Gå til innhold

Svakheter, positive/negative sider


Gjest lillagubban

Anbefalte innlegg

Gjest lillagubban

Sist jeg var på jobbintervju, sleit jeg skikkelig med å liste opp mine 3 postive og 3 negative sider! Endte opp med å svare noe så dumt ala "mine negative sider er at jeg er skikkelig dårlig på å forberde meg på slike spørsmål". Fikk jobben da, men da trengte de virkelig folk og det var en delttidsstillin. Neste gang jeg skal søke jobb er det nok litt mer alvorlig og trenger derfor tips til hva jeg kan svare!

Å finne positive saker om meg selv er ille nok i seg selv, men negative sider/svakheter er ennå værre. Hva kan man svare som svakheter uten at man blir sett på som helt uaktuell for stillingen?

Svake sider med meg er at jeg kan være vims, men aldri på ting som faktisk betyr noe. Jeg må ofte ty til skippertak, men det ordner seg alltid og jeg jobber godt når jeg først er i gang. Jeg er ekspert på glemme og miste mine egne ting som mobil/lommebok, men de dukker alltid opp. Jeg er B-menneske og kan være trøtt og mutt om morgenen. Jeg er veldig sær og kresen i matveien, som er veldig negativt i sosiale sammenkomster. Når jeg er glad er jeg litt rar, kan synge og nynne for meg selv og le uten grunn. Jeg blir i perioder mye forkjøla og da er jeg helt utslått i en ukes tid og kan ikke jobbe. Jeg blir veldig irritert på folk som ikke er effektive og som sløser med min tid med somling. Jeg misliker sterkt at folk røyker (mine venner som røyker syns det er veldig negativt :P). Jeg har ofte litt "bli fort ferdig" innstilling. Jeg har omtrent talldysleksi, må ha kalkulator til alt. JEg kommer ikke på noe mer i farten, men hvis jeg spør folk er det sikkert mye annet å ta tak i.

Hvordan formulere negative sider på en måte som gjør at man fremdeles kan få jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sist jeg var på jobbintervju, sleit jeg skikkelig med å liste opp mine 3 postive og 3 negative sider! Endte opp med å svare noe så dumt ala "mine negative sider er at jeg er skikkelig dårlig på å forberde meg på slike spørsmål". Fikk jobben da, men da trengte de virkelig folk og det var en delttidsstillin. Neste gang jeg skal søke jobb er det nok litt mer alvorlig og trenger derfor tips til hva jeg kan svare!

Å finne positive saker om meg selv er ille nok i seg selv, men negative sider/svakheter er ennå værre. Hva kan man svare som svakheter uten at man blir sett på som helt uaktuell for stillingen?

Svake sider med meg er at jeg kan være vims, men aldri på ting som faktisk betyr noe. Jeg må ofte ty til skippertak, men det ordner seg alltid og jeg jobber godt når jeg først er i gang. Jeg er ekspert på glemme og miste mine egne ting som mobil/lommebok, men de dukker alltid opp. Jeg er B-menneske og kan være trøtt og mutt om morgenen. Jeg er veldig sær og kresen i matveien, som er veldig negativt i sosiale sammenkomster. Når jeg er glad er jeg litt rar, kan synge og nynne for meg selv og le uten grunn. Jeg blir i perioder mye forkjøla og da er jeg helt utslått i en ukes tid og kan ikke jobbe. Jeg blir veldig irritert på folk som ikke er effektive og som sløser med min tid med somling. Jeg misliker sterkt at folk røyker (mine venner som røyker syns det er veldig negativt :P). Jeg har ofte litt "bli fort ferdig" innstilling. Jeg har omtrent talldysleksi, må ha kalkulator til alt. JEg kommer ikke på noe mer i farten, men hvis jeg spør folk er det sikkert mye annet å ta tak i.

Hvordan formulere negative sider på en måte som gjør at man fremdeles kan få jobben?

Dette med sykdom bør du absolutt ikke nevne, da får man ikke jobben garantert.

Skippertak... Hva med å si at det noen ganger kan ta litt tid før du kommer skikkelig i gang, men at når du først kommer i gang så arbeider du i en fei?

Si at du er litt dobbelmoralistisk, for du blir gjerne blir irritert på andre som somler og sløser bort tiden, så at du må jobbe med å bli mer toålmodig og forstelsesfull på andre. Evt. at du må bli bedre til å si ifra til andre kollegaer på en ordentelig måte.

Talldysleksi synes jeg var godt forklart i seg selv. :fnise:

Si at du kan kanskje oppfattes som distré av kollegaer, men at det kun dreier seg om private ting som mobil, lommebok og ikke at du glemmer jobbting.

Vet ikke. Synes slike ting er kjempevanskelige selv! Men jeg er dessverre altfor selvkritisk, og finner opp mange negative og få positive. Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater sånne spørsmål selv, men jeg tror det er verre å ikke gi noe ordentlig svar enn å faktisk svare ærlig. (og svar som "jeg blir så oppslukt av jobben min at det går ut over annet" er fullstendig på trynet) Jeg snakket med gamle sjefen min om dette, og hun sa faktisk at det er mange som misliker det når de ikke får et ordentlig svar. Interjuerne skjønner jo at vi er mennesker vi og, med feil og mangler :)

Samtidig er det sikkert greit å vise at man er klar over at disse er negative sider, og at man jobber med det eller har løsninger på problemet.

Jeg har sagt ting som:

- jeg blir litt for lett stressa når det er mye å gjøre på en gang. (hvor jeg har lagt til at jeg har lært meg bedre å takle stresset etterhvert)

- at jeg har vanskelig for å holde oversikten når det er mange ting å gjøre på en gang. (men at jeg har blitt flink til å skrive lister!)

- at jeg ikke er like flink til å si fra når jeg er uenig i noe

- at jeg kan være litt treig i oppfatningen noen ganger

Sånne ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talldysleksi synes jeg var godt forklart i seg selv. :fnise:

Heiter faktisk dyskalkuli ;)

Trur eg sa at eg synes det er vanskeleg å finne balansen mellom nøyaktighet og effektivitet når eg ikkje er kjent med arbeidsoppgåvene....men at det gjerne er slikt som kommer seg med erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke at det finnes arbeidsgivere som faktisk stiller disse klisjéspørsmålene. Man får jo stort sett bare vite hvor høye tanker arbeidstakeren har om seg selv. Dersom det er mulig må jo testing i den aktuelle jobben være den beste formen for jobbintervju. For hvor stor er egentlig sjansen for at den som svarer best på de typiske intervjuspørsmålene, er den beste til jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kaffedama
Svake sider med meg er at jeg kan være vims, men aldri på ting som faktisk betyr noe. Jeg må ofte ty til skippertak, men det ordner seg alltid og jeg jobber godt når jeg først er i gang. Jeg er ekspert på glemme og miste mine egne ting som mobil/lommebok, men de dukker alltid opp. Jeg er B-menneske og kan være trøtt og mutt om morgenen. Jeg er veldig sær og kresen i matveien, som er veldig negativt i sosiale sammenkomster. Når jeg er glad er jeg litt rar, kan synge og nynne for meg selv og le uten grunn. Jeg blir i perioder mye forkjøla og da er jeg helt utslått i en ukes tid og kan ikke jobbe. Jeg blir veldig irritert på folk som ikke er effektive og som sløser med min tid med somling. Jeg misliker sterkt at folk røyker (mine venner som røyker syns det er veldig negativt :P). Jeg har ofte litt "bli fort ferdig" innstilling. Jeg har omtrent talldysleksi, må ha kalkulator til alt. JEg kommer ikke på noe mer i farten, men hvis jeg spør folk er det sikkert mye annet å ta tak i.

Hvordan formulere negative sider på en måte som gjør at man fremdeles kan få jobben?

Mye av dette kunne du sagt på intervju med meg uten å skremme meg. (Jeg jobber i rekrutteringsbransjen. ;))

Enig med dem som sier at du ikke bør nevne sykdom.

Utfra det du skriver kan du f.eks. si

"Jeg kan være litt distré, men det går oftest utover private ting."

"Jeg arbeider best under press, og kan bruke litt tid på å komme i gang." (Det er da mange som har den.)

"Noen ganger kan jeg være så ivrig etter å bli ferdig at det kan gå litt fort i svingene." (Dette kan du jo sette i sammenheng med det positive - at du er effektiv, ikke liker somling osv.)

"Jeg er et B-menneske og kan være trøtt og mutt om morgenen."

Jeg pleier å si at negative ting ofte henger sammen med positive ting. F.eks. sier jeg om meg selv at jeg er initiativrik (positivt), men samtidig er jeg utålmodig (negativt).

Grunnene til å stille disse spørsmålene kan være flere enn bare å få svar på dem, f.eks. se om personen har selvinnsikt, se om personen takler å skryte av (for positive ting) evt være kritisk til seg selv, se om personen er en type som har forberedt seg godt og pugga tre svar som han/hun gulper opp igjen i intervjuet, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at det finnes arbeidsgivere som faktisk stiller disse klisjéspørsmålene. Man får jo stort sett bare vite hvor høye tanker arbeidstakeren har om seg selv. Dersom det er mulig må jo testing i den aktuelle jobben være den beste formen for jobbintervju. For hvor stor er egentlig sjansen for at den som svarer best på de typiske intervjuspørsmålene, er den beste til jobben?

Enig, og man kan jo bare finne på noe uansett, så skjønner ikke hva nytten i spør er en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo f.eks. spørre dine venner om råd. Spør om de kan nevne positive og negative sider ved deg. Det har jeg gjort en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillagubban

Tusen takk for mange fine råd :) Får notere ned litt så det sitter, så jeg ikke føler meg like svar skyldig neste gang jeg skal på jobbintervju!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Varsia_*
Skjønner ikke at det finnes arbeidsgivere som faktisk stiller disse klisjéspørsmålene. Man får jo stort sett bare vite hvor høye tanker arbeidstakeren har om seg selv. Dersom det er mulig må jo testing i den aktuelle jobben være den beste formen for jobbintervju. For hvor stor er egentlig sjansen for at den som svarer best på de typiske intervjuspørsmålene, er den beste til jobben?

Mange arbeidsgivere er faktisk ikke interessert i hva man svarer på disse spørsmålene, men HVORDAN. De er interessert å se på hvordan søkerne takler spørsmålet, og hvor ærlige de greier å være..

På arbeidsintervjuet til en jobb jeg hadde tidligere ble det stilt mange originale spørsmål. Det eneste klisjespørsmålet som dukket opp var dette om negative/positive sider. Og et år etterpå var jeg med på å plukke ut folk til enda en stilling hos oss, og da var sjefen veldig opptatt på det med disse dårlige sidene. Hun sa hun likte best de som var ærlige. Var veldig gøy å være på intervju, og se hvordan de fleste sliter med dette spørsmålet. Det HAR mye å si, men det som har noe å si er faktisk hvordan man takler spørsmålet. Det er mange som bare "æææ"er spørsmålet vekk og kommer med typiske svar som "jeg er kanskje utålmodig" eller "klarer aldri si nei..." og blablabla.

Vær ærlig. Enkelt og greit. Ikke vær overdrevent ærlig altså, men si at dette er negative sider ved deg du er klar over, og derfor klarer å takle. Hvis du blir satt ut av spørsmålet er det bare å være ærlig da og... "Dette synes jeg er utrolig vanskelig å svare på... blablabla.. men de negative sidene mine kan jo være blablabla".

Bare vis litt selvinnsikt, så går det bra..:) Og det er et utrolig effektivt spørsmål...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke så glad i "hva er dine negative sider" spørsmålet selv. Jeg svarer vanligvis at jeg ikke fokuserer på det negative.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

jeg hørte om en som var på intervju hos oss som svarte engang på dette med å nevne en negativ side.."jeg er kanskje litt lat av meg da.." også ble hun ganske paff at hun hadde plumsket ut med det... og ble flau og rar etter det..

det sier vel seg selv at hun ikke fikk jobben! :fnise:

det er viktig med selvinnsikt, samtidig som man ikke sier de værste av de værste.. og med dette mener jeg ikke at man har et stort temperamang, da bør man ikke jobbe i et team hvis man ikke kan styre dette... og dette også hvis man er lat.

finn da en jobb hvor det kun går ut over en selv hvis man er slik.

jeg sier dette, og det er sant.

- jeg takler ikke kritikk så bra. blir fort såra og kan begynne gråte.

- jeg smiler selvom jeg kan ha det vanskelig.

- jeg prøver alltid å tilfredsstille alle.

- glemmer ofte å rydde etter meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

må kanskje også nevne noen gode sider da ;)

- jeg er flink til å lytte

- ser de andre som ressurser for bedriften.

- lar andre mervirke til ansvarsoppgaver,

- flink til å kommunisere og møte de andre

- forståelsesfull

- respektererende og anerkjennende

- stoler på at de andre gjør jobben sin.

- alltid blid

jøss, ble paff at jeg var såpass flink til å finne gode sider her.. vi er jo være største fiender når det kommer til ros.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

må kanskje også nevne noen gode sider da ;)

- jeg er flink til å lytte

- ser de andre som ressurser for bedriften.

- lar andre mervirke til ansvarsoppgaver,

- flink til å kommunisere og møte de andre

- forståelsesfull

- respektererende og anerkjennende

- stoler på at de andre gjør jobben sin.

- alltid blid

jøss, ble paff at jeg var såpass flink til å finne gode sider her.. vi er jo være største fiender når det kommer til ros.

Er dette positivt for deg? Høres jo ut som om du lener deg tilbake og lar andre jobbe.. Hva med å si noe om dine jobbe-egenskaper i steden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...