Norbertine Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #481 Del Skrevet 25. mars 2010 Hirsegrøt var suksess! Kokte opp 50 ml til formiddagsmat i går, med passende mengde vann, puttet i litt solsikkeolje, en halv teskje maltekstrakt og blandet i litt sviskemos da lillemann virket litt skeptisk til smaken. Og da spiste han nesten alt, uten å få magevondt. Og så var det bæsj i bleia i morges, første gang han har bæsjet i søvne siden han var helt nyfødt. Lillemann er også flyttet på eget rom, sovet der to netter på rad nå. Første natt sov han som bare det (etter de vanlige innsovningsproblemene), mens jeg var kjempestresset og lå og lyttet om noe var galt. I natt sov han ikke like godt, men det var pga. at han har blitt forkjølet. Og det har jeg også. Så både han og jeg er nok ganske slitne, han sutret i hele går, og har begynt igjen i dag. Har fått han til å sovne nå da, for tredje gang, første gang sov han i en halvtime, andre gang våknet han med en gang fordi jeg måtte hoste. Krysser fingrene for at han skal sove en stund nå, det trenger han virkelig. Så har jeg ordnet meg jobb igjen! Konsulentfirmaet ringte og lurte på om jeg ville inn igjen der jeg jobbet før. Ikke akkurat drømmejobben, men greit nok, og da har jeg ikke det å bekymre meg for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 25. mars 2010 Forfatter #482 Del Skrevet 25. mars 2010 Og selvfølgelig våknet han. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 12. april 2010 Forfatter #483 Del Skrevet 12. april 2010 Her går fremdeles utviklingen med stormskritt! Det er i grunnen en liten merkedag i dag, første gang lillemann har reist seg helt opp på egen hånd (mens han holdt i bordet). Har tenkt før at det er lurt å huske slike datoer, men all annen utvikling har skjedd så gradvis at jeg ikke har greid å sette noen dato. De første gangene han snudde seg så jeg jo ikke en gang, og var helt tilfeldige, var lenge etter at han faktisk gjorde det bevisst. Men nå var det ingen tvil om at han hadde bestemt seg, han dro seg først opp på kne, som han har gjort noen ganger den siste uken, prøvde å få tak i noen ørepropper som lå på bordet, jeg flyttet dem unna siden de har litt uheldig størrelse, og ga han i stedet en tom isteflaske. Den skulle han ha tak i og dro seg helt opp! Jeg var helt sjokkert og styrtet til, og det var bra for like etter datt han rett bakover i armene mine. Ellers får han nå tre måltider om dagen, frukt til formiddagsmat, middagsglass, og grøt til kvelds. Plages nesten ikke med magen lenger, men trenger ca et halvt glass sviskemos daglig da. Da bæsjer han nesten hver dag. Skal begynne å øve med litt brødskive i dag, håper det blir bra, gleder meg til han kan sitte og putte i seg litt mat selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 25. april 2010 #484 Del Skrevet 25. april 2010 Flink gutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 25. april 2010 Forfatter #485 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Jepp, han er en flink gutt! Nå står han hele tiden, krabbing er helt uinteressant, så sant ikke baderomsdøren står oppe, da må han dit en tur (det får han nemlig ikke lov til, vi har noen vaskemidler som står på gulvnivå (må flyttes!), og de er jo veldig spennende). Han velter rett som det er da, jeg kan jo ikke sitte bak han dagen lang, så han går rett i gulvet. Dvs, matta hans ligger jo der, og jeg prøver å legge et teppe ved siden av den, men det er litt hipp som happ om han treffer eller ikke. Å høre det lille hodet hans gå rett i gulvet og at han hylskriker etterpå er ganske hjerteskjærende egentlig. Men redselen for å falle er tydeligvis mye mindre enn trangen til å stå, for han stiller seg rett opp igjen etter litt trøst. Og han greier å bevege seg rundt omtrent halve bordet. Det ville dog være en stor overdrivelse å kalle det gåing, det tar vel minst et kvarter, og det er mer draing med hendene enn direkte viljestyrt flytting av beina. Nettene går også kjempebra, han sovner vanligvis rundt 19.30, og får da ikke pupp før klokken 06 (og etter det sovner han igjen kanskje 3 av 4 ganger, og våkner ordentlig mellom 7 og 8). Nattavvenning gikk kjempefint. Vi er som regel inne og dytter smokk et par ganger da, men noe må man jo regne med. Han er heller ikke akkurat den enkleste å legge, noen få ganger går det nå å bare legge han ned med smokk og bamsen, som regel ammes han i søvn, og om det ikke går blir det regelrett tvang, han må holdes fast til han roer seg ned og sovner. Litt vanskelig å finne balansen mellom ikke for våken og overtrøtt. Ammingen går det nedover med, gjør fremdeles ganske vondt, og nå nekter han å bruke brystskjold. Så han får omtrent tre ganger om dagen, og det er vel greit nok. Han får i seg masse mat, og litt vann, så tror han greier seg fint. Har ikke fått helt dreisen på brødskiver ennå, men det kommer vel etterhvert. Mens jeg skrev dette fant han forresten ut at han skulle slippe seg helt fra bordet! Han deiset selvfølgelig rett i bakken etter to sekunder. Stakkar lille venn, kan han ikke være litt mer forsiktig. Endret 25. april 2010 av Alice i Eventyrland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 27. april 2010 #486 Del Skrevet 27. april 2010 Hei, så godt å høre at det går bedre om nettene! Det er fryktelig slitsomt mens det står på og så vips! begynner en ny tid (og kanskje andre utfordringer ) Dette med å skrive ned ting: Jeg anbefaler deg å gjøre det, selv om du ikke vet nøyaktige datoer. Jeg angrer veldig på at ikke jeg gjorde det, for nå synes de det er så gøy selv å vite hva de gjorde når, hva de kalte forskjellige ting, når de klarte ditt og datt. Og min storesøster som nå har en toåring spør meg om råd eller hvordan ting&tang var for oss, og jeg husker ingenting nesten. Og det ville jeg aldri trodd, jeg trodde jeg kom til å huske alt. Minstemann har det gått verst utover, han husker jeg knapt noenting om mht "milepæler" de første årene. Førstemann skrev jeg litt notater om. Hvis jeg hadde fått sjansen til å gjøre det hele på nytt, hadde jeg gjort noen notater hvert måned. Jeg hadde også tatt bilder av barna f.eks. en fast dag i kvartalet slik at man enkelt kan sammenligne søsken (likheter/ulikheter) i utseendet når de begge var akkurat 1 år, akkurat 15 mnd osv. Det synes de er gøy å se etter i dag, og det blir litt blaing att og frem i fotoalbum/leting i rotekasser med bilder som ikke har kommet i album (før digitalkameraets tid, vøttu...), og det hadde derfor vært morsomt og hatt det hele litt mer organisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 27. april 2010 Forfatter #487 Del Skrevet 27. april 2010 Du har nok rett i at sånt er fint å skrive ned, og nå har jeg nok en del her i dagboken da, så skal gå gjennom den. Men det er så mye man tenker at man burde ha gjort som bare ikke blir gjennomført. Vi har et album på nett da (passordbeskyttet) som det stadig puttes inn bilder fra hele slekta, så godt dokumentert skal i hvert fall lillemann bli. Da er det vel forøvrig på sin plass å nevne at han fikk sin første tann i går. Har ventet på den siden før helga, hadde en rimelig urolig natt da, og vi så at slimhinnen var brutt på lørdag. På mandag morgen kjente jeg endelig en liten kant også, så da var den offisielt kommet fram. Han virker ikke helt fornøyd nå heller da, så tror muligens det kommer en til rimelig raskt. Her har vi en travel uke, i går var vi på vinmesse og deretter ute for å spise middag mens farmor var barnevakt. Hun greide å få han til å sove også, som jeg var litt bekymret for. Dog, en bil hadde tutet så han ble skikkelig redd rett før vi kom hjem, så da var han våken igjen litt da, men sovnet igjen ganske fort. I dag har mannens tante passet han i 4 timer, og jeg har fått meg en mye tiltrengt hårklipp. Så skal vi på Dagfinn Lyngbø i morgen, mens farfar og bestemor skal sitte barnevakt. Der er jeg adskillig mer bekymret for sovingen, men de skal få prøve seg, og vi kommer vel hjem rundt 9 tror jeg. Så får håpe det ikke blir helt krise. Så skal vi i 50-årsdag til min onkel på fredag, og da skal nok farmor sitte igjen. Eller, farfar og bestemor vil veldig gjerne da, så det blir litt ettersom hvordan det går på onsdag. Da har vi jo tenkt å bli til ganske sent, så det blir adskillig verre om det skjærer seg helt. Vurderer også å spørre om farmoren (hvis hun skal ha han) kan ta han hele natta, begynner å kjenne litt på at det hadde vært godt med en natt uten smokkedytting og tidlig opp om morgenen. Og så har jeg vel offisielt blitt tidenens mest overbeskyttende mamma, jeg har faktisk bestilt hjelm til lillegutt. En sånn myk sak som skal beskytte mot fall. Jeg bekymrer meg litt for marmorgulvene i huset i Spania, siden jeg regner med at han kommer til å øve hardt på gåing der nede. Han skal ikke bruke den for mye altså, jeg tenker bare en liten periode til han får litt bedre balanse. Når han er så tidlig ute synes jeg liksom denne hodedunkingen blir ekstra ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 6. mai 2010 Forfatter #488 Del Skrevet 6. mai 2010 I går kom det en tann til, og vi venter på enda flere. Rimelig forstyrret søvn for tiden altså, tror jeg var inne og dyttet smokk 10 ganger i natt. Så i dag blir det tidlig til sengs. Hjelmen har kommet, men jeg får nok ikke prisen for mest overbeskyttende mamma likevel, fordi han blir alt for varm av å bruke den. Kan ta den på et kvarter hvis jeg vet jeg må være uoppmerksom en liten stund, men ellers får han vel bare falle i gulvet. Det går jo stort sett bra, alle barn faller jo når de lærer å gå. Men vet ikke hvordan det skal gå med de marmorgulvene altså. Vi får vel holde oss mye på gressplenen og på stranden. Det er nå mindre en tre uker til avreise, så vi gleder oss veldig! Overnattingen hos farmor i helga gikk kjempebra, E sov hele natten (det gjør han jo aldri hjemme en gang). Så besteforeldrene skal virkelig få lov til å prøve seg igjen, jeg og mannen hadde hatt godt av å komme oss litt mer ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellevill Skrevet 11. mai 2010 #489 Del Skrevet 11. mai 2010 Hjelm! Ja, man blir litt på tuppa når det gjelder de søte, små. I know. Så deilig at barnevakt fungerte så bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 11. mai 2010 Forfatter #490 Del Skrevet 11. mai 2010 Ja, jeg er nok i overkant på tuppa ja. Men jeg begynner jo å se at han kanskje ikke får noen alvorlig skade av disse fallene, selv om det høres veldig vondt ut, så foreløpig går det greit. Virker som han må falle å slå seg et par ganger hver morgen før han husker at det er vondt, og så er han mer forsiktig etterpå. Håper det ikke tar altfor lang tid før han får bedre balanse da. Men det er vel noen måneder til før det verste er over kanskje? I helga var han på overnatting til farfar og bestemor, og det gikk også bra, sov hele natta der også! Og han hadde visst vært en solstråle. Men jeg fikk en rimelig sutrete gutt hjem igjen da, jeg stoler ærlig talt ikke helt på dem når det gjelder å se at han er sulten eller trøtt. De leker og tuller med han så mye at han bare smiler og ler helt til det plutselig blir krise. VI har også vært på visning forrige uke, kjempefin del i firemannsbolig i perfekt, barnevennlig område. Og vi kan få kjøpe den til takst, før det blir anbudsrunde. Men vi er nok redd for at taksten blir for høy. To uker igjen til Spania! +-3 6+++++++++++++-+++++++++++++++++++++3,49- 333333 38353 ,6,+ 9 ++++ -/96+9999 (Lar det siste her stå jeg, tror lillemann prøvde å få sagt noe, rett før han datt i bakken igjen. ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 24. mai 2010 Forfatter #491 Del Skrevet 24. mai 2010 Her er vi akkurat ferdige med å pakke, lillemann sover, og alt er klart for å dra på tur i morgen. Mannens stemor skal kjøre oss til flyplassen, henter oss 6.20 i morgen tidlig. Litt stressende helg, har også rukket å dra til min farfars 85-årsdag, og hadde med svigermor som barnevakt. Har på følelsen at vi har glemt noe, så regner med at reisefeberen holder meg våken mesteparten av natten. Men gleder meg masse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 25. mai 2010 #492 Del Skrevet 25. mai 2010 God tur Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 24. juni 2010 Forfatter #493 Del Skrevet 24. juni 2010 Vi er tilbake igjen i Norge, kom på lørdag kveld. Vi hadde en kjempefin tur, og det gikk overraskende greit å reise med lillemann. På lørdag var vi hjemme her i leiligheten ca 22.30, og da hadde lillemann bare sovet en time på flyet, så han var sinnsykt overtrøtt, men vi greide likevel å holde humøret hans nogenlunde oppe. Var litt verre dagen etter, sutring konstant, men sånn må man vel regne med. Den siste en og en halv uka kom svigerfar og svigerstemor også ned, så jeg og mannen fikk litt deilig ferie, sendte E opp til dem hver morgen etter amming, så vi fikk sove litt ekstra. E har badet masse, ledd seg i hjel av farfar, hatt den fjerde barnesykdommen (tror vi i hvert fall, hadde 40 i feber på det verste, men ingen andre symptomer), kost med bestemor, vokst mye, lært seg å spise brød ganske bra, og øver stadig på gåing. Han har sluppet seg noen ganger, men har ikke balansen nok inne til å greie å gå ennå. Vi var på helsestasjonen på 9 mnd-kontroll på mandag, han veier nå 9,2 kg og er 73 cm. I dag har han vært sinnsykt aktiv, selv til han å være, har revet overende en kjøkkenstol over seg selv to ganger, og fått skikkelig hoven leppe. Han har også klatret oppå vippestolen sin, stått med beina langt oppe på siden av den og holdt seg fast med hendene oppå, og stått og rugget. Det så helt sprøtt ut, utrolig at han greier sånt når han ikke kan gå ennå (han greide også nesten å krabbe over ryggen på flysetet på lørdag, hvis vi ikke hadde hindret han). Jeg greide å redde han noen ganger, men selvfølgelig veltet han skikkelig i et ubevoktet øyeblikk, og greide å unngå å treffe matta. Deretter datt han også bakover mot TV-benken, da jeg prøvde å berge noen DVDer. Så altså fire fall i dag, tydelig at det skjer noe utvikling. Han har også sovet rimelig urolig de siste nettene. Han babler stadig mer, men vi venter fremdeles på noen skikkelige ord, annet enn jaja, jada, mama, dada, heeei, osv. Ammingen går stadig mer nedover, han får fremdeles morgen og kveld, men har så lite at han har fått mme også om morgenen de siste dagene. Skal kutte ut morgenammingen ganske snart, og deretter blir det vel slutt om kort tid. Oi, må legge meg nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 13. juli 2010 Forfatter #494 Del Skrevet 13. juli 2010 Tre uker igjen av permisjonen, og et år har aldri før gått så fort. Jeg fatter ikke at det går an. Jeg gleder meg til å begynne å jobbe igjen, men gruer meg veldig til å forlate lillemann. Selv om jeg egentlig er sikker på at han kommer til å få det kjempefint hos dagmamma. Jeg fant en dagmamma på nett som jeg spurte om hadde plass, og vi avtalte å komme å snakke med henne. Deretter snakket vi med mannens tante, og hun visste tilfeldigvis av henne. Hun har vært i åpen barnehage der hun jobbet før, og sier at hun virker som en varm person, og at hun gjerne ville hatt sine barn hos henne hvis hun skulle valgt. Så da er vi i hvert fall sikker på at det er en bra dagmamma. Nå har mannen begynt å jobbe igjen, "alle" er på ferie, åpen barnehage og babysang er stengt, så egentlig kjeder både jeg og lillemann litt vettet av oss. Ammingen er nå helt avsluttet, for en uke eller så siden, og det går helt fint. Han drikker 165 ml mme morgen og kveld, og er helt vill til han får tak i koppen. Han kunne sikkert tankt seg litt mer, men siden han også får grøt morgen og kveld, i tillegg til yoghurt flere dager uken, bør det være nok. Ellers har det ikke skjedd så mye nytt den siste tiden, E har fremdeles to tenner, han kan fremdeles ikke helt gå, han elsker å gå når han får holde noen i hendene, og elsker at vi slipper han så vidt, men tør ikke helt ta steget selv. Han har blitt litt flinkere til å sitte, det blir fremdeles kjedelig etter omtrent to minutter, men han sitter i hvert fall av og til da. Han har veldig tydelig lært seg at hvis han skriker høyt og lenge nok så gir mamma seg som regel, som han utnytter til å få komme opp i sofaen og herje rundt. Og hyler igjen hvis jeg løfter han ned på gulvet (siden jeg synes det er veldig slitsomt å passe på at han ikke faller ned hele tiden). Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det heller, jeg vil jo ikke akkurat nekte han å være i sofaen (han er jo ingen hund , så han må jo få lov av og til), men jeg orker ikke å ha han der hver gang jeg sitter der selv, og det blir vel feil at jeg driver og gir etter for skrikingen hans om å få komme oppi noen ganger, men ikke andre ganger. Jeg har vært hos hudlege og blitt satt på Roaccutan/Isotretinoin. Tok de første kapslene i går, så er kjempespent på hvordan dette skal gå. Er møkklei av huden min, burde gått på dette for lenge siden, men gruer meg veldig til bivirkningene. Håper huden min skjerper seg litt til jeg skal begynne på jobb igjen, jeg vet jo at det gjerne blir verre før det blir bedre, så håper det ikke blir helt krise. Nå skal jeg også begynne å leve sunnere, har meldt meg inn på 3t igjen, og vil gjerne ha vekten ned 10-15 kilo før jul. Får bare håpe at bivirkningene på medisinen ikke er så sterke at jeg ikke kan trene, det er vel dessverre også en mulighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 14. juli 2010 Forfatter #495 Del Skrevet 14. juli 2010 Men hva i alle dager er det med ungen i dag? :klø: La han klokka 7 i går kveld. Det er litt tidligere enn han har brukt å legge seg i det siste, men han virket trøtt. Så sutret han et kvarter elns (mens vi gikk inn og trøstet han, ga han smokken osv), så sovnet han til 8, og det samme skjedde igjen. Deretter hørte jeg ikke noe mer til han før klokka 06.30, da lå han og bablet og pratet i senga, jeg gikk inn og ga han smokken. Så sov han til 8.30, og lå og bablet en stund igjen. Jeg lå og slappet av, og gadd ikke gå inn til han så lenge han ikke skrek, så sovnet han igjen til 10. Så var han oppe i to timer, sovnet igjen 12. Klokka ett skrek han såvidt, men jeg rakk ikke inn på rommet hans før det ble stille igjen, så nå sover han ennå. Dette er jo helt ekstremt. Han virket i fin form da han var oppe, spiste mye mat og lekte seg, så tror ikke han er syk. Bare veldig, veldig