Hvite bølge Skrevet 17. januar 2009 #1 Del Skrevet 17. januar 2009 Jeg er en utrent, relativt normalvektig ung kvinne i midten av tjueårene med et sterkt ønske om å både føle meg bedre, og se bedre ut. Jeg eier ingen vekt; er mer opptatt av hvordan jeg føler meg, hvordan klærne mine sitter, og hvordan jeg ser ut i speilet. Akkurat nå ser jeg en litt dvask, blek kropp med timeglassfasong, men med litt for mye fett lagret rundt omkring til at jeg er komfortabel med det. Midjen er der, men den er ikke definert. Slappe muskler og noen cellulitter på lår og rumpe. De slappe musklene vil jeg stramme opp litt med å trene. Jeg går turer i raskt tempo, kombinerer noen ganger med litt jogging. Til våren og sommeren vil jeg variere med sykling (utendørs) og turer i skog og mark. Armene vil jeg stramme opp ved å bruke manualer hjemme, og rumpa og lårene skal få kjørt seg litt ekstra med Kari Jaquesson`s øvelser for en en litt strammere rumpe og fastere lår. (Har boka med øvelsene, og har prøvd ut noen av dem. Musklene responderte bra på dem, kjente det godt dagen etter. Hvis jeg gjør de øvelsene tre ganger i uka, bør det ha effekt etterhvert.) Kostholdet mitt er bra, med forbedringspotensiale. Jeg tar to spirulina-kapsler hver morgen, og et par ganger i året bruker jeg også en flaske floradix formula-jernekstrakt fordi jeg har en tendens til jernmangel. Neste gang jeg kommer meg til Ultra skal jeg kjøpe en flaske linfrøolje, forrige gang jeg var i nærheten av trivselsvekta, tok jeg en teskje av linfrøoljen hver eneste morgen. Både hud og hår ble mye finere da jeg tok det, så selv om det koster litt, er det verdt det. Jeg kommer ikke til å fokusere så mye på hva jeg ikke skal spise, for hvis jeg pøser på med grønnsaker, litt frukt, salater, bønner og linser, omeletter, grove kornprodukter (havregryn, mørkt rug- og speltbrød, wasa sport knekkebrød, naturris, fullkornspasta), magert kjøtt og magre melkeprodukter, så vet jeg at suget etter "mat" med mye fett og sukker automatisk blir mye mindre. Jeg drikker sjelden kaffe, men liker å varme meg med en kopp te eller tre hver dag. Jeg er opptatt av å gi kroppen min det den trenger av næringsstoffer, og da er næringsrik, sunn mat et naturlig valg. "Mat" uten næring er bortkastet, for den gjør ikke noe godt for den kjære kroppen min. (Som er den eneste jeg har i dette livet, og derfor vil ta godt vare på.) Jeg er veldig opptatt av de bakenforliggende, psykiske årsakene til at enkelte får problemer med å ha et normalt forhold til mat. Har selv hatt problemer med både trøste- og kjedespising, i tillegg til at jeg ofte ikke tenker over matinntaket i sosiale sammenhenger. I kveld skal jeg for eksempel på kino, og da har jeg tidligere tenkt "kino = popcorn og sjokolade", men nå tenker jeg at vanens makt er stor. Det er ikke automatisk sånn at man må spise noe når man er på kino. Så i kveld vil jeg spare både kropp og lommebok ved å la være å kjøpe noe som uansett ikke ville gjort meg godt. Jeg vil, så langt jeg klarer, unngå å spise foran tv`n, pc`n og i det hele tatt mens jeg gjør noe annet enn å fokusere på måltidet. Da vil jeg lettere kjenne det når jeg ikke er sulten mer. Jeg drikker mye vann. Det beste jeg kan gjøre, tror jeg er å se på muligheten jeg har i dag til å være snill mot kroppen min, og gjøre mitt beste for helsa mi. Konsekvensene av valgene jeg tar i dag, vil ikke vise seg umiddelbart. På sikt vil ofte for lite trening og dårlig kosthold vise seg som tidlig aldringsprosess (ikke tenkt noe særlig over før jeg bikket femogtjue selv), livstilssykdommer (skjelett- og leddsykdommer, kreft, fedme, fordøyelsesplager osv.) og generelt dårligere livskvalitet. Det beste jeg kan gjøre er å ikke tenke for mye på fremtiden, og hvordan kroppen "bør" se ut etterhvert. Jeg vil fokusere på å ta valg i nåtiden som har gode konsekvenser for helsa mi og kroppen min på sikt. Og jeg vil bli en sporty friluftsdame. Derav tittelen på dagboken; sprudleprosjekt. Jeg planlegger å eldes med stil, og trives med kroppen min og helsa mi til det siste. Det er mitt mål. En fin bieffekt av sprudleprosjekt vil være at alle klærne jeg har, etterhvert vil passe fint igjen, og det vil i tillegg til å være bra for fresheten og utseendet, være supert for lommeboka. Jeg klipper meg hos frisør et par-tre ganger i året, og renser huden i ansiktet to ganger om dagen. Neglene mine klipper jeg, og lakker med blank lakk, som regel. (Men akkurat nå er de midnattsblå.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #2 Del Skrevet 17. januar 2009 Har konsekvent sluttet å kjøpe med meg snacks, sjokolade, godterier og salte nøtter hjem fra butikken. Det nytter ikke å ha sånt i huset. Jeg sa til meg selv at det var kjekt å ha liggende, i tilfelle besøk, men hvem prøvde jeg å lure? Jeg endte alltid opp med å spise det selv, på ren impuls. Så da tok jeg konsekvensen av det. Det eneste jeg har i skapet nå, er en pose upoppede maiskjerner. Det krever litt mer innsats å lage popcorn selv, så ofte dropper jeg det når jeg får lyst på noe å knaske på på kveldstid, og skreller en gulrot eller tar et eple i stedet. Det tar kortere tid. Jeg har lest utallige bøker om mat og næringsstoffer, kosthold, trening, livvstil, forebyggende helseinnsats. Kunnskapene har jeg, det er strategiene som har vært litt mangelfulle. Men ikke nå lenger. I dag er det lørdag. Jeg har brukt over en time av dagen min på trening og avslapningsøvelser. Jeg har ikke særlig lyst på "noe godt", så hvorfor skal jeg spise det, bare fordi det er lørdag? Prøver å tenke nytt. Dag for dag, øyeblikk for øyeblikk. Mine tanker og handlinger former helsa mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #3 Del Skrevet 17. januar 2009 En del av sprudleprosjekt vil være å rydde i klærne mine, organisere garderoben og se hva jeg kan kvitte meg med, hva jeg aldri bruker, hva jeg må prioritere å kjøpe for å komplettere det jeg allerede har. Jeg har ikke råd til å kjøpe mye nytt, og kommer til å være streng med meg selv når det gjelder hva jeg trenger, og hva jeg bare ønsker meg. Det er ofte en stor forskjell der. Jeg vil først og fremst utstyre meg for hverdagene. Jeans, casual topper (ofte svarte), skjortelignende, formsydde topper, flate sko eller støvletter med litt hæler- det er "uniformen" min, det jeg oftest går med til hverdags. Sløve-hjemme-antrekket er ofte baggy jeans og hettegenser. Eventuelt vanlige jeans, t-skjorte og en tynn fleecejakke eller bomullscardigan. Nå om vinteren bruker jeg også en del ull. Ullsokker, ullgensere, ullcardigans. Jeg trenger IKKE: Flere sko. Særlig ikke med hæler. Ei heller flere par støvletter. Jeg trenger: En svart, pen bukse med rette ben eller bare litt bootcut, som ikke strammer over rumpa, men pent omslutter den (hehe). Trenger også joggesko med gore-tex. Dyrt. Må sjekke flere butikker før jeg bestemmer meg, prisene varierer sikkert. Vesker har jeg egentlig nok av, flere av dem bruker jeg aldri. Sminke og neglelakk trenger jeg ikke å kjøpe noe av med det første. Ny mascara må kjøpes om en måned eller to, men ellers har jeg så det holder. Smykker, pynt og juggel fra Glitter og Accessorize har jeg også mer enn nok av. (Leftovers fra et liv med litt romsligere økonomi enn jeg har nå.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 17. januar 2009 Forfatter #4 Del Skrevet 17. januar 2009 En god natts søvn er viktig for helsa. Så nå skal jeg legge på det nyvaskeede og nettopp tromlede sengetøyet mitt, og krype til køys. Kan heldigvis sove så lenge jeg bare vil i morgen tidlig. De nettene jeg får sove uforstyrret, sover jeg faktisk i omtrent ni timer før jeg våkner av meg selv. De nettene jeg bare sover fem, seks eller sju timer er det flest av. Det kan på ingen måte være bra for helsa mi. Det merker jeg jo ofte på både humør og konsentrasjonsevne dagen etter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest daimyo Skrevet 18. januar 2009 #5 Del Skrevet 18. januar 2009 Spennende og fornuftig prosjekt. *legger til* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #6 Del Skrevet 18. januar 2009 Du er veldig flink TS, heier på deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 18. januar 2009 Så gøy med besøk, daimyo og Pjukset! Takk for gode ord. Nå har jeg nettopp stått opp, og foreløpig har jeg fått i meg spirulinakapslene, en p-pille (min siste, slutter i dag, siden jeg egentlig ikke trenger dem lenger) og et halvt målebeger med jernekstrakt. Jeg har fått på meg superundertøy, ullsokker og treningsbukse og skal så fort jeg er ferdig med denne setningen ut og gå raskt i cirka tre kvarter før frokost. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #8 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Nå: Frokost! En skål havregryn med soyamelk, og noen biter rød paprika og en gulrot å knaske på ved siden av. Vært ute og gått. Deilig friskt! Kjenner hvordan livsenergien strømmer gjennom meg. Jeg liker å tenke på trening som chi-kick, en metode som får livskraften til å virke, og gjøre gode ting for hele meg. Chi-kick uke 3 Mandag: - Tirsdag: - Onsdag: - Torsdag: 50 minutter rask gange + arm-, rumpe- og lårøvelser Fredag: 50 minutter rask gange Lørdag: 40 minutter rask gange + jogging, og arm-, rumpe- og lårøvelser Søndag: 50 minutter rask gange Endret 18. januar 2009 av Hvite bølge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #9 Del Skrevet 18. januar 2009 Heia heia! Selv spiser jeg potetgull til frokost i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #10 Del Skrevet 18. januar 2009 Så lenge du spiser det med full bevissthet om hva valget om å spise potetgull til frokost har for slags konsekvenser for helsa di, så er det ditt valg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 18. januar 2009 #11 Del Skrevet 18. januar 2009 Så lenge du spiser det med full bevissthet om hva valget om å spise potetgull til frokost har for slags konsekvenser for helsa di, så er det ditt valg. Jeg tror nok helsa mi overlever denne ene gangen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #12 Del Skrevet 18. januar 2009 Det gjør den sikkert! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #13 Del Skrevet 18. januar 2009 Jeg ser så veldig frem til den dagen jeg kan kalle meg slank igjen. Når klærne smetter på, og jeg ikke har noen betenkeligheter med å dra i svømmehallen eller på stranda, eller være naken sammen med noen (ikke at det er så veldig aktuelt for tiden uansett), fordi jeg føler meg hundre prosent ok med kroppen min. Når jeansen ikke strammer noe sted, og fettet bak nederst på ryggen er minimalt, ikke noe "kjærlighetshåndtak", eller hva det nå kalles. Når det er morsomt å prøve klær. Og særlig bukser! Når jeg våkner