Gå til innhold

Alice i Eventyrland

Norbertine

Anbefalte innlegg

Det ble ikke påvist svineinfluensa i Trondheim allikevel. Men tur til Sverige høres fint ut da. Får håpe svenskekrona holder seg lav, dere kan sikkert spare litt på det :)

Nei, jeg fikk akkurat med meg det med influensaen, bra det da. :) Men mannen synes jeg kan holde meg unna fly så lenge jeg er gravid uansett, når situasjonen er slik den er. Vi er uansett veldig glad i å dra til Sverige også da, har gode venner i Stockholm og synes det er en fantastisk by (vi forlovet oss forøvrig der også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det hørtes ut som en god plan med svenskeferie. Selv om den ikke er så farlig som man først antok, er det ikke hyggelig å bli helt slått ut av infulensa, og om feberen blir høy er det jo ikke bra for barnet.

Hver gang vi har stor-rydding her ser jeg også hvor fint vi egentlig har det, og mer plass enn vi tror når alt rotet er borte :fnise:

Jeg er blitt tipset om å bare kjøpe ammesinglet fra H&M før fødsel, pga at man ikke vet BH-str. Det er visstnok en slags topp inni, og kan være grei de første dagene med ømme bryster og brystknopper. Er usikker på hva jeg skal gjøre selv, men puppene min har vokst så mye i graviditeten allerede at jeg ikke har lyst på enda flere BH'er som ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er bra at alvorlighetsgraden ser ut til å være lavere enn først antatt, men jeg er ganske skeptisk til å bli smittet mens jeg er gravid likevel.

Jeg ser liksom for meg at jeg trenger en BH :klø: , jeg tenker at det sikkert blir vanskelig med ammeinnlegg og muligens svært ubehagelig om jeg bare har singlet. Og det tar sikkert en god stund (noen dager? uker?) før jeg kommer meg på butikk igjen etter fødselen, så jeg tenker at jeg må liksom finne ut av dette. HM har vel ganske billige ammebher, så jeg tar nok sjansen. I tillegg er det lettere å sende ut mannen (eller andre) på jakt etter en ny ( :fnise: ) hvis jeg har en som nesten passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da driver vi faktisk og flytter ut. Vi skal bo en uke på hotell, og dersom skaden ikke er verre enn først antatt kan vi flytte tilbake etterpå. Om det er verre tror jeg vi flytter inn til mannens onkel for den resterende tiden, siden han likevel er utenlands og jobber for en måned. Synes det er veldig vanskelig å finne ut hva jeg skal ta med, siden vi ikke vet hvor lenge dette er for. Men vi kan så klart komme tilbake og hente ting, i hvert fall fra badet og kontoret(hvor alt fra soverommet er flyttet), resten av leiligheten blir visst avstengt med plast (siden vi har åpen løsning, og helst ikke vil ha byggestøv overalt).

Jeg fikk mast meg til å bo på Rica Nidelven da, det er hotellet som er nærmest oss, og mannen argumenterte jo med at jeg var gravid ovenfor forsikringsselskapet, og da gikk det fint. ;) De har i hvert fall sinnsykt god frokost der, så vi får se på dette som en liten ferie. Selv om jeg egentlig tror det blir litt stusselig å komme hjem fra jobb og skulle sitte på et lite hotellrom store deler av dagen. Vi får vel bli flinke til å gå tur og besøke svigers, så går det sikkert bra.

Babyen sparker som bare det, tror jeg har en hyper liten gutt inni der, akkurat som både mannen og broren min. Jeg blir litt skrekkslagen i grunnen, når jeg skjønner hvor mye aktivisering som sannsynligvis skal til i årevis. Mamma forteller jo om hvor viktig det var å få gutten sliten hver dag. Og jeg blir redd for at han totalt skal mangle respekt for eget liv og helst, mannen hadde omtrent klippekort på legevakten som liten. Han har liksom bare to gir, fullt kjør til han blir helt utslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk endelig kjøpt kjole i dag, ringte mannen etter at jeg hadde gått en stund og lett, var ganske fortvilet fordi jeg ikke fant noe å ha på meg. Så han møtte meg i byen for å hjelpe meg og lete, og i første butikk vi gikk inn i prøvde jeg en kjole som passet strålende. Kjempefin blåfarge, og god plass til voksende mage så jeg kan bruke den i sommer også. Deretter tasset vi rundt litt mer så jeg fikk kjøpt meg en bh som passer under, og mannen fikk kjøpt seg tre skjorter og to slips. Så gikk vi og spiste, vi må jo spise ute om dagen siden vi bor på hotell, og deretter fikk vi kjøpt et smykke til konfirmanten og et til meg. Så gikk vi "hjem", og begge sovnet ca halv ni.

Våknet igjen halv ett, da hadde mannen gått ut, han var i leiligheten for å se på skadene. Det ser ikke så ille ut, bare én veggplate som så ut til at ble skiftet ut, så etter all sannsynlighet får vi flytte inn igjen neste uke.

Hele kroppen min verker, spesielt hoften (bekkenet?) på den ene siden, men også knær og rygg. Har egentlig bare blitt verre og verre de siste par ukene, og det er selvfølgelig ekstra ille etter at jeg har gått på hardt underlag lenge. Og det er jo også litt vanskelig å unngå. Men merker jeg blir litt bekymret. Skal prøve å holde meg litt i ro i morgen, men må til leiligheten for å hente sko og sjal + småting til konfirmasjonen i helgen.

Mannen dro til 7-eleven for å kjøpe noe snacks, siden det er litt lenge siden middag, så nå sitter jeg og spiser bolle og litago. Det er helt greit med hotelliv en ukes tid (og frokosten er jo fantastisk), men gleder meg veldig til vi kan flytte hjem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere får flytte tilbake snart da. Det er jo deilig å bo på hotell en liten stund (særlig mtp frokostene....), men man blir fort lei av å være på et rom hele tiden.

Så bra at du fant deg klær til konfirmasjonen!

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk fro det effy!

:hoppe: 20 uker! Halvveis nå! Helt utrolig!

Driver og ordner meg før vi drar i konfirmasjon, bare mannen kommer snart nå så vi ikke blir for sene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor fremdeles på hotell, og det blir visst minst til fredag. Har ikke noen tro på at vi får flytte tilbake før godt ute i neste uke heller. Mannen var skikkelig oppgitt i går, han snakket med takstmannen (som da også er representant for forsikringsselskapet og har ansvaret for renoveringen, hvis jeg har forstått det riktig), og de har da fjernet veggen på soverommet vårt, men vet ikke ennå om de må fjerne gulvet (!). Kunne de ikke ha funnet ut det og gjort det samtidig da? Nå er det jo det det står og henger på, det hjelper jo fint lite om de får gjort veggen ferdig hvis gulvet må byttes i etterkant. :frustrert:

Vi har bedt om nytt rom nå da, er litt mye bråk der vi er. Så skal vi også be om at vi får et større et, men forsikringsselskapet er jo også litt skeptisk til at vi i det hele tatt bor der vi bor. Det er jo et dyrt hotell, men mener de virkelig at vi skal begynne å pendle en time til jobb når vi er vant til å bo rett ved siden av? Det er jo utbygger som har bæsjet på leggen her, det er jo ille nok at vi må flytte ut av leiligheten vår om vi ikke skal måtte ha det skikkelig upraktisk også. Skjønner ikke det her jeg.

Drittlei av å bo på hotell i hvert fall! Det blir liksom ikke helt det samme som på ferie, når vi faktisk må jobbe og ikke har så veldig mye annet å finne på, som å slenge på stranda eller dra på sightseeing.

Drittlei av jobb også. Ingenting fungerer! Dette prosjektet er jo helt håpløst.

I lunsjen var jeg på kjøpesenteret ved siden av jobben for å få tak i noen småting, og etterpå vandret jeg innom et parfymeri uten å egentlig ha noe ærend, ville bare se om det var noe ny sminke jeg fikk lyst på. Ser at butikkdama driver og vasker, jeg tenker "Flott, da får jeg sikkert gå litt i fred".

Så sier hun "hei", jeg svarer "hei", men prøver å virke litt avvisende for å vise at jeg ikke ville ha hjelp.

Så spør hun "Vil du ha hjelp til noe?"

Jeg svarer "Neida, jeg bare ser litt jeg" Fremdeles avvisende.

Så spør hun "Er det noe spesielt du ser etter da?"

Jeg: Nei, i grunnen ikke.

Hun: Du får si fra om du trenger noe hjelp da.

Jeg: Ja da, det skal jeg gjøre.

Så går jeg bort og ser litt på noen leppestifter. Hun kommer ilende til "Vær så god, her er kleenex!"

Jeg sier "Ok, takk" og tar i mot selv om jeg fint kunne funnet selv om jeg trengte.

Så sier hun "Du kan godt få prøve dem på om du vil altså, så ser du bedre om fargen er riktig."

Jeg, tydelig irritert nå: Neida, jeg bare SER litt jeg!

Så tasser jeg videre litt rundt og damen henger etter meg for hvert skritt. Etter omtrent et minutt er jeg drittlei og går, og hun roper etter meg "Du får ha en fin dag da!"

Er det bare meg eller? Altså, fint om folk får hjelp om de trenger, men når jeg tydelig viser og sier i fra at jeg helst vil være i fred, skjønner de ikke da at sjansen for å få til et salg blir mindre dess mer de plager meg?

Jau, jau, dårlig dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise: Litt gravid-hormoner ute og går?

Skjønner du er lei jeg, både av bosituasjon og jobb, får håpe dere snart får flytte hjem igjen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Litt" gravidhormoner ja. ;)

I går fikk mannen beskjed om at i verste fall må vi bo borte i tre uker til. Blir gal! Han skulle få ny status i dag da. Håper på å få høre noe positivt snart.

Var på to visninger i går, den ene var fin, men hadde noen småfeil. Mannen mente den uansett var uaktuell pga at den ligger rett ved en kraftstasjon. Han tenker jo på alt. Men han har vel forsåvidt rett, jeg har jo ikke lyst til å risikere større sjanse for kreft jeg heller. Så vi byr nok ikke på den.

Den andre var utrolig bra. Bittelitt langt unna sentrum i forhold til hva jeg hadde tenkt meg, men så nærme optimalt som vi kommer. Men det var selvfølgelig en drøss med folk på visning. Vi er villig til å gå litt over takst, men aner ikke om vi har sjans.

Har vært på svangerskapskontroll i dag, alt ser bra ut. Hadde ikke med meg helsekortet selvfølgelig, det ligger vel i leiligheten ett eller annet sted. Hun mente jeg skulle prøve å gå ned enda mer i sykemelding, til 20% fra neste uke og ut mai. Jeg er litt skeptisk, men som hun sa, da kan man i hvert fall si at man har prøvd og det ikke gikk. Og jeg har sikkert ikke jobb etter mai uansett, så såpass holder jeg vel ut. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens bare 8 arbeidsdager igjen, og kjenner egentlig at det er helt greit nå. Bekkenet begynner å krangle en del, blir kjempesliten av å sitte så mye. Tror at bare 20% sykemelding er i minste laget, men greier som sagt å holde ut fram til juni. Fysioterapeuten hjelper litt, men det som hadde hjulpet enda mer var vel hvis jeg hadde greid å trene bein og bekken. Hun sier jeg har veldig stramme muskler i rumpe og nedre del av ryggen, fordi de må kompansere for manglende muskler andre steder. Som igjen kommer av at jeg har hatt vondt i knærne, og derfor brukt kroppen feil i årevis.

Samtidig er problemet at jeg blir forferdelig sliten og trøtt, sover gjerne et par timer etter jeg kommer hjem fra jobb, uten at det går utover nattesøvnen. Og skal jeg ut å gå må jeg også komme meg til et sted der det er mykere underlag enn midt i byen, da må jeg ta bilen, og det er uansett ca 10 min å gå hver vei til den. Så det blir til at jeg ikke orker. Håpløst. Kanskje jeg skal vurdere å komme meg på svømming i stedet. Men om jeg ikke skal jobbe fra om to uker er det i hvert fall en liten sjanse for at jeg har litt mer overskudd. Og så kan vi jo ha et lite håp om at vi slipper å bo mer på hotell fra om en uke til.

På onsdag drar jeg uansett til mamma, og blir der ut helga regner jeg med. Det blir godt, og der er det også en viss sjanse for at det blir litt turgåing, med fint terreng rett utenfor døra.

I går var det en helt utrolig koselig, men slitsom dag. Spiste froskost på hotellet, ordnet meg, hentet bilen, kjørte til svigerfar. Derfra gikk vi til byen i strålende vær :sol: , og jeg klaget og hadde vondt i beina omtrent hele turen. Svært dårlig beregnet at jeg ikke hadde ordnet meg med noe annet enn høyhælte sko nå når jeg er gravid. Greide å se på toget i omtrent fem minutter, så fant jeg et sted å sette meg, til mannen også ble lei. Så gikk vi tilbake til svigerfar, de har stor buffet hver eneste 17. mai, der begge sønnene kan ta med seg venner. Vi har da et vennepar som mener det ikke blir ordentlig 17. mai uten denne tradisjonen, så det er kjempehyggelig at de er så entusiastiske. Og mannens stemor lager fantastisk mat, marinert laksefilet, karbonader, salat, potetsalat, waldorfsalat, foccacia, ovnsbakte poteter, osv. Og en utrolig god oriokake til dessert.

Deretter dro vi videre til min tante og onkel, der bestemor og farfar, min bror med samboer og mine søskenbarn med kjærester også var. Da ble det mer kake, vi var litt for mette for grillmat. Har ikke sett dem på en stund, så det ble masse snakk om graviditet da. Og bestemor lurte til meg 500 kroner så jeg kan kjøpe noe til babyen. :)

Til slutt måtte vi også innom mannens tante og onkel, og traff der hans morfar og ene kusine med samboer (kusine nr. to er russ, og var så utslitt at hun hadde sovnet). Morfar var i overraskende godt humør, dette er hans første 17. mai uten mannens mormor, og det er en dag de har hatt mange tradisjoner på, som nå er slutt. Han har derfor hatt det veldig vanskelig de siste dagene, men tror det går bra.

Så dro jeg med meg mannen hjem, var helt skutt i rygg og bekken, og sovnet ca klokka 22.30. Det er veldig hyggelig med slike dager, men det blir utrolig intenst.

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt av et program dere hadde i går! :dåne:

Men sikkert kjempekoselig da :)

Ja, det var virkelig litt av et program, og slik har det i grunnen en tendens til å bli for oss i ferier og høytider. Jeg har jo en mann som er så hypersosial at jeg blir helt utslitt av og til, men det er absolutt veldig koselig også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en hyggelig 17 mai feiring! Jeg hadde også høyhælte sko, og fikk svi for det.....

Kipt at du sliter sånn med bekkenet. Da er sikkert svømming ypperlig trening ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå klager jeg vel litt mye da, for jeg sliter jo egetnlig ikke så mye med bekkenet. Jeg går helt normalt, og merker ingenting til det så lenge jeg ikke har sittet svært lenge eller gått på hardt underlag. Egentlig er jeg jo i kjempeform, men det er klart det er viktig å svømme litt f.eks så det ikke blir verre senere.

Er hos mamma nå, utrolig godt å være ute av det fordømte hotellrommet. Ser ut til at vi må bli der noen dager ut i neste uke også da, får vel tidligst flytte hjem på tirsdag. Men er så lei!

Mannen dro hjem igjen i dag tidlig (tok toget klokka 5), fordi han skulle jobbe i dag. Jeg var rimelig irritert på han, syntes godt han kunne greid å ta seg fri den ene dagen. Og det hadde jo vært helt greit om det kun var for en gangs skyld, men det er alltid slik at han finner ut at han jobbe i siste liten. Og han forsikrer hver gang om at neste gang vi skal noe, så tar han fri. Og så skjer akkurat det samme da også. :sur:

Nå skal jeg en tur ut, skal drikke kaffe (dvs brus) med mamma, og deretter se litt på babyklær. Har ikke begynt å kjøpe noe ennå, men synes det er veldig gøy å se. ;)

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 uker! :hoppe:

Kjøpte babyklær i går, det var utrolig rart. Fikk liksom skikkelig følelsen av at "Wow, jeg skal faktisk bli mamma!" Brukte opp de 500 kronene jeg fikk fra bestemor, og kjøpte da en blå body med bamse på, en grå sparkebukse med turkise pyntebånd, og en "posedress" (med armer, men uten bein, som er fin når man skal ut i vogn etc) i blått og hvitt. Begge svigermødrene mine har jo begynt å kjøpe og/eller strikke klær, og en venninne strikker teppe, så da hadde jeg utrolig lyst til å plukke ut noe selv også.

Synes det er litt vanskelig med størrelser da, men valgte å kjøpe bittelite (body og sparkebukse i størrelse 50, posedress i 50/56) siden man gjerne får ting som er litt større. Og jeg tror liksom at vi får en såpass liten gutt at han kan bruke det. Men størrelsene i familien varierer veldig:

jeg - 3500 (51 cm)

min bror - 2500 (45 cm) (ved fullgått tid)

pappa - 4500

tante - 3300

mannen - 3500

mormor - hele 7 kilo(!) (hun var sistemann av 7, to andre veide også godt over 6, mens alle søsknene veide over 5)

Så om det blir en sånn stor unge er han jo for stor for klærne da han blir født, men jeg har på følelsen at vi får en relativt liten til normal tass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det får vi virkelig ikke håpe! :sjokkbla: Men det ser virkelig ikke ut til at det er en kjempebaby inni der foreløpig, så jeg bekymrer meg ikke for det.

Satt oppe til halv to i går kveld og snakket med min beste venninne, det var utrolig koselig, og det lengste jeg har vært oppe på lenge (:fnise:), døgnrytmen min har ikke godt av slik for tiden. Så jeg har litt vondt i hodet i dag. Skal kjøre til Trondheim igjen straks, savner mannen og gidder ikke vente her lenger, og sovner sikkert ganske tidlig på hotellet i dag.

Fra babyverden.no:

"22 uker

Vekt: 450 g

CRL: 19 cm

Full lengde: 27 cm

OM BARNET

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 20 uker gammelt. Hjernen begynner en vekstperiode som vil vare til barnet er fem år gammelt! Øyebryn og hår blir mer synlig og fosteret beveger øynene oftere. Slike øyebevegelser kan ses ved ultralyd.

Nå dekker lanugohårene hele kroppen, men det er mest rundt hodet, halsen og ansiktet. Beina begynner å nærme seg endelig lengde og proporsjon i forhold til kroppen, og musklene i både armer og bein blir sterkere slik at bevegelsene også blir kraftigere. Samtidig fortsetter skjelettets brusk å omdannes til bein.

Immunsystemet er ikke fullt utviklet ennå, men vil kunne hjelpe til å beskytte den lille kroppen mot infeksjon.

Hos gutter begynner testiklene nå å trekkes ned mot inngangen til pungen."

Måtte slå opp litt hvor stor den ungen ca er nå, mannen driver og spør, og jeg har glemt å sjekke på lenge. Faktisk hele 450 gram, jeg tippet 300 da jeg snakket om det i går. Han sparker i hvert fall mye enda, så jeg tror han har det fint der inne. Lille guttebabyen min! :rødme:

Endret av Gåsemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...