Gjest bekymret Skrevet 17. januar 2009 #1 Skrevet 17. januar 2009 Jeg har en datter på 3 år. Hun er sunn, frisk og livlig. I dag, når hun måtte på toalettet, kom det hvit/gråaktig avføring og veldig mørk, rødaktig urin. Dette er vel ikke normalt? Noen som har sett noe lignende på sine barn, eller vet hva det kan bety? Hun spiser sundt og godt, er i mye aktivitet, og sa hun ikke hadde vondt noe sted, hun virket ikke som hun var plaget på noen måte. Så jeg følte ikke at det var nødvendig å drasse henne med til legevakten. Men litt ekkelt er det jo likevel... Har aldri hørt om noe sånt før. Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #2 Skrevet 17. januar 2009 Det hadde nok vært lurt å ta en telefon til legevakta i det minste, for det kan være ting som folk her ikke aner noe om. Der kan de ihvertfall gi deg svar om du burde komme ned en tur eller ikke. Håper det ikke er noe alvorlig
Gjest Gitte Skrevet 17. januar 2009 #3 Skrevet 17. januar 2009 (endret) * Gulsott og galleveisbetennelse (sjelden, men alvorlig symptom): Tiltagende gulfarging av det hvite i øynene og av huden. Det vil i tillegg være lys avføring og mørk urin. Tilstanden sees ofte som symptomer på gallesteinsanfall. Hva er faresignalene? * Plutselige kraftige magesmerter, som man ikke kjenner eller har fått undersøkt tidligere. * Gallesteinsanfall som varer lengere enn 3-4 timer. * Gallesteinsanfall med kulderystelser og feber. * Gulsott, gul/hvit avføring og mørk urin (jeg har ikke peiling, bare googler) Endret 17. januar 2009 av Gitte
Gjest Patti Labella Skrevet 17. januar 2009 #4 Skrevet 17. januar 2009 Ring legevakten og snakk med dem.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. januar 2009 #5 Skrevet 17. januar 2009 Jeg har en datter på 3 år. Hun er sunn, frisk og livlig. I dag, når hun måtte på toalettet, kom det hvit/gråaktig avføring og veldig mørk, rødaktig urin. Dette er vel ikke normalt? Noen som har sett noe lignende på sine barn, eller vet hva det kan bety? Hun spiser sundt og godt, er i mye aktivitet, og sa hun ikke hadde vondt noe sted, hun virket ikke som hun var plaget på noen måte. Så jeg følte ikke at det var nødvendig å drasse henne med til legevakten. Men litt ekkelt er det jo likevel... Har aldri hørt om noe sånt før. Noen som vet? Det hadde jeg ringt legevakten om. Ikke normalt. Kan være noe som heter nyregrus. Bedre å ta kontakt med lege en gang for mye..
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #6 Skrevet 17. januar 2009 Legevakta kan ikke gjøre så mye med dette, de kommer til å henvise til fastlegen. Du må bestille time hos fastlegen, så fort som mulig. Symptomene du beskriver er synptomer på leversykdom (gitt at symptomene er slik du beskriver dem). Fastlegen kommer til å ta blodprøver med hensyn på leverfunskjon. Hvis prøvene er normale og dette ikke gjentar seg, så blir det vel ikke mer av den saken. Hvis hun har vedvarende symptomer, vil fastlegen henvise til barneavdeling for videre utredning. Har dere arvelige leversykdommer i slekta?
Brudulja Skrevet 17. januar 2009 #8 Skrevet 17. januar 2009 Før jul hadde storebror og mange av de andre barna på avd hans fargeløs/hvitaktig avføring. Sønnen min hadde det et par dager. Aner ikke hva det kom av da, men farlig var det i alle fall ikke. Men urinen var vel ikke noe annerledes tror jeg. Kan det bare ha vært at hun hadde drukket lite den dagen?
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 18. januar 2009 #9 Skrevet 18. januar 2009 Du MÅ til legen med dette, og du kan IKKE vente på time hos fastlegen. Det kan være skikkelig, skikkelig alvorlig, og til og med tenkes at datteren din trenger levertransplantasjon.
Gjest GÅ TIL LEGEN Skrevet 18. januar 2009 #10 Skrevet 18. januar 2009 Dette har potensialet til å bli en skikkelig dr House case. For det første; så tyder hvit avføring på at bilirubin i gallen ikke når tarmen, det er omdannede produkter av bilirubin som farger bæsjen (om datteren din ikke måtte sluke barium samme dag, det er utrolig hva folk glemmer å fortelle). Det tyder oftest på en blokkering av galleveiene. Her er det maaange muligheter, og mange mindre hyggelige muligheter. Blod når du tisser, da tenker jeg at dette henger sammen med enten for lite opptak av vitamin k (fettløselig), fordi de fettløselige vitaminene trenger galle for å tas opp. Alternativt, så svikter rett og slett hele leveren, og kan ikke bygge blodfaktorer ved hjelp av vitamin k. Dette kan være et virus som går over, eller det kan være noe verre, men du er nødt til å sjekke det opp. Tenk også på om ungen din kan ha fått i seg noe giftig, gumlet paraceten din, spist sopp, epilepsimedisinen din, dop-stæsjet, etc. Og GÅ TIL LEGEN. Jeg vet ikke hvor dårlig råd du har, men er det ikke bedre å vite hva som feiler datteren din, enn å sitte hjemme å være redd?? Jeg fant til og med en publikasjon som linket HUS og e.coli til gallestein hos barn, og var det ikke nettopp en unge som døde av e.coli? GÅ TIL LEGEN.
Matrix Skrevet 18. januar 2009 #11 Skrevet 18. januar 2009 Det kan være at barnet har hatt en virusinfeksjon som har påvirket leveren. En ikke så sjelden sak. Dette vil kunne påføre barnet lys avføring og mørk urin. Dette er sannsynligvis ikke farlig og vil gå over etter et par dager. Hvis det vedvarer søk lege. Det er stoffet bilirubin som farger avføring mørk. Hvis leveren eller gallesystem er påvirket skilles ikke bilirubin som normalt ut i avføring, men i vannløselig form i urinen. Derfor mørkere urin. For all del ikke hør på forrige innlegg som prater om levertransplantasjon. Det er svada. Vet litt om det da jeg er bioingeniør.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #12 Skrevet 18. januar 2009 Det kan være at barnet har hatt en virusinfeksjon som har påvirket leveren. En ikke så sjelden sak. Dette vil kunne påføre barnet lys avføring og mørk urin. Dette er sannsynligvis ikke farlig og vil gå over etter et par dager. Hvis det vedvarer søk lege. Det er stoffet bilirubin som farger avføring mørk. Hvis leveren eller gallesystem er påvirket skilles ikke bilirubin som normalt ut i avføring, men i vannløselig form i urinen. Derfor mørkere urin. For all del ikke hør på forrige innlegg som prater om levertransplantasjon. Det er svada. Vet litt om det da jeg er bioingeniør. Det er bra du vet. Spør legen din om det fins tilstander hvor en må transplantere leveren, som presenterer med akolisk avføring og hematuri hos barn. http://emedicine.medscape.com/article/931355-treatment http://emedicine.medscape.com/article/932794-treatment http://emedicine.medscape.com/article/183456-treatment http://emedicine.medscape.com/article/926678-treatment Av og til, så hender det bioingeniører kan ting jeg ikke kan. Av og til, så hender det de driter seg ut ettertrykkelig.
Gjest Nesten like bra som en Bioingeni Skrevet 18. januar 2009 #13 Skrevet 18. januar 2009 Dette er sannsynligvis ikke farlig og vil gå over etter et par dager. Hvis det vedvarer søk lege. Ja, og hva taler imot en urinanalyse? Eller leverenzymer og ultralyd? Blodprøve og koagulasjonsbestemmelse? Skader det? For dyrt?
Matrix Skrevet 18. januar 2009 #14 Skrevet 18. januar 2009 Sier ikke at det kan ikke kan være alvorlige tilstander. Synes likevel ikke at det er smart å skremme vettet av en stakkars mor. Det blir litt som å si til alle som hoster at de sikkert har lungekreft og snart skal dø. Ungen blir beskrevet som frisk og rask forøvrig. Tilstanden som beskrives er faktisk ganske vanlig.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #15 Skrevet 18. januar 2009 Sier ikke at det kan ikke kan være alvorlige tilstander. Synes likevel ikke at det er smart å skremme vettet av en stakkars mor. Det blir litt som å si til alle som hoster at de sikkert har lungekreft og snart skal dø. Ungen blir beskrevet som frisk og rask forøvrig. Tilstanden som beskrives er faktisk ganske vanlig. For det første, så har du påhengsmotor i båten din. Det hadde vært streitere å bare si: OK, jeg var litt kjapp til å blåse meg opp. Det skjer. Angående unødvendig skremming - enig. Men jeg skriver nok til at hun skal overse de dårlige rådene hun får, som går i retning av pyttsann. Hvis ungen fortsetter å pisse blod, så er det ingenting som taler imot et legebesøk. Hvis noen er bekymret over hostingen sin, så er det bedre å gå til legen, enn å leve med bekymringene. Det kan jo også være noe annet enn et virus, som f.eks mykoplasma. Og om en er mer bekymret enn hva som er sunt, så trenger en kanskje annen hjelp. Å pisse blod er ikke ganske vanlig. Ikke for en unge som ikke har skadet seg, eller er gammel nok til å få mensen.
Matrix Skrevet 18. januar 2009 #16 Skrevet 18. januar 2009 Det er vel kanskje flere som kan gå under kategorien oppblåst her. Har jeg sagt at lege ikke skal oppsøkes? nei Jeg skriver bare hva jeg tror er den mest sannsynlige forklaringen. Dette er bare et forum vet du. Ikke et legekontor. Det vet sikkert trådstarteren også.
Gjest Tanita Skrevet 18. januar 2009 #17 Skrevet 18. januar 2009 Jeg ville ringt fastlegen for en akutt-time (altså time man får samme dagen) og fått tatt de prøvene som skal tas. Men et positivt tegn at hun er helt frisk ellers. Det kan jo være helt uskyldig men du slipper å bekymre deg om du får henne inn til legen og får svar.
Gjest Skrevet 18. januar 2009 #18 Skrevet 18. januar 2009 Jeg ville faktisk ringt legevakten og spurt de. Syntes de at det er alvorlig så ber de deg jo komme, mener de at dette er noe som kan vente så sier de at du burde ringe legen i morgen.
Gjest Moonshadow Skrevet 18. januar 2009 #19 Skrevet 18. januar 2009 Jeg ville faktisk ringt legevakten og spurt de. Syntes de at det er alvorlig så ber de deg jo komme, mener de at dette er noe som kan vente så sier de at du burde ringe legen i morgen. Signerer denne.
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2009 #20 Skrevet 18. januar 2009 Til TS: Håper du oppdaterer oss, så vi kan lære litt av denne saken:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå