Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #1 Del Skrevet 17. januar 2009 -Ikke skriv, ring, eller kom på døra Hvordan leser du denne overskriften fra dagens Dagbladet? Tenk over det i tre sekunder før du leser videre. Saken gjaldt Snåsamannens tilbaketrekking, men jeg må innrømme at da jeg så overskriften, trodde jeg poenget var at vi ikke lenger kunne skrive til ham, men at vi heller burde ringe eller komme på døra. Er ikke setningen formulert slik at den lett kan misforståes? Kunne man brukt den samme setningen i begge tilfeller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 18. januar 2009 #2 Del Skrevet 18. januar 2009 -Ikke skriv, ring, eller kom på døra Saken gjaldt Snåsamannens tilbaketrekking, men jeg må innrømme at da jeg så overskriften, trodde jeg poenget var at vi ikke lenger kunne skrive til ham, men at vi heller burde ringe eller komme på døra. Er ikke setningen formulert slik at den lett kan misforståes? Kunne man brukt den samme setningen i begge tilfeller? Heeeeelt enig! De bruker forsåvidt kommaregelen om oppramsing riktig. Hadde "ring" IKKE hatt komma etter seg, så hadde de sagt "Ikke skriv, (men) ring eller kom på døra". Men det ser allikevel snålt ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilja Skrevet 18. januar 2009 #3 Del Skrevet 18. januar 2009 Nei, jeg oppfattet den slik Dagbladet mente. Kan alle gramatiske regler, men dette er jo en liste, så da leser jeg det slik at "ikke" gjelder for alle ord i lista. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
angeleyes Skrevet 18. januar 2009 #4 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg leste dette som at man verken skulle skrive, ringe eller komme på døra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mbi002 Skrevet 31. januar 2009 #5 Del Skrevet 31. januar 2009 Samme som de to siste, ja.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varsia Skrevet 31. januar 2009 #6 Del Skrevet 31. januar 2009 Jeg oppfattet det slik det skulle oppfattes, at man ikke skulle ringe, skrive eller komme på døra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #7 Del Skrevet 31. januar 2009 Jeg oppfattet det slik det skulle oppfattes, at man ikke skulle ringe, skrive eller komme på døra. Jeg og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåbæret Skrevet 2. februar 2009 #8 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg leste dette som at man verken skulle skrive, ringe eller komme på døra. Slik oppfattet jeg det også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FoxyFish Skrevet 2. februar 2009 #9 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg oppfattet det også sånn! Man skal verken skrive, ringe eller komme på døra. Skjønte ikke hva TS henviste til før det ble skrevet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 2. februar 2009 #10 Del Skrevet 2. februar 2009 Nei, jeg oppfattet den slik Dagbladet mente. Kan alle gramatiske regler, men dette er jo en liste, så da leser jeg det slik at "ikke" gjelder for alle ord i lista. Ja, det er en liste over det man ikke skal gjøre. Syntes ikke det var vanskelig å skjønne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 2. februar 2009 #11 Del Skrevet 2. februar 2009 Jeg oppfatter det som at man ikke skal skrive, ringe, eller komme på døra. Dette er en oppramsing, det er brukt komma mellom alle tingene man ikke skal gjøre, og da er det en liste. Dersom det skulle betydd at man ikke skulle skrive, men komme på døra eller ringe istedenfor, vil jeg tro det hadde blitt formulert annerledes ja. "Ikke skriv. Ring eller kom på døra." ville vel vært riktig dersom det var budskapet eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #12 Del Skrevet 2. februar 2009 Slik det står, betyr det at du ikke skal skrive, ikke skal ringe, og ikke skal komme på døra. Hadde det derimot stått Ikke skriv; ring, eller kom på døra, altså med semikolon i stedet for det første kommaet, så hadde det betydd at du skulle ringe eller komme på døra i stedet for å skrive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mystery_forest Skrevet 2. februar 2009 #13 Del Skrevet 2. februar 2009 At man ikke skal skrive, ikke ringe, og ikke komme på døra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 3. februar 2009 #14 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg oppfattet det også sånn! Man skal verken skrive, ringe eller komme på døra. Skjønte ikke hva TS henviste til før det ble skrevet. Her også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå