Sånn er det bare. Dersom du ikke har tenkt til å trene så burde du kun spise det du trenger slik at du ikke legger på deg fett, dersom du ikke ønsker det da, men det er det vel ikke mange som gjør:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rubens Rikskringkasting

Tingen er at jeg SKAL legge på meg. omtrent 10 kg. Og jeg har ikke lov til å trene på noen som helst måte siden dette forbrenner kalorier.

Så jeg er dømt til å legge på meg 10 kg fett med andre ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at jeg SKAL legge på meg. omtrent 10 kg. Og jeg har ikke lov til å trene på noen som helst måte siden dette forbrenner kalorier.

Så jeg er dømt til å legge på meg 10 kg fett med andre ord?

Absolutt ikke! Spis riktig mat, med rett kombi av karbohydrater, fett og proteiner og dette vil kun legge seg naturlig på din kropp! Men om legen mener du skal opp 10 kilo så hadde kanskje ikke litt fett gjort seg? Er vel en grunn til det..? Men ikke mitt rpoblem. Bare slapp av du, spis hyppige og små måltider, gjerne hver tredje time =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Nei, du vil ikke bare legge på deg fett!

De kiloene du legger på deg vil først og fremst bidra til å fylle opp energilagrene dine, og gi deg litt underhudsfett igjen. Dette er ikke fett i ordets betydning, men slik at varmepumpa i kroppen kan fungere normalt igjen, at du kan få tilbake menstruasjonen (hvis du er kvinne), og musklene dine vil kunne bygge seg opp igjen ++

Til og med hjernen din vil ta noe av de kiloene.

Jeg regner med at du er veldig undervektig nå, og at det er grunnen til at du har treningsforbud?

Når en person er så undervektig vil man heller ikke ha mulighet til å bygge sterk muskulatur. Denne muligheten vil kroppen først få når den har fått litt fler kg på seg..

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Rebecca_*
Tingen er at jeg SKAL legge på meg. omtrent 10 kg. Og jeg har ikke lov til å trene på noen som helst måte siden dette forbrenner kalorier.

Så jeg er dømt til å legge på meg 10 kg fett med andre ord?

Nei, hvis du er undervektig vil kroppen bruke den ekstra energien til å bygge opp både fett og muskler. Mye av fettet vil dessuten ikke synes, siden det vil legge seg rundt de indre organene som beskyttelse. Det er viktig at du tar en pause fra trening som vil virke skadende på kroppen og skjellettet. Jeg har selv opplevd ca det samme som deg, og min erfaring sier at dersom du har trent en del før går det ganske rask å bygge opp kondisjon og mer muskler etter en slik pause fra treningen. :)

Enig i det yoga sier også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rubens Rikskringkasting

Åå, tusen takk for svar! Så godt å få en oppkalring i det hele:)

Har liksom vært ganske redd for å bli veldig slapp og "fettete" hvis jeg ikke får lov til å trene noe under prosessen, men nå kjenner jeg at denne frykten er litt borte i og med at det ser ut til at alle kiloene ikke kommer til å legge seg som overflødig fett..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men nå kjenner jeg at denne frykten er litt borte i og med at det ser ut til at alle kiloene ikke kommer til å legge seg som overflødig fett..?

Helt riktig!

Den frykten kan du bare legge til side.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig!

Den frykten kan du bare legge til side.. :)

Helt enig her! Slapp av med det hele. Nyt maten og la kroppen og hodet hvile =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingen er at jeg SKAL legge på meg. omtrent 10 kg. Og jeg har ikke lov til å trene på noen som helst måte siden dette forbrenner kalorier.

Så jeg er dømt til å legge på meg 10 kg fett med andre ord?

Det høres merkelig ut. Trening forbrenner ikke så mye kalorier som man tror, spesielt ikke hvis man er voksen. Det må da være mye bedre å få seg litt muskler også? Jeg vet ikke hvor gammel du er, og om du er kvinne eller mann (ikke helt sikker på nikket). Du vil uansett ikke gå opp ti kg muskler uten beinhard trening. Samtidig veier musker mer enn fett, så du vil nok nå matchvekten uten å bli særlig stor hvis du velger trening.

Den beste måten å gå opp i vekt på er å følge rådene feks til ernæringseksperten på kvinneguiden: http://www.kvinneguiden.no/magasin/helse/g...kilo_slik/67081.

Bare spis litt mindre grønnsaker og mer karbohydrater (brød, ris, pasta, potet, frukt) enn det hun anbefaler. Spis gjerne frukt en halvtimme før den egentlige måltiden, så sikrer du at det meste av næringen lagres som fett. Se til at kalorinivået holdes høyt. Denne metoden er utprøvd av titusentals stakkars slankere, som dessverre har endt opp med å legge på seg i steden for å gå ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres merkelig ut. Trening forbrenner ikke så mye kalorier som man tror, spesielt ikke hvis man er voksen. Det må da være mye bedre å få seg litt muskler også? Jeg vet ikke hvor gammel du er, og om du er kvinne eller mann (ikke helt sikker på nikket). Du vil uansett ikke gå opp ti kg muskler uten beinhard trening. Samtidig veier musker mer enn fett, så du vil nok nå matchvekten uten å bli særlig stor hvis du velger trening.

Dette synes jeg er et dårlig råd å gi til en person som av medisinske grunner ikke skal trene. Det er nok stor sannsynlighet for at trening i en slik situasjon kan gjør vondt verre.

Så ts; ikke følg dette rådet :)

Og til LCHF: Dette er ikke mest som en kritikk av ditt synspunkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rubens Rikskringkasting

Jeg synes jo det er litt rart at jeg ikke kan trene, jeg også, så jeg har veldig lyst! Men jeg har liksom bare bestemt meg for å høre på hva de prosfesjonelle har å si for mitt tilfelle, og ikke hva alskens ernæringsfysiologer og treningseksperter i media sier for den generelle befolkningen. Men det virker jo som det er en av de værste syndene det å ikke trene, så jeg kan ikke helt si jeg liker å bare være i ro når alle sier at trening er såå bra..

Men tror tingen er at kroppen min bare kommer til å bryte ned musklene mine hvis jeg begynner å trene nå, heller enn å bygge dem opp. Jeg synes det er veldig rart, men det er kanskje det lureste er å følge rådet jeg har fått og "sitte på revva hele dagen" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men tror tingen er at kroppen min bare kommer til å bryte ned musklene mine hvis jeg begynner å trene nå, heller enn å bygge dem opp.

Om du er undernært eller overtrent er dette helt riktig !!

Endret av Lotte27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...