om morgenen og har passe flat mage. Når kragebeina synes litt, uten at de stikker ut. Jeg var der for to og et halvt år siden, og livskvaliteten var bedre bare på grunn av at jeg hadde trivselsvekta mi. Så det sier meg at det ikke er "bare bare", dette med å ha litt for mye fett på kroppen. I alle fall ikke for meg. Jeg er glad i meg selv, og ønsker bare å gjøre det beste ut av det utgangspunktet jeg har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #14 Del Skrevet 19. januar 2009 50 minutter rask gange før frokost i dag også. Herlig! Merker at kroppen har forandret seg litt bare den siste uka. Har fått en del mindre mage, litt klarere hud i ansiktet, og jeg føler meg mindre oppblåst. Nå skal jeg snart ut og farte igjen, har noen ærender jeg må få unna. Skal blant annet få kjøpt den linfrøoljen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 19. januar 2009 Forfatter #15 Del Skrevet 19. januar 2009 Fikk tak i linfrøolje på SunKost. 80 kroner for en flaske. Koster litt, men det er den verdt! Det er den eneste vegetabilske oljen som inneholder den livsviktige fettsyren omega 3, så vidt jeg vet. Den inneholder også omega 6. Nå har jeg vært ute og måket snø i over en time. Er matt og sliten i alle musklene i hele kroppen, særlig armene og hendene. Nå skal jeg lage meg en kopp varm te, og ta en rask dusj mens den trekker. Etterpå blir det sofa, ullteppe og bok. Aaaah. Nyte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pjukset Skrevet 19. januar 2009 #16 Del Skrevet 19. januar 2009 Det er inspirerende å lese om ditt nye liv, jeg syns du er veldig flink Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #17 Del Skrevet 21. januar 2009 I går tok jeg bussen noen stopp lenger enn jeg pleier, gikk av ved den lokale matbutikken, fylte sekken med matvarer og gikk hjem etterpå. I dag tidlig da jeg våknet, tok jeg algekapslene, linfrøolje og jernekstrakt og drakk et par glass med vann. Så gikk jeg en rask tur på 50 minutter før frokost, og gjorde lår- og rumpeøvelsene til Kari Jaquesson etter frokosten, som bestod av en skål havregryn med soyamelk og en stor gulrot. Etterpå tok jeg meg en lang, varm dusj. Nå har jeg kledd meg, sminket meg og skal snart ta bussen til skolen. Føler meg så bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #18 Del Skrevet 21. januar 2009 Har litt oppblåst og øm mage i dag, av naturlige årsaker. Sluttet jo på p-pillen for et par dager siden. Er spent på hvilken effekt det vil ha på kroppen å ikke bli tilført de hormonene lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 23. januar 2009 Forfatter #19 Del Skrevet 23. januar 2009 50 minutter rask gange før frokost i dag også! Nydelig å kjenne hvordan energien begynner å pulsere i kroppen etter noen minutter. Da jeg sto opp i dag, slo jeg ved et innfall på stereoanlegget, og danset til Miss Independent (Ne-Yo) før jeg gikk og kledde på meg for turen ut. I dag har jeg fri til å gjøre hva jeg vil, frem til i ettermiddag. Eller, ikke helt, da. Må ta unna noe husarbeid. Dette er en god fredag. Håper alle som titter innom her også får en strålende dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hvite bølge Skrevet 27. januar 2009 Forfatter #20 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg er blitt syk. Feber, snørr, hodepine, sår hals og vond kropp. Blæh. Trening og gåturer venter jeg med til jeg blir bedre, men jeg spiser fortsatt sunn mat. Ikke noe "jeg er syk, så da kan jeg trøstespise hva jeg vil"-tankegang her i gården, nei! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå