Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Jeg signerer denne, jeg. Jeg synes innekatthold grenser til dyreplaging, ja, fordi det strider mot noe så fullstendig grunnleggende for ethvert dyr - sjansen til å gå fritt ute. Ja, det er tryggere, slik alle gullbur er. Det vil også være tryggere for oss om vi ikke satte foten utenfor døren, men det sier seg vel egentlig selv at det ikke er noen som vil anbefale det likevel. Mener du det samme når det gjelder kaniner, fugler, akvariefisk, ildere osv?
Tabris Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Mener du det samme når det gjelder kaniner, fugler, akvariefisk, ildere osv? Ja. Jeg synes all hold av burdyr (inkludert innekatter) burde blitt forbudt.
Gjest Gjest_Martine_* Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Ja. Jeg synes all hold av burdyr (inkludert innekatter) burde blitt forbudt. Akkurat... Vel, da anser jeg dine meninger for å være hakket for ekstreme for meg. Men takk for innspill
Leya Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 HUnder var jo også villdyr, men de har man jo inne. Kun ute på lufting rundt kvartalet for de fleste. Så hvorfor ikke.
Gjest Gjest_trude_* Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Ja. Jeg synes all hold av burdyr (inkludert innekatter) burde blitt forbudt. Hva mener du om kuer, hester, griser og høner da Tabris? Martine, du kan fint ha katter inne, katter som ikke er vant til å være ute, vil ikke savne det.
Tabris Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Akkurat... Vel, da anser jeg dine meninger for å være hakket for ekstreme for meg. Men takk for innspill Det som er ekstremt for en er å være konsekvent for andre. Men værsågod.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 Ja. Jeg synes all hold av burdyr (inkludert innekatter) burde blitt forbudt. Kan du se for deg en dame som har 7 marsvin løs i stua?? er vel ikke helt enig der du! hilsen, en mor til syv fornøyde marsvin!
Gjest Infralove Skrevet 13. januar 2009 #8 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har kaniner inne, men disse sitter ikke i bur. Kaniner kan dessverre ikke like lett tilpasses et uteliv. Hadde de kunnet komme og gå som de ville, ville de nok vært borte, døde eller skadet innen et par uker. Men de går fritt inne (har sitt eget rom), og sperres ikke inne i et lite bur. Det finnes ingen "burdyr". Kaniner kan vere ute akkurat slik som katter. Eg veit om nokon som har ei slik laus kanin. Anar ikkje kva rase det er, eg har ikkje sett den. Men det er jo ein større risiko for at den blir tatt av rev eller blir skada. Men det er jo ikkje ei unnskyldning for å ha den inne, så ... For meg blir det hyklersk å ha innekaniner, når man er imot innekatter. Det er tryggere for barn å bare være inne også. De blir ikke mobbet av andre barn, og de blir ikke påkjørt. Synes du det høres ok ut? Ja, det er mange dyr som holdes inne. Men er det at "mange dyr blir plaget" et godt argument for at du skal få plage et dyr også? I mine øyne er det ikke det. Dyr og menneskjer kan ikkje samanliknast. Det er ingen vitenskapleg undersøking som underbygger påstanden om at innekatter har eit dårleg liv. Derfor er det opp til deg, TS, å bestemme deg for om du vil ha det eller ikkje. Her er ingen fasit. Så lenge det ikkje er bevis for påstanden, syns eg det er greit med innelkatter. Eg hadde innekatter det året eg hadde leilegheit, dei hadde det fint. Merka ingen skilnad i adferd då eg slapp dei ut. Det krever jo litt meir aktivisering. Eg lærte kattane sitt bl.a. Også leika eg ein del med dei. Om man bestemmer seg for å ha innekatt, skaff 2!.
Gjest Caya Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 Kaniner kan vere ute akkurat slik som katter. Eg veit om nokon som har ei slik laus kanin. Anar ikkje kva rase det er, eg har ikkje sett den. Men det er jo ein større risiko for at den blir tatt av rev eller blir skada. Men det er jo ikkje ei unnskyldning for å ha den inne, så ... For meg blir det hyklersk å ha innekaniner, når man er imot innekatter. Jeg synes det er enorm forskjell på å la katter og kaniner løpe løst ute. Katter klarer seg fint ute på egenhånd, det gjør ikke kaniner. Jeg synes virkelig synd på den kaninen som du vet om løper løst slik. Det er utrolig uansvarlig. Jeg har sett resultatet av løse kaniner som kommer hos Dyrebeskyttelsen. Det er ikke trivelig. Jeg vil påstå at de fleste kaniner som lever slik vil være døde innen senest et år, f.eks. fordi de er tatt av rovdyr (det er katter og hunder over alt), sultet ihjel (ikke mye høy å få når det er vinter), tørstet ihjel, eller dødd av å spise giftige planter eller for lite fiber. Jeg er enig i poenget om at man ikke bør putte dyr i gullbur, men å la en kanin løpe løs ute er ikke en liten risiko, det er en dødsdom. De er domestiserte dyr, avlet langt vekk fra sitt ville utgangspunkt og er dyr som ikke er tilpasset norsk natur.
Gjest Infralove Skrevet 13. januar 2009 #10 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Jeg synes det er enorm forskjell på å la katter og kaniner løpe løst ute. Katter klarer seg fint ute på egenhånd, det gjør ikke kaniner. Jeg synes virkelig synd på den kaninen som du vet om løper løst slik. Det er utrolig uansvarlig. Jeg har sett resultatet av løse kaniner som kommer hos Dyrebeskyttelsen. Det er ikke trivelig. Jeg vil påstå at de fleste kaniner som lever slik vil være døde innen senest et år, f.eks. fordi de er tatt av rovdyr (det er katter og hunder over alt), sultet ihjel (ikke mye høy å få når det er vinter), tørstet ihjel, eller dødd av å spise giftige planter eller for lite fiber. Så når det er for farleg å ha dyr ute, så er det greit å ha dei i bur (eller inne)? Man kan jo sei det om kattar i byen. Det er uforsvarleg å sleppe dei ut, for dei blir garantert påkøyrd av biler. Derfor er innekatt i byen greit. Endret 13. januar 2009 av Infralove
Gjest Caya Skrevet 13. januar 2009 #11 Skrevet 13. januar 2009 Så når det er for farleg å ha dyr ute, så er det greit å ha dei i bur (eller inne)? Man kan jo sei det om kattar i byen. Det er uforsvarleg å sleppe dei ut, for dei blir garantert påkøyrd av biler. Derfor er innekatt i byen greit. Nei, jeg synes ikke det er greit å ha dyr i bur. Når det å slippe dyret ut betyr en sikker død bør man sørge for større innearealer de kan boltre seg på eller en stor sikret uteinnhegning med hus å gjemme seg i når det blir kaldt. Nå synes jeg ikke vi bør avle frem flere dyr i fangenskap heller, men det blir jo en helt annen diskusjon (trenger ikke ta den nå). Slutningen min på problemstillingen "katter i byen" er at dersom man ikke har utemuligheter, skal man heller ikke ha katt.
Gjest Infralove Skrevet 13. januar 2009 #12 Skrevet 13. januar 2009 Nei, jeg synes ikke det er greit å ha dyr i bur. Når det å slippe dyret ut betyr en sikker død bør man sørge for større innearealer de kan boltre seg på eller en stor sikret uteinnhegning med hus å gjemme seg i når det blir kaldt. Nå synes jeg ikke vi bør avle frem flere dyr i fangenskap heller, men det blir jo en helt annen diskusjon (trenger ikke ta den nå). Slutningen min på problemstillingen "katter i byen" er at dersom man ikke har utemuligheter, skal man heller ikke ha katt. Og sidan kanina må vere inne(stengt), så bør man ikkje skaffe seg kanin. Det er hyklersk i mine auger, uansett korleis man vrir det.
Gjest Caya Skrevet 13. januar 2009 #13 Skrevet 13. januar 2009 Og sidan kanina må vere inne(stengt), så bør man ikkje skaffe seg kanin. Jeg er enig. Løsningen som er best er ikke tilfredsstillende, så derfor bør mennesker ikke holde kanin. Jeg tar kun vare på de som er her og som trenger min hjelp. Jeg er ingen tilhenger av avl. Den beste løsningen for katt er å være ute, og den er ikke vanskelig å få til og innbærer ingen sikker dødsdom for katten.
Gjest Gjest Scorpio Skrevet 13. januar 2009 #14 Skrevet 13. januar 2009 Caya, jeg synes du er inkonsekvent. Du definerer dine kaniner til ikke å klare seg i naturen, derfor er det greit å holde dem inne. Jeg vet med sikkerhet at mine katter ikke ville ha klart seg i den norske naturen. Det var hovedgrunnen til at jeg fikk kattene av oppdretteren, at jeg ville skape et godt liv for dem innendørs. Det er vanvittig mye annet en bør gripe fatt i enn dette når det gjelder dyrehold, for det er mye galskap å finne.
Gjest Caya Skrevet 13. januar 2009 #15 Skrevet 13. januar 2009 Jeg vet med sikkerhet at mine katter ikke ville ha klart seg i den norske naturen. Det tviler jeg sterkt på. Men dersom de har en mystisk sykdom som gjør dem allergiske mot å være ute, så for all del, hold dem inne.
Gjest Infralove Skrevet 13. januar 2009 #16 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Jeg er enig. Løsningen som er best er ikke tilfredsstillende, så derfor bør mennesker ikke holde kanin. Jeg tar kun vare på de som er her og som trenger min hjelp. Jeg er ingen tilhenger av avl. Den beste løsningen for katt er å være ute, og den er ikke vanskelig å få til og innbærer ingen sikker dødsdom for katten. Men der er og mange, mange katter som trenger hjelp. Vi 20 000 heimlause katter som døyr av frost osv kvart år. Og der er mange til omplassering. For å ikkje snakke om dei 40 000 kattungane som blir avliva kvart år. Som er "til overs". Eg veit ingenting om kaniner, men eg vil tru at der er fleire katter som trenger hjelp, enn kaniner. Så eg ser ikkje at det er betre med innekanin enn innekatt når eg ser det frå din vinkel. Endret 13. januar 2009 av Infralove
Gjest Infralove Skrevet 13. januar 2009 #17 Skrevet 13. januar 2009 (endret) Jeg skjønte ikke helt det siste du sa tror jeg. Bedre hvordan? Jeg har jo allerede sagt at det er bedre med innekanin enn innekatt fordi førstnevnte betyr en dødsdom, og det sistnevnte betyr et optimalt liv. Då kan eg dra samanlikninga mellom kattar i byen og kaniner igjen. At omgivnadane gjer til at dyra ikkje kan leve ute, betyr ikkje at innetilverelsen plutseleg er optimal. Om du meina at innekanina sin tilverelse er optimal fordi den ikkje kan gå ute, då lever også innekatter i byen optimalt. Endret 13. januar 2009 av Infralove
Gjest Caya Skrevet 13. januar 2009 #18 Skrevet 13. januar 2009 Då kan eg dra samanlikninga mellom kattar i byen og kaniner igjen. At omgivnadane gjer til at dyra ikkje kan leve ute, betyr ikkje at innetilverelsen plutseleg er optimal. Om du meina at kanina sin tilverelse er optimal fordi den ikkje kan gå ute, då lever også innekatter i byen optimalt. Men kattene må jo ikke bo i byen.
Gjest Gjest Scorpio Skrevet 13. januar 2009 #19 Skrevet 13. januar 2009 Caya; min påstand er at du kanskje ikke vet så mye som du tror. Du sier: "Jeg er enig i poenget om at man ikke bør putte dyr i gullbur, men å la en kanin løpe løs ute er ikke en liten risiko, det er en dødsdom. De er domestiserte dyr, avlet langt vekk fra sitt ville utgangspunkt og er dyr som ikke er tilpasset norsk natur." Det finnes flere katteraser som er domestiserte dyr. Skal de tas vare på, eller skal de avlives?
Gjest Infralove Skrevet 13. januar 2009 #20 Skrevet 13. januar 2009 Men kattene må jo ikke bo i byen. Det var ikkje det som var poenget mitt, men eg veit ikkje heilt korleis eg skal forklare det annleis. Du meina at innekatter og burdyr er gale. Men innekaniner er greit fordi dei ikkje toler å vere ute. Det gjer for øvrig ikkje papegøyene heller. Men sidan du meina at innedyr ikkje er optimalt, så, i følge den logikken, burde du syns at innekanin er gale. Vi har mange katter som trenger heimar. Men du ville ikkje skaffa deg ein innekatt som var til omplassering, fordi det er feil. Om du meina at det er gale for dyret å vere i bur, så meina du vel det fordi du ikkje syns det er bra for dyret (?). Men sjølv om det dyret du skaffar deg er omplasseringsdyr, så blir ikkje buret ditt meir komfortabelt for dyret å bu i. Med mindre du meina at din måte å ha kaniner på, er betre enn alle andre sin. Du behandlar dyret ditt på akkurat same måte som din neste. Men i motsetning til deg, er han nermast ein uansvarleg dyreeigar fordi han kjøpte sitt dyr av oppdrettar. Og det er den einaste grunnen. Det er slik eg tolkar deg, satt på spissen. Så spørsmålet er då; korleis kan det faktum at dyret er til omplassering, rettferdiggjere eit dårleg inneliv? For dersom du meina at innedyr har det gale, så skjønar eg ikkje at du kan ha hjarte til å ha eit sjølv. Når du meina at det ikkje er bra for dei. Det blir rett og slett hyklersk å ha innedyr, når du meina det er feil. Uansett kva grunn du har. Du tar ikkje avstand frå burdyr når du velger å ha eit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå