Junebug Skrevet 25. juni 2003 #1 Skrevet 25. juni 2003 Mannen min og jeg skal på bryllupsferie til Madeira på mandag!! Jeg har vært der en gang i tenårene og husker dette som en vakker og frodig øy med masse blomster. Nå leser jeg Rough guide om Madeira og portugisisk lommeparlør til øyet blir stort og vått og GLEDER MEG! Er det noen av dere som har vært på Madeira og har noen tips til ting vi absolutt bør få med oss?
Gjest Anonymous Skrevet 26. juni 2003 #2 Skrevet 26. juni 2003 Har ikke vært der, men jeg skulle ønske det var jeg som skulle dit nå. Har hørt og lest at det er en vakker og utrolig frodig øy. Tror det er flott å ta turer opp i fjellene. God tur. Kos dere.
Ø. G. Skrevet 28. juli 2003 #3 Skrevet 28. juli 2003 Jeg var på Madeira tidligere denne måneden. En vakker øy. Mye fjell og mange dype daler, eller sagt, kløfter. Hovedbyen Funchal er etter min mening ikke allverden arkitekturmessig, derimot er det omgitt av nydelig natur. Skal man derimot få med seg Funchal sentrum, så er det den vestre delen som er nydeligst, og gjerne i nærheten av havnen. Bl.a. har man den lille katedralen Sé som best tar seg ut fra sørsiden. Beveger man seg oppover i gatene i fjellsiden, så blir det stadig mer slumaktig. Fra Funchal kan man bevege seg opp til landsbyen Monte - som etter min mening er en forstad til Funchal - enten med buss fra havneområdet, eller slik jeg gjorde; tok taubanen opp. OPS! Den er ikke å anbefale for dem med høydeskrekk. Mandag til fredag er taubanen oppe til kl.18.00., lørdager bare til 15.30., så da bør man være tidlig ute hvis man ønsker seg noen timer oppe i Monte. Dessuten, man får adskillig mer med av Monte på egenhånd enn om man velger å reise på en utflukt i regi av et reisebyrå. Det er aldri kø ved taubanen. Utsiktspunktet Cabo Girão som ligger et stykke sør for Funchal er et "must". Det samme gjelder Nonnenenes dal, eller rettere sagt, utsiktspunktet, Ørneredet, med en fabelaktig god utsikt ned i dalen og mot fjellene rundt. Selvsagt, såfremt man er heldig med været. Været forandrer seg ekstremt fort i Madeira`s innland og i høyden. Det kan være blå himmel, 5 minutter senere kan det være tett tåke, 5 minutter senere igjen, blå himmel. Landsbyen Santana på nordsiden av øyen bør også oppleves med sine spesielle hus. Toppen Pico de Arieiro på 1818 meter bør også oppleves. Dessverre var det tett tåke da jeg var der oppe. Til slutt: Madeira er ingen fest-øy, så for dem som vil feste og ha det gøy må jeg nok skuffe. For dem som er naturinteressert derimot.... :-))
Ø. G. Skrevet 29. juli 2003 #4 Skrevet 29. juli 2003 Jeg var på Madeira tidligere denne måneden. En vakker øy. Mye fjell og mange dype daler, eller sagt, kløfter. Hovedbyen Funchal er etter min mening ikke allverden arkitekturmessig, derimot er det omgitt av nydelig natur. Skal man derimot få med seg Funchal sentrum, så er det den vestre delen som er nydeligst, og gjerne i nærheten av havnen. Bl.a. har man den lille katedralen Sé som best tar seg ut fra sørsiden. Beveger man seg oppover i gatene i fjellsiden, så blir det stadig mer slumaktig. Fra Funchal kan man bevege seg opp til landsbyen Monte - som etter min mening er en forstad til Funchal - enten med buss fra havneområdet, eller slik jeg gjorde; tok taubanen opp. OPS! Den er ikke å anbefale for dem med høydeskrekk. Mandag til fredag er taubanen oppe til kl.18.00., lørdager bare til 15.30., så da bør man være tidlig ute hvis man ønsker seg noen timer oppe i Monte. Dessuten, man får adskillig mer med av Monte på egenhånd enn om man velger å reise på en utflukt i regi av et reisebyrå. Det er aldri kø ved taubanen. Utsiktspunktet Cabo Girão som ligger et stykke sør for Funchal er et "must". Det samme gjelder Nonnenenes dal, eller rettere sagt, utsiktspunktet, Ørneredet, med en fabelaktig god utsikt ned i dalen og mot fjellene rundt. Selvsagt, såfremt man er heldig med været. Været forandrer seg ekstremt fort i Madeira`s innland og i høyden. Det kan være blå himmel, 5 minutter senere kan det være tett tåke, 5 minutter senere igjen, blå himmel. Landsbyen Santana på nordsiden av øyen bør også oppleves med sine spesielle hus. Toppen Pico de Arieiro på 1818 meter bør også oppleves. Dessverre var det tett tåke da jeg var der oppe. Til slutt: Madeira er ingen fest-øy, så for dem som vil feste og ha det gøy må jeg nok skuffe. For dem som er naturinteressert derimot.... :-)) Cabo Girão skal være vest for Funchal, og ikke sør.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå