Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nå passert 50, men følere meg yngre. Har lyst til å jobbe.

Jeg hr hatt tungt fysisk arbeie i mange år. Kroppen har nå sagt ifra, at nå er det nok.

De siste tre årene ble det veldig mye sykemeldinger og beh. Noe av dette gjør meg bedre, så jeg fungerer i hverdagen med rolige dager. Noe må jeg fortsatt slite med.

Før jul, så flagget bedriften ut, så dagikk jeg ut i arbledighetens rekker, og har mottatt ledighetspenger siden.

Jeg oppdager nå at jeg ikke står først i køen ved søknader. Søker tilsvarende jobber, hvor jeg har lang fartstid, og kan yrket mitt ut og inn.

Ser de ansetter folk i jobben uten nevneverdig erfaring, og uten erfaring.

Jeg tror nok det er alderen. Så kansje det er tiden for å tenke nytt, men hva. Jeg har ikke noe utdannelse. Kunnskapen jeg har fra jobb, og kursvirsomheten tilknyttet denne, kan ike brukes i annen jobb.

Så hva kan man i min alder begynne med? Er det noen som har gjort dette og kan komme med erfaringene?

Langvarig skole, blir ikke aktuelt. Føler meg stresset hver dag, regninger skal betales, og pengene rekker ikke til.

Jeg har alltid tjent godt, så jeg merker det veldig godt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært i den andre enden, nemlig for ung. Min redning ble å kontakte vikarbyråer, som har god trening i å se folk for den kompetansen og erfaringen de har. Moren til en venninne av meg mistet jobben for noen år siden, og hun tok det ganske hardt. Helsa begynte også å skrante, så hun var i perioder ganske nedstemt og det var tydelig at hun gjerne ville jobbe. Hun hadde ingen utdannelse og erfaringen hennes var tilknyttet den ene jobben hun hadde hatt i mange år. Så fikk hun noen vikariater her og der, og så fikk hun seg fast jobb igjen. Hun var også over 50. :-)

Skrevet

Dersom bedriften du har jobbet i er av en type hvor det foregår nedbemmaninger og sånt nå, må du regne med at det er mange søkere til hver ledige stilling innen samme bransje - mange godt kvalifiserte også.

Derfor KAN det være lurt å tenke nytt. Kanskje du kan få hjelp av noen i NAV (de har ulike jobbsøkerkurs, og antagelig noen muligheter for å kvalifisere deg til noe) til å bli mer bevisst på hvilke erfaringer du kan bruke videre i jobb - det er slett ikke bare konkret arbeiderfaring som betyr noe. Personlige egenskaper, egenskaper du har trengt for å mestre jobben du har hatt (utholdenhet, tålmodighet, sosiale evner, pålitelighet osv), erfaringer gjennom livet (omsorg, barn, ryddig, aktiv osv), interesser - alt sånt kan hjelpe deg å komme inn på nye spor.

Hva med butikk innen en type varer du synes virker interessante å selge? Personlig synes jeg ofte det er vel så hyggelig og tillitvekkende med voksne ansatte som yngre...

Skrevet

Prøv å meldt deg på et kurs gjennom nav, og se om det er noe for deg. De har vel alt fra sveisekurs til pleieassistentkurs. Da vil du få en smule erfaring, litt praksis og kanskje noen kontakter. Lykke til!

Skrevet

Be nav om datakurs, slik at du kan dokumentere at du kan bruke data på vanlig måte. Kanskje du kan få jobb i resepsjon på div. kontorer, postbehandling, enkel saksbehandling. Ulike typer assistentjobber?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...