Gjest pinkbunni Skrevet 18. januar 2009 #1 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg og sambo satt i bilen og snakket for noen dager siden. Så sier han at bilen ikke er EU-godkjent. Jeg spurte om det betydde at det er feil oblater på bilen, men han sier at oblatene ikke blir sendt ut før i mars. Så det betyr ingenting før i mars.. Men hvis jeg nå blir stoppet av politiet/vegvesenet kjørende i sambo sin bil, kan jeg si at "jeg har ikke peiling på om den er godkjent, anntar jo det". Eller er det mitt ansvar som bilfører å være sikker på at den er det? Det er jo noen ting som er en bilfører sitt ansvar, på lik linje som bileier, men hva med dette? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Leela_ Skrevet 18. januar 2009 #2 Del Skrevet 18. januar 2009 Hvis du blir stoppet i en kontroll så er det vel mulig du blir avskiltet på stedet hvis de sjekker opp bilnummeret og finner ut at den ikke er godkjent. Er du i tillegg innblandet i ei ulykke eller lignende og bilen du kjører mangler EU-godkjenning så vil jeg tro du kan få problemer med forsikringsselskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #3 Del Skrevet 18. januar 2009 men de oblatene han snakker om er vel årsavgifta? De sendes vel ut i mars tror jeg, men det har ingenting med EU-godkjenning. EU-godkj må gjøres hos certifisert verksted, og en får ca 4 mnd på seg fra påminnelse i posten til fristen går ut. Så de har han jo registrert, for verkstedet sender inn beskjed om at bilen er EU-ok når de har sjekka den. Vet forøvrig ikke om hva polisen gjør når de stopper bilen i kontroll. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #4 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Om bilen din blir stoppet og den ikke har passert EU kontrol så avskiltes den på stedet. De stopper nok ikke bare for det ettersom de er mer nøye på fargen, men om du leverer bilen til eu kontroll etter at datoen tror jeg de tar bilen fram til den er godkjent. Endret 18. januar 2009 av Gjest Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 18. januar 2009 #5 Del Skrevet 18. januar 2009 Vei avgiften forfaller i mars, har aldri fått oblatene før i mai/juni. Du kan selvfølgelig risikere å bli avskiltet i en kontroll Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #6 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg og sambo satt i bilen og snakket for noen dager siden. Så sier han at bilen ikke er EU-godkjent. Jeg spurte om det betydde at det er feil oblater på bilen, men han sier at oblatene ikke blir sendt ut før i mars. Så det betyr ingenting før i mars.. Men hvis jeg nå blir stoppet av politiet/vegvesenet kjørende i sambo sin bil, kan jeg si at "jeg har ikke peiling på om den er godkjent, anntar jo det". Eller er det mitt ansvar som bilfører å være sikker på at den er det? Det er jo noen ting som er en bilfører sitt ansvar, på lik linje som bileier, men hva med dette? Du er altså mer bekymret for om du kan få en bot, enn at du kjører rundt i en dødsfelle av en bil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 18. januar 2009 #7 Del Skrevet 18. januar 2009 Du er altså mer bekymret for om du kan få en bot, enn at du kjører rundt i en dødsfelle av en bil? Det er fullt mulig å ha en bil som er like trygg som alle andre, men den er ikke EU-godkjent. Man kan ha en bil som er helt i orden, men ikke er levert til godkjenning innen fristen (en gjenganger for en bekjent som er utenlands et halvt år om gangen), eller den kan ha vært på godkjenning og strøket på noe uten sikkerhetsmessig betydning, som f.eks. for høye avgassverdier. Det er ingen mangel på dødsfeller med EU-godkjenning, ei heller rimelig sikre biler uten EU-godkjenning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pinkbunni Skrevet 18. januar 2009 #8 Del Skrevet 18. januar 2009 Det er fullt mulig å ha en bil som er like trygg som alle andre, men den er ikke EU-godkjent. Man kan ha en bil som er helt i orden, men ikke er levert til godkjenning innen fristen (en gjenganger for en bekjent som er utenlands et halvt år om gangen), eller den kan ha vært på godkjenning og strøket på noe uten sikkerhetsmessig betydning, som f.eks. for høye avgassverdier. Det er ingen mangel på dødsfeller med EU-godkjenning, ei heller rimelig sikre biler uten EU-godkjenning. Takk. Bilen er sikker, men ikke levert til kontroll pga hans totale manglende økonomiske sans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #9 Del Skrevet 18. januar 2009 Takk. Bilen er sikker, men ikke levert til kontroll pga hans totale manglende økonomiske sans Da vil jeg tro at han snart får et brev med beskjed om å levere inn skiltene. Å få tilbake skiltene vil koste ham 3-4 ganger så mye som en EU-kontroll ville ha kostet. En EU-kontroll koster ikke stort mer enn en full bensintank, så du overdriver nok ikke når du sier han har totalt manglende økonomisk sans. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 18. januar 2009 #10 Del Skrevet 18. januar 2009 Oblater har ingenting med eu-kontroll å gjøre, de er knyttet opp mot årsavgift. (Denne forfaller i mars, men oblatene sendes ikke ut før i juli/august, ca en måned etter avskiltingsbegjæringene for uteblitt betaling.) Når skulle bilen vært til kontroll? Hvis du ikke vet se på skiltnummer og årsmodell. Biler som er registrert første gang i oddetallsår skal inn i 2009, partallsår skulle vært i 2008. Hvilken måned ser du på skiltnummeret, ender det på 1 skal den inn i januar, 2 i februar, osv. Bilen skal være kontrollert og godkjent innen utgangen av den måneden. Hvis dette ikke skjer får man en purring, med ny frist ut neste måned. Dette er en absolutt frist, og måneden etter dette sendes det ut avskiltingsbegjæring på bilen. Dermed vil den bli avskiltet dersom du stoppes i kontroll. Jeg tror ikke de har grunnlag for å skrive ut bøter, annet enn dersom bilen er i trafikkfarlig dårlig stand, og selv da er min erfaring at de ikke gjør det. Det viktigste for dem er å få bilen av veien, og det oppnår de ved å ta skiltene. Vanligvis får også personen en del ekstrautgifter i forbindelse med tauing, prøveskilter osv, for å få bilen i stand igjen, så mulig det anses som "bot" nok. Hvis jeg var deg ville jeg nok enten prøvd å rydde opp i dette, eller skaffet en egen bil, dersom du bruker bilen mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 18. januar 2009 #11 Del Skrevet 18. januar 2009 Når skulle bilen vært til kontroll? Hvis du ikke vet se på skiltnummer og årsmodell. Biler som er registrert første gang i oddetallsår skal inn i 2009, partallsår skulle vært i 2008. Hvilken måned ser du på skiltnummeret, ender det på 1 skal den inn i januar, 2 i februar, osv. Dette etterlater et hull i november/desember, som fylles av bruktimporterte biler og kanskje andre små grupper. Det ser ut til at alle bruktimporterte har frist i november/desember, uavhengig av faktisk siste siffer på skiltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #12 Del Skrevet 18. januar 2009 Oblater har ingenting med eu-kontroll å gjøre, de er knyttet opp mot årsavgift. Oblatene har mye med EU-kontroll å gjøre. Hvis bilen ikke har bestått foreskrevet EU-godkjenning så får man ingen oblater tilsendt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eus Skrevet 18. januar 2009 #13 Del Skrevet 18. januar 2009 En parkeringsvakt var så vennelig å tok mine skilter da jeg "glemte" min EU kontroll. Jeg er fremdeles litt ovarasket over at de både sjekker og utfører slike handlinger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #14 Del Skrevet 18. januar 2009 Det trodde jeg ikke kommunale parkeringsvakter hadde myndighet til. Sikker på at det ikke var en tollbetjent som var på ferde? De pleier å ta noen raid innimellom. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glør Skrevet 19. januar 2009 #15 Del Skrevet 19. januar 2009 Oblatene har mye med EU-kontroll å gjøre. Hvis bilen ikke har bestått foreskrevet EU-godkjenning så får man ingen oblater tilsendt. For å presisere, siden jeg tydeligvis uttrykte meg litt klønete: Oblatene er i utgangspunktet knyttet opp mot årsavgift, og poenget mitt var at avskiltingsbegjæring pga manglende eu-kontroll sendes ut månedlig, og ikke årlig, som med årsavgift. Derfor er utsagnet til trådstartes samboer om at det ikke har noe å si før i mars grunn til bekymring, og derfor bør hun sjekke det opp når eu-kontrollen forfaller med en gang. Klipping av skilter er det vel bare toll/vegvesenet og politiet som har myndighet til, og dette skjer vanligvis når man blir stoppet i kontroller, men det hender jo også at de sjekker parkerte biler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #16 Del Skrevet 19. januar 2009 Jeg og sambo satt i bilen og snakket for noen dager siden. Så sier han at bilen ikke er EU-godkjent. Jeg spurte om det betydde at det er feil oblater på bilen, men han sier at oblatene ikke blir sendt ut før i mars. Så det betyr ingenting før i mars.. Men hvis jeg nå blir stoppet av politiet/vegvesenet kjørende i sambo sin bil, kan jeg si at "jeg har ikke peiling på om den er godkjent, anntar jo det". Eller er det mitt ansvar som bilfører å være sikker på at den er det? Det er jo noen ting som er en bilfører sitt ansvar, på lik linje som bileier, men hva med dette? Når du er på Eu-kontroll, så får du skjema hva som mangler bilen, og det er angitt en dato for når det skal være utbedret. Når du tar med deg skjema til verksted, så sender de mld om at det er gjort. Om du ikke fikser det som er galt innen fristen, så blir du avskiltet ved kontroll. For da er ikke bilen kjøredyktig. Så at det ikke gjelder før mars er bare tull. Nå kan det være en bagatell, men det kan også være andre ting som gjør at bilen rett og slett er frlig i trafikken . Både for deg selv, og andre.. Så det hviler et stort ansvar på deg hver gang du setter deg i bilen. Hva om det skjer noe, og bilen ikke er godkjent. Da har du virkelig et problem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. januar 2009 #17 Del Skrevet 19. januar 2009 men de oblatene han snakker om er vel årsavgifta? De sendes vel ut i mars tror jeg, men det har ingenting med EU-godkjenning. EU-godkj må gjøres hos certifisert verksted, og en får ca 4 mnd på seg fra påminnelse i posten til fristen går ut. Så de har han jo registrert, for verkstedet sender inn beskjed om at bilen er EU-ok når de har sjekka den. Vet forøvrig ikke om hva polisen gjør når de stopper bilen i kontroll. du får ikke 4 mnd til å utbrede feil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest bileier Skrevet 19. januar 2009 #18 Del Skrevet 19. januar 2009 Oblat: For å få oblat må * årsavgift være betalt * Det må foreligge godkjent PKK * Bilen må ha gyldig forsikring -dersom en av delene manlger = null oblat Tid for PKK Avgjøres av siste siffer i kjennemerket. Det følger stort sett månedene unntatt siste siffer 7 som må vise i november, siden juli stort sett er feriemåned for kontrollstedene. Ingen biler har kontrollmåned desember. Avskiltingbegjæring pga manglende PKK: Aller først får bileier vanlig varsel om NÅR bilen skal til kontroll, og det opplyses samtidig at man kan ta kontrollen de 4 forutgående månedene også. Hvis det ikke innrapporteres GODKJENT PKK innen fristen, får bileiere en purring med frist ut inneværende måned. Etter dette går det automatisk ut avskiltingsbegjæring, og blir du da avskiltet må man få godkjenning + betlae påskiltingsgebyr ( i 2008 var det 1200,-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå