Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 18. januar 2009 #21 Skrevet 18. januar 2009 Hvorfor var ikke Hitler mer konsekvent? Det var da mange andre enn jødene som ikke var i den ariske rasen? Tenk på alle de svarte, Romanifolket, asiatere, indiere osv. som levde i Tyskland og ellers i Europa samtidg med jødene. Så hvorfor akkurat jødene? Men kjære deg da - han tok jo alle de også. Jehovas vitner, homofile, romanifolket, asiater osv. Men han begynte med jødene og de var vel de eneste som ofte gikk i hele toglass direkte til gasskammeret. Han var konsekvent, men han fikk "bare" holde på i 5 år.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #22 Skrevet 18. januar 2009 Er ordet "jøde" et skjellsord? Jeg har i grunn aldri hørt det brukt som skjellsord, men det har hendt jeg har hørt det brukt i liknende sammenhenger som mankaller noen sunnmøringer, i forbindelse med hvordan noen er med penger/forretningsdrift o.l. For meg er ikke jøde et negativt ladet ord. Er jøder forsiktige med å si at de er jøder, før de "kommer ut av skapet"? Jeg tror noen er det. Jeg studerte i en liten klasse med en som har jødisk mor og er jøde pr definisjon, som ikke sa noe om dette til oss før i bryllupet sitt (fordi det ble nevnt der av andre familiemedlemmer). Han er ikke troende, men jeg synes egentlig det var rart han ikke hadde nevnt det før, det er jo interessant å snakke om bakgrunnen sin egentlig, og han hadde ingen grunn til å tro at noen av oss så negativt på det å ha jødisk bakgrunn. Hva kjennetegner jøder - kan man se at en jøde er en jøde? Man kan se det på noen, ortodokse jøder kler seg jo på en bestemt måte. Ellers kan man ikke se det mener jeg. Selv om noen har "jødiske trekk" betyr det ikke nødvendigvis at de er jødiske heller. Og man kan være jøde uten at det "synes", hverken på navn eller utseende. Omtaler jøder med stolthet seg selv som jøder? Både og, vil jeg tro. Det bor jøder i alle land verden over: hva slags folkeslag er de egentlig? Opprinnelig semittisk (som arabere), men de er jo blandet opp gjennom mange års folkevandringer, konvertitter osv. Jødene i Europa har to hovedretninger, sefardiske i sør-vest (og Nord-Afrika), azkhenati i øst (noen mener disse har opphav i et annet folkeslag fra Russland e.l, ikke at de stammer fra Israel, men jeg lurer på om det er en myte som brukes i en eller annen konspirasjonsteori) - med noen forskjeller i trosretning og språk. De fleste amerikanske jøder har østeuropeisk opphav, og jiddisk som var "hverdagsspråket" til disse har fått sin plass i amerikansk slang. Var alt fryd og gammen for jødene før Hitler-Tyskland? Nei. Du kan google pogromer f eks. Noen som vet mer enn Wikipedia og Google?
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #23 Skrevet 18. januar 2009 Nei, mennesket ødelegger verden. Mennesket missbruker religion. Religion i seg selv har aldri gjort noe. Man kan fint være religiøs (eller menneske) uten å ødelegge verden også.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #24 Skrevet 18. januar 2009 Dersom det alltid har vært bråk med jødene må det jo være et eller annet med dem!
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #25 Skrevet 18. januar 2009 Dersom det alltid har vært bråk med jødene må det jo være et eller annet med dem! De har alltid holdt seg litt for seg selv, vært en egen folkegruppe i ulike storsamfunn og tatt vare på sin egen kultur. Det har da ikke alltid vært bråk med dem, de har blant annet bidratt positivt til kultur og vitenskap gjennom hele historien, og i perioder ikke blitt diskriminert. Men det er forholdsvis vanlig at minoriteter blir diskriminert, særlig i dårlige tider, og mistenkt først dersom noe ikke fungerer i samfunnet.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #26 Skrevet 18. januar 2009 13-14 millioner jøder i verden er da ikke så mye? Trodde de var flere! http://www.jewfaq.org/populatn.htm Barbara Streisand er jøde og hun synger "Close to you" med Burt:
Gjest Methuselah Skrevet 23. januar 2009 #28 Skrevet 23. januar 2009 (endret) 13-14 millioner jøder i verden er da ikke så mye? Trodde de var flere! http://www.jewfaq.org/populatn.htm Barbara Streisand er jøde og hun synger "Close to you" med Burt: Nei du må huske på at Tyskerene faktisk gjorde en ekstrem god jobb med og utrydde jødene. Antale jøder ville vært mye høyere vist 2 verdenskrig ikke hadde skjedd. Bare tenk i Polen før 1939 var det 3 millioner jøder. Etter krigen rundt 300.000 Endret 23. januar 2009 av Methuselah
Gjest Methuselah Skrevet 23. januar 2009 #29 Skrevet 23. januar 2009 Er det jøder på KG da? Med tanken på at det bare er ca 2000 jøder i Norge. Så tror jeg at det mest sansynligvis ikke er jøder på KG
Gjest egt Skrevet 23. januar 2009 #30 Skrevet 23. januar 2009 Er dere seriøse? Har dere noen form for intelligensproblem, eller er dere fra Vigrid hele gjengen? Mener dere helt seriøst at jøder har blitt forfult og bør forfølges fordi det helt sikkert er noe med dem? At de har fortjent det? Nå er jeg rett og slett på grensen til å spy av at jeg er kvalm... Hva i helvete foregår oppe i hodene deres? Vet dere hva, dette her er bare helt surrealistisk. Hva blir det neste? Skal man følge tankegangen deres, så må det være en god grunn til incest og pedofili? Siden barn gjennom alle disse årene liksom er "ofre", så er det jo helt sikkert noe disse barna gjør. Helt sikkert ikke tilfeldig at alle pedofile sier at barna har forført dem heller. *trenger desperat en spysmiley* Er ordet "jøde" et skjellsord? Er jøder forsiktige med å si at de er jøder, før de "kommer ut av skapet"? Hva kjennetegner jøder - kan man se at en jøde er en jøde? Omtaler jøder med stolthet seg selv som jøder? Det bor jøder i alle land verden over: hva slags folkeslag er de egentlig? Var alt fryd og gammen for jødene før Hitler-Tyskland? Noen som vet mer enn Wikipedia og Google? Jøde er ikke skjellsord, men det blir hos visse åndssvake personer brukt som om det er nedsettende. På samme måte som muslim, homofil, osv. Jøder har og blir fortsatt idag utsatt for hets og forfølgelse, så ja, en god del jøder tør ikke å si at de er jøder. Heller ikke her i Norge. Men ser man tråden her, så er jo ikke det så rart. Jøder er likevel stolte av å være jøder, selv om de ikke tør å stå frem med det. Liv og helse er liksom viktig for jøder, som alle andre mennesker i verden. Jøder bor stort sett i hele verden. Jøder er stort sett idag definert på to ulike sett: de som er religiøse, og som et folkeslag. Men det er vanskelig å omtale de som et folkeslag, fordi de etnisk sett er vanskelig å definere som et eget folkeslag, de er en veldig sammensatt gruppe. Nei, jøder var utsatt for mye forfølgelse og hat også før Hitler-Tyskland. Historen om all forfølgelsen er omfattende. Hvis du virkelig ikke har lært noe om forfølgelse av jøder under skolegang, så bør du gå til nærmeste bibliotek og spørre om litteratur. Det finnes bevis i overflod. Hitler gav jødene skylden fordi det gikk så dårlig med Tyskland, og tyskere selv ville selvfølgelig heller skylde på andre, enn den åpenbare grunnen: De var tapere av den første verdenskrigen. Det jeg lurer på, er hva i helvete mener du med utsagnet: Hva er det med jøder?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2009 #31 Skrevet 23. januar 2009 Jøder bor stort sett i hele verden. Jøder er stort sett idag definert på to ulike sett: de som er religiøse, og som et folkeslag. Det er en god grunn til å ikke like jøder. Det er som om en skulle bli født frimurer. Jeg er bare en ting, jeg. Menneske. Og jeg skal ikke brennemerke ungene mine med et stempel: kristen, jøde, osv. Jøde er en grøt av religion, nasjonalisme, sionisme, etc. Når jøder født per idag med mer genetisk likhet med meg enn en i Tel Aviv, føler seg personlig truffet av Holocaust, da må JEG spy. Omtrent som om jeg skulle føle meg personlig forfulgt av kristne pga Olav den Hellige. Jødedom er noe drit. Det må være lov å si det i 2009. Alle religiøse kulturer burde pælmes på dynga, og det samme gjelder Vigrid og deres møkkabrune nasjonalisme.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2009 #32 Skrevet 24. januar 2009 Det er merkelig at jødene blir forfulgt den dag i dag (ifølge et innlegg over her). Sigøynere bl(Romfolk) blir vel også forfulgt? Om sigøynerne og jødene fusjonerte kunne det bli enklere å kjempe bort forfølgelsene.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 24. januar 2009 #34 Skrevet 24. januar 2009 Jøder ble hatet lenge før 2. vk, det er en grunn til at Hitler klarte å få så mange til å tro på at jødene var onde og skitne. Flere statsledere og andre før Hitler har brukt for eks Sions vise protokoller for å "bevise" at jødene var onde og ville ta over verden Sions vise protokoller Den er selvsagt falsk, men på Hitler klarte å få veldig mange til å tro at det var noe i det. Ellers så sier bibelen at hele verden til slutt kal hate jødene, fordi de er guds folk og er dermed dlmt til å hates til slutt. (Dette blir jeg sannsynligvis grilla for nå.)
Gjest egt Skrevet 24. januar 2009 #35 Skrevet 24. januar 2009 Det var den tyske journalisten Wilhelm Marr som bidro til å popularisere begrepet. Jødene ble brukt som en forklaring på alt som kunne knyttes til «det moderne»: Liberalisme, demokratiet, børsen, kapitalisme, nye uttrykksformer innen kunst og kultur. Psykoanalyse ble erklært som et jødisk påfunn, dessuten kvinnebevegelsen, som var moderne og farlig. Jødene ble kritisert både fordi de var fattige og fordi de var rike. Videre fikk de skylda både for kommunismen og kapitalismen, og fordi de ikke ville tilpasse seg og dessuten fordi de ville tilpasse seg. Jødiske kvinner var enten forførende eller tykke matroner. Filosofen Theodor Adorno snakket om den «mobile fordommen», antisemittismen var så uendelig anvendelig og bilder av jøder ble konstruert ut fra denne fleksibiliteten. Det gjør det vanskelig å gå imot fordommen, fordi den unndrar seg enhver argumentasjon hentet fra en artikkel som forklarer hvorfor man ikke bør sammenligne Holocaust med Gaza, hvor professeor og forsker Einhart Lorenz prøver på en enkel måte å forklare. Anbefaler boken som han har vært med i: JJødehat - antisemittismens historie fra antikken til i dag
Gjest nbp Skrevet 25. januar 2009 #36 Skrevet 25. januar 2009 nei, jeg hater ikke jøder som enkeltpersoner, menn jeg er drit lei den evige henvisningen til ww2, de forlanger serbehandling enda etter det tyskerene gjorde da. jeg blir kvalm av og se jøder stå og forsvare konetrasjons-leier lignende forhold i gasa samtidig som de klager over at deres oldefar fikk juling av en tysker i 1939, de trur hele verden skal krype for de kunn fordi de har en bok hvor det står masse pisspreik og et museum hvor de blei gassa. vel, hva har jødene gjort etter ww2 da? de fikk et land som unskyldning, men er ikke fornøyd, så de okuperer mere land, starter kriger og koser seg, om noen prøver og si fy så kommer usa (hvor jødene har det meste av makten) og truer litt, resten av verden sitter og logrer i frykt. en ting er sikkert, jødene lærte en ting av ww2, og det er og undertrykke andre folkeslag. Og tar jeg ikke helt feil så har resten av hverden snart fått nokk og begynner å ta igjen snart, du kan dra strikken bare såååå langt før den ryker. så nei, jeg har ikke i mot jøder personlig, jeg banker ikke en jøde om jeg møter en på gata, men jeg har utrolig mye i mot hva jødene/israel står for og måten den terrorstaten for drive på.
Mamma1 Skrevet 25. januar 2009 #37 Skrevet 25. januar 2009 (endret) I tillegg så er det vel mange flinke forretningsmenn blant jødene, som på mange vis har klart å karre til seg rikdom opp gjennom årene. De blir ofte karakterisert som grådeige. Les A Merchant of Venice, der ser dere at jødehatet går mange hundre år tilbake. Så har vi jo Gaza. Endret 25. januar 2009 av Mamma1
Gjest SV-velger Skrevet 25. januar 2009 #38 Skrevet 25. januar 2009 Hvorfor var Hitler så forbanent på religiøs makt - han var da ikke spesielt kristen, var han vel? Han drepte vel ikke jøder i Jesu navn heller? Helt riktig! "Man kan ikke både være kristen og nazist" skal Hitler ha sagt til sin indre krets. Han sa også at han regnet den katolske kirke som sin mektigeste motstander i Tyskland nest etter jødene. En del prester ble arrestert og kirken opplevde dårlige kår. Et standardargument for at nazismen var kristen er at det stod "Got mit uns" på beltespennene til tyske soldater. Men de beltespennene ble innført før 1. verdenskrig, lenge før nazismen. Da Hitler skapte sin egen forsvarsgren , Waffen-SS, var det ikke et ord om Gud på beltespennene deres. I stedet stod det "Min ære er min troskap". Det er også verdt å merke seg at områder med en sterk legkristen tradisjon hadde svært lave medlemstall for NS. Bedehuslederne regnet nazismen som hedensk, noe det hadde mye rett i. viss man leter i nazistisk mytos og tankegods så er det kvasireligiøse tankene langt på vei okulte. Selvsagt var det prester og kristne organisasjoner som støttet nazistene i Tyskland. Den katolske kirke har også en skamplett av at de hjalp nazister å flykte etter krigen. Men kristen var nazismen absolutt ikke!
Gjest Kinna Skrevet 25. januar 2009 #39 Skrevet 25. januar 2009 nei, jeg hater ikke jøder som enkeltpersoner, menn jeg er drit lei den evige henvisningen til ww2, de forlanger serbehandling enda etter det tyskerene gjorde da.jeg blir kvalm av og se jøder stå og forsvare konetrasjons-leier lignende forhold i gasa samtidig som de klager over at deres oldefar fikk juling av en tysker i 1939, de trur hele verden skal krype for de kunn fordi de har en bok hvor det står masse pisspreik og et museum hvor de blei gassa. vel, hva har jødene gjort etter ww2 da? de fikk et land som unskyldning, men er ikke fornøyd, så de okuperer mere land, starter kriger og koser seg, om noen prøver og si fy så kommer usa (hvor jødene har det meste av makten) og truer litt, resten av verden sitter og logrer i frykt. en ting er sikkert, jødene lærte en ting av ww2, og det er og undertrykke andre folkeslag. Og tar jeg ikke helt feil så har resten av hverden snart fått nokk og begynner å ta igjen snart, du kan dra strikken bare såååå langt før den ryker. så nei, jeg har ikke i mot jøder personlig, jeg banker ikke en jøde om jeg møter en på gata, men jeg har utrolig mye i mot hva jødene/israel står for og måten den terrorstaten for drive på. Det er uhyggelig å se at det finnes folk som deg. ... er du klar over at over 6 millioner jøder ble drept under andre verdenskrig? I million av disse var barn. I tillegg ble 3 millioner jøder som overlevde krigen plyndret for alt de eide av verdier.
Gjest nbp Skrevet 25. januar 2009 #40 Skrevet 25. januar 2009 Det er uhyggelig å se at det finnes folk som deg. ... er du klar over at over 6 millioner jøder ble drept under andre verdenskrig? I million av disse var barn. I tillegg ble 3 millioner jøder som overlevde krigen plyndret for alt de eide av verdier. jepp, er klar over hvor mange de regner med blei drept ja, det var en grusom handling, menn er du klar over at de regner med at mellom 20 og 30 milioner russere kann ha blit drept under ww2? at tyske soldater hadde stående ordre om og drepe alt av russere de klarte og drepe? voldta alle over 9 år for og spre frykt? hører du de bruke det som unskyldning for og få forståelse når de undertrykke andre land? jeg for gjenta meg selv litt da, jeg har ingen ting i mot jøder, jeg har i mot hva et land styrt av jøder får seg til og gjøre i mot sinne naboer og at de prøver og bruke ww2 for alt det er hverdt. at noen vil forfølge og utrydde et helt folk er for meg uvirkelig, ennten det er tyskere, jøder, muslimer eller kristene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå