Gjest Wrangler Skrevet 16. januar 2009 #1 Skrevet 16. januar 2009 Hva vil "certified copy" innebære? Er det det samme som vi kaller for "rett kopi" i Norge, eller er det en enda mer formell kopiering? Feks hos Notarius? (pass, fødselsattest, bostedsattest som skal kopieres) Og dette skal igjen scannes inn og sendes via web søknad..*sukk* Sto nemlig ikke forklaring på dette, men antar at kanskje dette varierer fra land til land. Sto forklaring på hva "legitim witness" er for noe - der følger man landet man bor i rett og slett.
Gjest Rayden Skrevet 16. januar 2009 #2 Skrevet 16. januar 2009 Når jeg flytta til utlandet måtte jeg ha 1. RETT KOPI med stempel av eventuell etat 2. Apostille-stempel . Apostillestempel får du på fylkesmannenskontor iallefall. I Oslo kunne jeg bare komme dit drop inn og få det, og ofte krever de dette på flere dokumenter.
Phaedra Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Jeg er ganske sikker på at "certified copy" er det samme som "rett kopi", men jeg vet ikke om du må ha stempelet på norsk eller engelsk. Ring konsulatet og spør? (Jeg tror ambassaden deres ligger i Danmark). Jeg ser at skatteetaten nevner disse for å bekrefte rett kopi: Kopien skal være bekreftet rett kopi av norsk offentlig myndighet (herunder likningskontor/ folkeregister, politi, NAV trygd/arbeid, Brønnøysundregistrene, tingretten, autorisert regnskapsfører, autorisert eller statsautorisert revisor) eller norsk utenriksstasjon, notarius publicus eller annen offentlig myndighet. Norske banker og forsikringsselskaper kan også bekrefte rett kopi. mens universiteter godtar postkontor, student service, Internasjonal seksjon osv. Så, jeg er ikke helt sikker Hvis du skal ringe konsulatet så er infoen her: Australian Honorary Consulate i Norge Australian Honorary Consul: Hr. Wilhelm Wilhelmsen Åbningstider: mandag til fredag 12.00-15.00 Besøgsadresse: Wilh. Wilhelmsen ASA Strandveien 20 Lysaker Postadresse: Wilh. Wilhelmsen ASA PO Box 33 1324 Lysaker Norge Attn: Australian Honorary Consul Tlf: (+47) 67 58 48 48 Fax: (+47) 67 58 43 80 Email: [email protected]
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2009 #4 Skrevet 17. januar 2009 Jeg ser at skatteetaten nevner disse for å bekrefte rett kopi: Kopien skal være bekreftet rett kopi av norsk offentlig myndighet (herunder likningskontor/ folkeregister, politi, NAV trygd/arbeid, Brønnøysundregistrene, tingretten, autorisert regnskapsfører, autorisert eller statsautorisert revisor) eller norsk utenriksstasjon, notarius publicus eller annen offentlig myndighet. Norske banker og forsikringsselskaper kan også bekrefte rett kopi. Advokater og advokatfullmektiger kan også gjøre dette.
Gjest Wrangler Skrevet 17. januar 2009 #5 Skrevet 17. januar 2009 Takk for avklaring på de ulike nivåene innen rett kopi! (adressene har jeg, men takk alikevel!)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå