Gå til innhold

Alice i Eventyrland

Norbertine

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her går det treigt i varmen, har verken svømt eller levert bilen på verksted ennå, som var planlagt på mandag. I går var det jo egentlig ikke så mye sol, men det var helt ubeskrivelig klamt, tror ikke jeg har opplevd så høy luftfuktighet i Norge før. Jeg åpnet begge vinduene på soverommet på vidt gap i går da, og satte vifta så den blåste ut det ene vinduet. Dermed ble det trekk, og rommet ble faktisk veldig kjølig. Så jeg sov godt da jeg endelig kom meg i seng, i tillegg får jeg vel uansett sove bedre når jeg går på disse allergi/sovemedisinene.

Jeg er faktisk overrasket over hvor godt de fungerer, trodde de gamle typene medisin skulle fungere dårligere, men jeg tror faktisk de er bedre. Vanligvis synes jeg nesten ikke allergimedisiner hjelper i det hele tatt, bortsett fra kortisonen. Men det store problemet er jo bivirkningene da, så det er vel derfor de ikke er så mye i bruk. Men jeg kommer faktisk til å vurdere å kjøpe de igjen senere, så jeg har i krisetilfeller hvis jeg ikke har tatt kortison. Bedre med medisiner som fungerer med bivirkninger enn som ikke fungerer i det hele tatt.

Er en del gravidhormoner som er ute og går her da, betteriet på mannens telefon hadde gått i går (hvilket er svært uvanlig siden han er telefonavhengig), og da jeg prøvde å ringe han fra 5-tiden og fremdeles ikke fikk tak i han en og en halv time senere fikk jeg skikkelig panikk. Da han endelig ringte var jeg kjemperedd, og innbilte meg at han hadde vært i en ulykke og masse annet rart. Jeg satt og storgråt da han endelig kom hjem, og han brukte lang tid på å roe meg ned. Og så har han fått streng beskjed om at han rett og slett ikke kan la batteriet gå ut, når han har en gravid kone må han faktisk være tilgjengelig!

Fikk resinstallert laptopen i går da, med Windows 7 Beta. Den oppførte seg skikkelig treigt og merkelig, må ha vært noe virus og trojanere der som antivirus- og diverse beskyttelsesprogrammer jeg har kjørt rett og slett ikke greide å ta. Men nå fungerer alt kjempefint, godt å ha "ny" pc. Nå håper jeg bare mannen får bestilt minipc til meg også, skal ha en bitteliten, rosa dell med 3G-kort jeg kan ta med overalt.

Og nå kan jeg snart gå fra jobb! Kom litt sent i dag, men jobbet "overtid" i går på grunn av møte, så det blir en kort dag. Har skikkelig vondt i ryggen nå, så det blir godt å komme meg ut for å gå litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig med ultralyd igjen, og det er ikke så mye nytt å melde. Blodåren i lysken har fremdeles litt motstand, så jeg skal tilbake på ultralyd om fire uker. Men de virker overhodet ikke bekymret over saken, legen sa at "det er interessant å følge utviklingen". Babyen er helt gjennomsnittelig, eller kanskje 2% under normalen, men det var visst veldig vanskelig å måle nå. Og med genene i familien hadde det vel vært rart om han var større. Så jeg er helt rolig og ikke bekymret lenger jeg heller.

Morkaken har visst flyttet seg (eller "flyttet seg", det er vel snarere livmoren som har vokst) lenger unna åpningen også, så det var visst heller ikke noe problem, men de skulle sjekke det opp videre neste gang.

Fremdeles strålende :sol: i bartebyen, men heldigvis litt kaldere på natta, i tillegg til at jeg tar "dop", så jeg sover faktisk veldig bra for tiden.

Har nye forsetter om å svømme og levere bilen i dag, satser på at jeg ikke blir for lat denne gangen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at det ikke var grunn til bekymring da :)

Lykke til med svømming og billevering. Jeg var i sjøbadet i går og det var bare heeelt herlig :)

Endret av Svipa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøbadet? Vil det si ute? :sjokkbla::fryser: Det er vel mange som bader ute nå, men har liksom aldri greid å venne meg til vann som ikke er godt over 20 jeg. ;)

Glemte å spørre legen om terminbekreftelse da jeg var der på mandag, så ringte nå og sa til legesekretæren at jeg trengte det. Da spør hun: "Når har du termin da?", og så taster hun det inn, og spør om de skal sende den. Så det virker jo ikke akkurat som det er en nøye vurdering fra legen om dette er termin, jeg kunne vel ha sagt nesten hva som helst og fått det sendt. Merkelig at NAV krever bekreftelse fra legen etter uke 26, de aner jo ingenting mer nå enn da terminen ble fastsatt på ordinær ultralyd.

To do:

* Søke om foreldrepenger! HUSK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøbadet? Vil det si ute? :sjokkbla::fryser: Det er vel mange som bader ute nå, men har liksom aldri greid å venne meg til vann som ikke er godt over 20 jeg. ;)

Glemte å spørre legen om terminbekreftelse da jeg var der på mandag, så ringte nå og sa til legesekretæren at jeg trengte det. Da spør hun: "Når har du termin da?", og så taster hun det inn, og spør om de skal sende den. Så det virker jo ikke akkurat som det er en nøye vurdering fra legen om dette er termin, jeg kunne vel ha sagt nesten hva som helst og fått det sendt. Merkelig at NAV krever bekreftelse fra legen etter uke 26, de aner jo ingenting mer nå enn da terminen ble fastsatt på ordinær ultralyd.

To do:

* Søke om foreldrepenger! HUSK!

Bekreftelse fra etter uke 26? Ups da, jeg har jo allerede sendt inn søknad... men det det ordner seg sikkert. Sjøbadet er ute ja, men det er da 18-19 grader i vannet nå, så så veldig kaldt er det ikke ;) Men blir sikkert fin bading i Pirbadet også da :nigo: (Eller hvor du nå drar og bader).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med 28 uker og 3. trimester!!!!!

Kan være greit å sende søknad til NAV snart ja. Jeg venter fortsatt på svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 uker! :hoppe:

Er det nå jeg er i tredje trimester altså? Blir ikke da andre trimester lengre enn de to andre? :klø:

Jeg er egentlig skikkelig furten og sutrete i dag, skjønner ikke helt hvorfor. Men mannen er ganske forståelsesfull da. :) Nå lager han sjokolade og banan-smoothie til meg, etter at jeg har sagt nei til omtrent alle andre forslag han har kommet med. Og så vil jeg ha maiskolber og mini-hvitløksbaguetter til middag etterpå. Matlysten er virkelig ikke på topp for tiden.

Bilen er fremdeles ikke levert på verksted, da det viste seg at verkstedet vi skulle levere til har sommerstengt. Og da må vi visst dra ganske langt avgårde for å finne et annet, og de har i tillegg svært upraktiske åpningstider. :forvirret: Fader, så vanskelig det skal være da. Og om jeg ikke får fikset det kommer jeg ikke til å tørre å dra noen steder i sommer, jeg kan ikke risikere at den plutselig stopper langt ute i skauen heller. Kan selvfølgelig ta tog til mamma, men er så vant til å kjøre nå. Får se hva det blir til.

Fikk bekreftelsen på termin i dag. Legen min hadde vel dratt på ferie, så det var en annen lege som hadde skrevet den. Og det skal de ha 104 kroner for at de sendte. Ganske drøyt spør du meg. I tillegg har de da greid å skrive feil dato på den, 22. september i stedet for 28. Skjønner ikke hvor de har den datoen fra, mensterminen var jo 23. Men er litt usikker på hva jeg skal gjøre med det, om jeg må ringe igjen eller om jeg kan søke permisjon fra 7. september likevel? Eller burde jeg rett og slett benytte sjansen til å ta den tidligere? Men det er vel bare dumt det også, hvis babyen kommer på termin eller senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. rart at de skrev feil på bekreftelsen. Jeg tror jeg hadde bedt om en ny, er jo kjipt å måtte begynner permisjonen så legne før babyen kommer, og som førstegangs er det jo mest sannsynlig at man føder rundt eller etter termin.

Håper du har en fin helg :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på søknadsskjemaet nå, og der står det jo et felt for "permisjonen starter:". Altså jeg kan jo sette 7. september der selv om bekreftelsen sier at termin er 22. september. Dermed spiller det jo ingen rolle om det egentlig burde stått 28. september. Så det eneste spørsmålet er egentlig hvilken dato jeg skal sette. Når jeg har termin 28. september, skal jeg da ha permisjon fra og med 7. september, eller fra og med 8.? I første tilfelle, så er 7. september en tirsdag, altså jeg kommer kun å gå på jobb mandag den uka. Så jeg kunne jo bare søke permisjon fra og med den 6. i stedet, like greit at siste dag blir en fredag. Tror kanskje det er lurt... :klø:

Jeg og mannen har en utrolig slapp helg. For meg er vel grunnen at jeg er gravid, går på sløvende allergimedisiner, og det er varmt (selv om temperaturen absolutt er levelig nå). Hva han er så slapp for skjønner ingen av oss. ;) Skal prøve å tvinge han på trening i dag, og så kommer jeg meg kanskje en tur ut selv også. Tour de France har begynt så han blir vel skikkelig tv-slave framover. Og forsåvidt jeg også, det blir liksom så jeg følger med en del selv når det først står på.

Spiste forøvrig spekemat med eggerøre og potetsalat til i går, godt planlagt, ved at jeg har puttet spekematen i fryseren for noen dager siden så jeg kan spise det. Utrolig godt! Jeg elsker spekemat, så det hadde blitt vanskelig å være gravid om jeg ikke kunne spise det i det hele tatt.

I dag våknet jeg ca. kl. 4, og lå og vred meg en stund til før jeg sto opp. Da hadde jeg skikkelig vondt i hoftene så det var ikke godt å ligge lenger. Men jeg sov så mye i går at jeg føler meg ganske våken (selv om jeg sikkert sovner noen timer til på formiddagen). Planer for dagen er

- ligge i ny solseng på balkongen, så lenge jeg orker (som regel ikke så veldig lenge)

- fylle ut sykemeldingen for denne måneden, så jeg kan gå bort til arbeidsgiver på mandag og levere den og skjemaet som de skal fylle ut i forbindelse med søknad om foreldrepenger

- gå en tur

- vaske litt klær

- stikke oppom svigermor og vanne blomster, de har dratt til danmark på sykkeltur (*)

- se litt på andre etappe av touren, og wimbledonfinalen

(* svigermor ringte forøvrig og var ganske oppgitt på torsdag da de dro. De hadde kommet til ca. Koppang da de ble stoppet av politiet, fordi syklene bak på bilen gjorde at bremselys, skilt osv. ikke syntes godt nok. Svigerstefar og mannens onkel måtte da ta den ene bilen og kjøre (i kø!) fram og tilbake til Elverum for å få tak i sånn ekstra list med lys og skilt som man kan sette på, og svigermor, mannens lillebror og tante ble da sittende i campingstoler langs veien og vente i 3 timer (!). Det var ikke snakk om at de bare kunne få kjøre til elverum og ordne det. Teorien vår er at politiet bare var sure fordi den der arbeidstidavtalen deres hadde gått i vasken. Fin start på ferien.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei! :vinke:

Innom dagboka di for første gang siden jeg så at vi har termin i samme periode! Dette blir spennende!!! :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei Smile! :vinke:

Jeg har termin 28. september, så det blir vel 3 dager før deg, men likevel har jeg bare en dag mindre igjen i følge tickeren. :klø: Noe må være feil et sted. ;)

I dag har jeg vært hos fysioterapeut, og ryggen har vært helt ødelagt siden, skikkelig ubehagelig dag på jobb. Må vel prøve å gjøre noe med sittestillingen min, og ta med pute og diverse for å støtte opp som hun råder meg til. Så får det bare se litt rart ut. ;) Hun ga meg også råd om en betennelsesdempende krem til hoftene mine siden jeg sliter litt med å sove om tiden, med forbehold om at hun ikke visste om den var godkjent for gravide. Og jeg har da funnet ut at det er den selvfølgelig ikke. Og nå drar hun på ferie, mens legen min har gjort det samme, så jeg får vel bare klare meg så godt jeg kan i noen uker, men håper virkelig ikke det blir verre. I så fall mente hun at jeg måtte vurdere å gå med krykker. :sjokkbla:

Tenkte egentlig å ta meg en tur til arbeidsgiver og få levert det skjemaet som de skal fylle ut, men så at det skal stå der når permisjonen skal begynne, i tillegg må jeg jo uansett fylle ut søknaden for å få levert inn noe til nav, så jeg tror jeg og mannen må ta en samtale i kveld og virkelig bestemme hvilke datoer som skal stå der. Søren at det skal være så komplisert, plutselig går jo bare tiden, jeg burde jo ha levert allerede. Men dama på NAV Østbyen sa at det var en måned behandlingstid, så da får jeg vel håpe at de er litt raskere enn de på midtbyen. Det er jo fremdeles to måneder til permisjonen, så det burde gå bra. *krysse fingrene*

I går var vi en tur innom mannens far og stemor, de hadde akkurat kommet hjem fra en måned i huset i Spania. Mannens stemor har da gått berserk på å shoppe babyklær, så jeg skjønner neimen ikke hvordan babyen skal rekke å ha på seg alle klærne vi har nå. Vi må i hvert fall gi beskjed til folk om at vi kun vil ha klær fra størrelse 62 og oppover, under det er definitivt dekket nå.

I dag skal vi til mannens morfar på middag, vi har fått beskjed om å underholde han litt siden alle tre barna hans har dratt på ferie samtidig, og han er litt ensom etter at mannens mormor døde. Vi skal visst få laks, det blir bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter du med bekkenet eller? Og du er i jobb fortsatt?

Jeg ble sykemeldt etter påske. Vet dere hva det er eller?

Jeg synes alle gir klær i str. 62 jeg... Så jeg var lykkelig sist for alt som var større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter du med bekkenet eller? Og du er i jobb fortsatt?

Jeg ble sykemeldt etter påske. Vet dere hva det er eller?

Jeg synes alle gir klær i str. 62 jeg... Så jeg var lykkelig sist for alt som var større.

Sliter litt med bekkenet, men også med hoftene og ryggen. Ryggen har for så vidt vært kranglete i årevis, så jeg begynte hos fysioterapeut rett før jeg ble gravid. Og etter jeg ble gravid har det hele blitt verre, det henger vel sammen med feil bruk av kroppen og spenninger alt sammen, så nå har jeg begynt å få betennelse i hoftene. Har vært delvis sykemeldt i varierende grad siden uke 7, først for kvalme og utslitthet, så ble det bedre og bedre, og nå er det altså hoftene som er problemet. Jobber nå 60%, har planer om å gjøre det ut juli, så får vi se.

Vi venter en gutt. :)

Vi har jo ikke fått gaver fra så mange ennå, det er jo litt tidlig, men når tre bestemødre har bestemt seg for å gi i 50 og 56, og jeg trodde vi ikke fikk så mye av det og derfor hadde kjøpt en god del selv, så har det liksom hopet seg opp. Håper andre har vett på å gi større størrelser da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får håpe du slipper krykker ja. Høres ikke godt ut...

Hehe, vi fikk utrolig mye klær i gaver sist... Kjøpte ikke klær til ungen selv før han var over et halvt år, og kan vel nesten telle på ei hand de klesplagga vi har kjøpt til ham selv :fnise: Gærne besteforeldre som shopper vilt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff! Så kjedelig med et kranglete bekken. :(

Klær blir det fort nok av ja. Vi kjøpte heller ikke klær på laaaang tid sist. Sist satte jeg av noen ting som jeg ikke kjøpte slik atjeg hadde noen andre ønsker enn bare klær også. Det kunne være alt fra badetermometer, babyhåndkle, sengesett, rangler o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg trenger å gå med krykker da, først og fremst fordi den store nytten ikke er til stede når jeg har mest vondt når jeg ligger eller sitter, jeg går helt fint, har ikke vraltegange ennå. Det var visst det skjedde at jeg burde ha krykker.

Har snakket med mannens onkel som er lege, og spurte han om det var noen betennelsesdempende kremer som kunne brukes av gravide, men det skal man visst rett og slett holde seg unna siste trimester. Så jeg får bare greie meg så godt jeg kan.

Tror det går litt bedre nå enn det gjorde i begynnelsen av uka da, men det går litt opp og ned. Men det er faktisk litt bedre å være meg nå når været er kaldere, ikke så mye vann i kroppen, og jeg slipper i hvert fall å være griseallergisk (de medisinene jeg skrøt av fungerte forøvrig ikke såå bra når pollenspredningen gikk opp fra moderat til kraftig, og i tillegg befinner jeg meg jo i byen og ved sjøen, så det er jo enda verre om jeg drar dit det faktisk vokser gress).

Har enda ikke fått levert søknaden om foreldrepenger, fikk i hvert fall gått til arbeidsgiver i går så jeg har det skjemaet i orden, men i dag glemte jeg at jeg måtte jo selvfølgelig ha underskrift av mannen på søknadsskjemaet også. Så det får bli på mandag.

:hoppe: litt for 29 uker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte krykker før jeg fikk vraltegange sist gang og fikk beskjed om å heller begynne tidlig med det for å unngå at det ble verre.

:hoppe: for 29 uker!! 11 uker igjen!!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...