Gå til innhold

The way I are / If I were a boy

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt dette. I min barnelærdom sier man: I am og I was.

Men Justin Timberlake og Beoncy (husker ikke helt stavemåten...) sier jo noe helt annet i et par av sangene sine. Er dette et trisk, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

The way I are er grammatisk feil.

If I were er riktig. Dersom det er en hypotetisk påstand (med if foran) skal man bruke were. If I were rich osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette et trisk, eller hva?

Det er et triks for å ta vare på imaget sitt. Er ikke kult å bruke rett grammatikk vøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt dette. I min barnelærdom sier man: I am og I was.

Men Justin Timberlake og Beoncy (husker ikke helt stavemåten...) sier jo noe helt annet i et par av sangene sine. Er dette et trisk, eller hva?

"The way I are" er selvfølgelig bare tull. Dette går jeg ut i fra er fordi hip hop-/rap-folk har skjønt at du automatisk blir mye kulere dersom du snakker grammatikalsk feil.

"If I were" er korrekt. Det er en såkalt konjunktiv bøyning av verbet. Konjunktiv uttrykker gjerne et ønske eller en tenkt mulighet (det er sikkert noe mer som faller inn under konkunktiv, men gidder ikke å google :) ). Jeg tror ikke det er så vanlig å endre bøyning på verbet i konjunktiv modus på norsk. Det er sikkert grunnen til at ikke så mange har vært borti denne modusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utallige eksempler på sangtekster som med vilje er gramatisk ukorrekt.

Det er vel på grunn av et avslappet forhold til gramatikk, at tings skal rime og klinge på en viss måte, dialekter og mote.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare i sangtekster. I noen dialekter er grammatiske feil "riktig"

How's you- f.eks.-

Såg ikke før nå at du hadde sagt det.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skoeska

Annet eksempel er fra Bonnie and Clyde sangen til Beyonce og JayZ - "If you was my boyfriend".. Syns faktisk det gjør sangen litt kul :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare i sangtekster. I noen dialekter er grammatiske feil "riktig"

How's you- f.eks.-

Såg ikke før nå at du hadde sagt det.

Nettopp. Som i noen amerikanske dialekter hvor de sier "was" til alt, som "they was" etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...