Gå til innhold

Kubbelys som ikke revner eller renner over?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en liten a-ha-opplevelse i dag. Har ikke brukt så mye kubbelys, og har kjøpt stort sett alle på Ikea. De smelter alltid ujevnt slik at de enten revner eller renner over, og det har dessverre endt med kjipe stearin-uhell (lærer aldri...).

Men nå har jeg nettopp brent ned to kubbelys som jeg kjøpte billig på en Mega-butikk, og de har brent helt ned til bunnen uten å få særlig høye kanter, bøye seg eller renne over. Har aldri tenkt over at det kan være kvalitetsforskjell på kubbelys....

Noen som kan anbefale gode kubbelys som ikke forårsaker uhell? Har fasongen noe å si, f.eks. kulelys? Synes det er pent med kubbelys på høye lysestaker, men det er jo katastrofe for møblene/vinduskarmene....

Eller bør man rett og slett droppe kubbelysene....?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia,jeg bruker Sia sin kubbe lys, kun fordi jeg syntes de er finest i farge og fasong.Etter og har banna de opp og ned, har jeg funnet en måte å beholde de på..Lar plasten være på til de har forma seg greit, og husk at når du tenner på de første gang skal de brenne noen timer første gang.Når de har forma seg greit tar jeg av plasten og når jeg blåser de ut så trykker jeg kantene inn med hendene om de begynner å bøye seg utover..

Skrevet

Jeg bruker masse lys, men ligger langt unna lys fra IKEA!Handler mye på Coop Mega, og tror det meste av lys vi har er derifra + endel fra Plantasjen. Og de brenner greit og renner ikke over. Det hender jeg må "beskjære" litt om kantene blir veldig høye, men det er sjelden.

Skrevet
Jeg bruker masse lys, men ligger langt unna lys fra IKEA! Handler mye på Coop Mega...

Det stemmer jo bra med min erfaring med Mega-lys.

Men telys og kronelys fra Ikea er helt OK, synes jeg. Telysene brenner helt tomme, og kronelysene har ikke vist noen dryppe-/renne-tendenser. Er liksom bare kubbelysene som virker helt ræva...

Skrevet

Synes telysene og kronelysene fra IKEA brenner opp så inmari fort jeg,så jeg bruker ikke de heller.

Skrevet
Heia,jeg bruker Sia sin kubbe lys, kun fordi jeg syntes de er finest i farge og fasong.Etter og har banna de opp og ned, har jeg funnet en måte å beholde de på..Lar plasten være på til de har forma seg greit, og husk at når du tenner på de første gang skal de brenne noen timer første gang.Når de har forma seg greit tar jeg av plasten og når jeg blåser de ut så trykker jeg kantene inn med hendene om de begynner å bøye seg utover..

En del av Sia-kubbelysene skal ha på plasten.

Innenfor innpakningsplasten er det ett lag til, dette skal være på når man brenner dem. Jeg pleier å klippe det av etterhvert som det brenner ned.

Skrevet
En del av Sia-kubbelysene skal ha på plasten.

Innenfor innpakningsplasten er det ett lag til, dette skal være på når man brenner dem. Jeg pleier å klippe det av etterhvert som det brenner ned.

Hm..det var rart du sier,jobber innimellom på interiørbutikk og det har jeg aldri hørt selgeren si noe om, når jeg har vært i Skien for å kjøpe inn Julevarene o.l.Enn blir jo råda til å ikke ha den på pga brann men skal undersøke det med ho neste gang jeg er der..

Skrevet
Hm..det var rart du sier,jobber innimellom på interiørbutikk og det har jeg aldri hørt selgeren si noe om, når jeg har vært i Skien for å kjøpe inn Julevarene o.l.Enn blir jo råda til å ikke ha den på pga brann men skal undersøke det med ho neste gang jeg er der..

Ja, gjør det=) Håper de sier det samme som meg da!

Treffer du en dame der som sier: "...selger i bøtter og spann" om alt hun selger? (A.M.)

Skrevet
Synes telysene og kronelysene fra IKEA brenner opp så inmari fort jeg,så jeg bruker ikke de heller.

Virkelig?? :klø:

Jeg synes de brenner mer enn lenge nok, jeg, hvor lenge kan et telys brenne egentlig?

Og er andre telys/kronelys billigere pr brennetime tro :) ?

Skrevet

Bruker en del av tjuekronerskubbisene fra -nille. Ingen problem med dem, før de er nesten nedbrent. Men jeg skjærer også bort kanten etter at de er slukket, og fått stått litt, men mens ennå er myke, og lettskjærte. Ikke hver gang, men sånn annenhver - tredjehver kveld.

Reststearinet går sammen med andre lysestumper til omstøping av egne lys eller fakler.

Selv om jeg bruker stake på flere av kubbelysene, bruker jeg alltid et lysfat under lyset, som fanger opp drypp. Men hvis du plages med at de brenner ujevnt, kan det også være en indikasjon på at det trekker. Sjekk med en sigarett eller røkelsespinne, sett den der hvor lyset pleier å stå, og følg med hvordan røyken oppfører seg.

Savner de gamle tikrones tipakningene med "sparelys" fra tyri. Mulig de finns enda, men jeg har ikke sett dem. Telys varer fem-seks timer. Men noen av dem er dritskumle. De som veken krøller seg på. Et av ti i pakken får en sotklump på veken. Og kommer den i kontakt med flytende stearin, kan flammen bli ganske så kraftig, og stå en desimeter eller to opp. Men dette i sin tur vil overopphete det flytende stearinet, som gassantenner, og du får en ildsøyle på en til to meter. Gå aldri fra brennende telys.

Skrevet

Som noen nevner over. Endel SIA lys har to lag med plast. Tror hovedsakelig dette gjelder de med lukt. Der skal man bare ta av første plastlaget. Det innerste kan sitte på- nettopp for å bevare fasong. Har i perioder massivt forbruk av slike lys- og synes det fungerer kjempebra. Man bare klipper til plasten når lyset har brent forbi.

Tips på telys; Kjøpte før jul en pakke på Jysk. På pakken sto det brennetid 6 timer- og det viste seg helt riktig!

Skrevet

Kjøpte to store kubbelys på Meny forrige helg, og de har brent en eeeevighet. Renner ikke, lukter ikke, og veldig drøye i bruk. Koster litt mer enn IKEA, men man får hva man betaler for noen ganger. Anbefales :)

Skrevet
Virkelig?? :klø:

Jeg synes de brenner mer enn lenge nok, jeg, hvor lenge kan et telys brenne egentlig?

Og er andre telys/kronelys billigere pr brennetime tro :) ?

Jeg er ganske sikker på at telysene og kronelysene til IKEA har vunnet/ kommet godt ut i forbrukertester for noen år siden. Blant annet var brennetid et kriterium. Mulig de har endret produksjonsmåte?

Skrevet

Jeg har kjempedårlig er faring med Sia, og nekter å kjøpe de mer. Det var bare et lag plast på de, og det stod ingenting om at plasten skulle være på. (For om den skal være på burde det virkelig stå en beskjed om det på dem). Lyset "kollapset" plutselig da det var brent halvveis ned, og jeg fikk tapeten, gulvet og bordet fullt av stearin :forvirret:

Og i motsetning til de andre her er jeg strålende fornøyd med Ikeas kubbelys. De hvite, tykke og høye har jeg aldri opplevd at renner. De brenner pent nedover i lyset og gir lyslykt-utseende.

Skrevet

Har jobbet noen år i en interiørbutikk, og det er helt riktig at noen kubbelys fra sia skal ha på plastikken, og at den skal klippes ned etter hvert som lyset brenner.

Husk at kubbelys skal brenne i ganske mange timer for at det skal brenne pent. Hvis ikke vil veken brenne ned i lyset slik at man må skjære bort stearinen som er rundt, for å kunne tenne lyset. Lyset klarer ikke "varme" seg godt nok på et par times brenning, slik at all stearinen smelter.

Dersom kubbelys renner kan det være en indikasjon(som sagt ovenfor) på at lyset står i trekk, og da vil brenne ujevnt ergo, det vil begynne å brenne.

Dersom det står flere kubbelys på et fat(eller ved siden av hverandre for den saks skyld) skal de ikke stå for nærme hverandre. Da vil varmen fra de andre lysene "smelte" lyset fra utsiden og det vil resultere i å begynne å renne. (dette gjelder også "vanlige" lys som står i staker.

Skrevet

Kubbelys fra plantasjen, slike med riller på, er nok noen av de beste jeg har prøvd. De hverken renner eller revner. De har dem i noen ica-butikker også.

Har kjøpt noen kubbelys på rema, antikklys tror jeg det står på dem. Godt fornøyd med dem også.

SIA har jeg bare gode erfaringer med. Kubbelysene fra IKEA har ofte vært dårlig, de renner mye.

Skrevet

Takk for mange bra svar! Hvis i tillegg noen gidder å titte under lysene sine (de som de anbefaler) for å se om det er noe "merkenavn" på dem, så blir jeg kjempeglad. Det er vel ikke alle butikker som fører nøyaktig samme sortiment?

De kubbelysene jeg kjøpte på Mega, som brant så bra, heter Id. (ideas daily, tror jeg, står med bitteliten løkkeskrift). Det står også at de er "made for Coop", så de har dem kanskje i de fleste Coop-butikker, da.

Det trekker ikke hos oss. Problemet med Ikea-lysene (ikke alle, men svært mange) er at kantene ikke smelter, de brenner bare nedover mens kantene står igjen. Når de har brent i flere timer med høye kanter, blir kantene så tynne at den flytende stearinen inni smelter dem, og all stearinen renner utover.

Mange nevner Sia, hvor får man kjøpt dem?

Skrevet
Takk for mange bra svar! Hvis i tillegg noen gidder å titte under lysene sine (de som de anbefaler) for å se om det er noe "merkenavn" på dem, så blir jeg kjempeglad. Det er vel ikke alle butikker som fører nøyaktig samme sortiment?

De kubbelysene jeg kjøpte på Mega, som brant så bra, heter Id. (ideas daily, tror jeg, står med bitteliten løkkeskrift). Det står også at de er "made for Coop", så de har dem kanskje i de fleste Coop-butikker, da.

Det trekker ikke hos oss. Problemet med Ikea-lysene (ikke alle, men svært mange) er at kantene ikke smelter, de brenner bare nedover mens kantene står igjen. Når de har brent i flere timer med høye kanter, blir kantene så tynne at den flytende stearinen inni smelter dem, og all stearinen renner utover.

Kanskje det var Ikealys jeg hadde da dette skjedde en gang? Jeg var nemlig sikker på at det var noen billiglys jeg kjøpte et annet sted :klø: Da hadde vel lysene brent i 5-6 timer eller mer, og de var mye brukt fra før. Som oftest brenner ikke lysene våre så lenge, og da egner jo Ikealysene seg mye bdre enn Sialys som tydeligvis må brenne lenge.

Skrevet

http://www.sia-homefashion.com/wrld_salgss...be9e94d9893c2b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...