rart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 3. august 2010 #496 Del Skrevet 3. august 2010 Innom og titter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 3. august 2010 Forfatter #497 Del Skrevet 3. august 2010 Da bør jeg kanskje benytte muligheten til å oppdatere litt. I går hadde jeg første dag på jobb, og lillemann hadde første dag hos dagmamma. Jobben min starter som den slutter, litt kjedelig og lite å gjøre, venter på at flere skal komme hjem fra ferie og at det skal skje noe. Lillemanns første dag hos dagmamma var litt mer dramatisk. Mannen var med han hele tiden, og de var vel der rundt halvannen time. Da hadde han tenkt at de skulle gå igjen, slik at E skulle få sove i vognen. Men da E ble plukket opp så mannen at han begynte å bli skikkelig rød og hadde utslett i ansiktet og på kroppen. Dette forverret seg ganske raskt, og mannen tok han med til legesenteret sitt like ved siden av. Der sa de at han hadde ganske alvorlig elveblest og sendte han videre til legevakten. Der fikk han antihistaminer, og utslettet gikk raskt bort. Lillemann fikk litt eggerøre til frokost sammen med oss, så dette er nok etter all sannsynlighet årsaken. Visstnok veldig vanlig hos små barn, og vi skal vente 5 uker med å gi han noe mer egg. Det går visst ofte over, så vi krysser fingrene for det. Mannen var livredd for at jeg skulle få helt noia da, så jeg fikk ikke høre om dette før jeg tilfeldigvis ringte da de satt på legevakten og E drev og ble bedre. Mannen trodde jeg skulle frike helt og nekte å gå på jobb igjen fordi han ble syk første dagen jeg var borte fra han, men det var ikke så ille altså. I dag var mannen med han igjen, og gikk fra han etter en halvtime, da han var godt i gang med å leke med den andre gutten som skal være der, og begge sto i sofaen og tittet på biler i vinduet. Denne gutten har nesten samme navn som E, og er 15 mnd, og blir nok sjefen og den store helten. Han er barnebarnet til dagmammaen og skal være der tre dager i uken. Om en måned begynner også ei lita jente som også er født i september. Dagmammaen tar de med på åpen barnehage stort sett hver dag, og på musikkmanesjen en gang i uken. Så jeg føler meg veldig trygg på at dette blir kjempebra. Mannen skal hente han rundt 12 i dag, eller før om nødvendig (men da hadde jeg vel hørt om det nå). Hvis alt går bra i dag skal han nok være hele dagen i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Synne-Marie Skrevet 3. august 2010 #498 Del Skrevet 3. august 2010 Så spennende med dagmammatilvenning! Jeg gruer litt til vi skal i gang, men det blir vel verre for oss enn for han Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norbertine Skrevet 4. august 2010 Forfatter #499 Del Skrevet 4. august 2010 (endret) Tredje dag hos dagmamma, og i dag fikk jeg også være med å levere. Lillemann virker som han takler det hele veldig bra, så så vidt på oss da vi sa ha det og vinket, og krabbet bort for å leke med kameraten sin. Dagmammaen synes han var veldig vanskelig å skifte på da. "De andre barna ligger jo stille!" Vi har sagt at man må prøve å gi han noe å leke med, ellers må man bare tviholde. Det er jo fryktelig kjedelig å bli skiftet på må vite. Han er visst også en del mer aktiv enn han på 15 mnd da, som gjerne satt stille i sandkassen og lekte, mens E bare klatret inn, klatret ut igjen, klatret inn osv. osv. Han fikk forresten også endelig tann nr. 3 på lørdag, og vi tror han har fått tann nr. 4 etter det.(Får ikke helt lov til å kjenne.) Det har i hvert fall blitt roligere om kvelden og natten igjen, så det var godt at de kom. Endret 4. august 2010 av Alice i Eventyrland Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå