Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #1 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg skjønner ikke helt dette. I min barnelærdom sier man: I am og I was. Men Justin Timberlake og Beoncy (husker ikke helt stavemåten...) sier jo noe helt annet i et par av sangene sine. Er dette et trisk, eller hva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 18. januar 2009 #2 Del Skrevet 18. januar 2009 The way I are er grammatisk feil. If I were er riktig. Dersom det er en hypotetisk påstand (med if foran) skal man bruke were. If I were rich osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fisk Skrevet 18. januar 2009 #3 Del Skrevet 18. januar 2009 Er dette et trisk, eller hva? Det er et triks for å ta vare på imaget sitt. Er ikke kult å bruke rett grammatikk vøtt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ilcrappo Skrevet 18. januar 2009 #4 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg skjønner ikke helt dette. I min barnelærdom sier man: I am og I was. Men Justin Timberlake og Beoncy (husker ikke helt stavemåten...) sier jo noe helt annet i et par av sangene sine. Er dette et trisk, eller hva? "The way I are" er selvfølgelig bare tull. Dette går jeg ut i fra er fordi hip hop-/rap-folk har skjønt at du automatisk blir mye kulere dersom du snakker grammatikalsk feil. "If I were" er korrekt. Det er en såkalt konjunktiv bøyning av verbet. Konjunktiv uttrykker gjerne et ønske eller en tenkt mulighet (det er sikkert noe mer som faller inn under konkunktiv, men gidder ikke å google ). Jeg tror ikke det er så vanlig å endre bøyning på verbet i konjunktiv modus på norsk. Det er sikkert grunnen til at ikke så mange har vært borti denne modusen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 18. januar 2009 #5 Del Skrevet 18. januar 2009 Det finnes utallige eksempler på sangtekster som med vilje er gramatisk ukorrekt. Det er vel på grunn av et avslappet forhold til gramatikk, at tings skal rime og klinge på en viss måte, dialekter og mote. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 18. januar 2009 #6 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Ikke bare i sangtekster. I noen dialekter er grammatiske feil "riktig" How's you- f.eks.- Såg ikke før nå at du hadde sagt det. Endret 18. januar 2009 av Mamma1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 18. januar 2009 #7 Del Skrevet 18. januar 2009 Er visst noe slang de derre hiphop gutta i usa bruker. Sier "I is" og sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest skoeska Skrevet 25. januar 2009 #8 Del Skrevet 25. januar 2009 Annet eksempel er fra Bonnie and Clyde sangen til Beyonce og JayZ - "If you was my boyfriend".. Syns faktisk det gjør sangen litt kul Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. januar 2009 #9 Del Skrevet 30. januar 2009 Ikke bare i sangtekster. I noen dialekter er grammatiske feil "riktig" How's you- f.eks.- Såg ikke før nå at du hadde sagt det. Nettopp. Som i noen amerikanske dialekter hvor de sier "was" til alt, som "they was" etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 30. januar 2009 #10 Del Skrevet 30. januar 2009 Jepp. I Liverpool f.eks er det vanlig å si 'yous' Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 30. januar 2009 #11 Del Skrevet 30. januar 2009 Tusen takk for alle svar. Dere har gjort meg til en meget klokere kvinne! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå