Emmplix Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Jeg har veldig lyst til å utdanne meg innen musikk, men er ikke helt klar over hvilke muligheter jeg har. Noen som kan hjelpe? Jeg har på en måte utelukket høgskole fordi jeg har høt av min sangpedagog at det er liten sjangs for at jeg kommer inn siden jeg har liten teoretisk bakgrunn og ikke kan noter. Noen som vet om det stemmer? Jeg vet at jeg kan gå folkehøgskole, men det koster så mye penger og papirene jeg får da jeg er ferdig der teller ingenting heller. Det jeg har tenkt på til nå er at jeg kan gå lærerhøgskolen for der har de musikk. Da kan jeg kanskje utdanne meg til musikklærer? siden det er det eneste yrket (som jeg vet om) som jeg kan leve av innen musikk (sang). Jeg kan ikke spille noen instumenter. Men så mener jeg også ha lest noe om at man bare kan bli lærer på grunnskolen, stemmer det? For det vil jeg ikke bli. Skal jeg bli lærer vil jeg bli lærer på vgs, og kanskje kulturskolelærer i tillegg. Takker! :D
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 Jeg har veldig lyst til å utdanne meg innen musikk, men er ikke helt klar over hvilke muligheter jeg har. Noen som kan hjelpe? Jeg har på en måte utelukket høgskole fordi jeg har høt av min sangpedagog at det er liten sjangs for at jeg kommer inn siden jeg har liten teoretisk bakgrunn og ikke kan noter. Noen som vet om det stemmer? Jeg vet at jeg kan gå folkehøgskole, men det koster så mye penger og papirene jeg får da jeg er ferdig der teller ingenting heller. Det jeg har tenkt på til nå er at jeg kan gå lærerhøgskolen for der har de musikk. Da kan jeg kanskje utdanne meg til musikklærer? siden det er det eneste yrket (som jeg vet om) som jeg kan leve av innen musikk (sang). Jeg kan ikke spille noen instumenter. Men så mener jeg også ha lest noe om at man bare kan bli lærer på grunnskolen, stemmer det? For det vil jeg ikke bli. Skal jeg bli lærer vil jeg bli lærer på vgs, og kanskje kulturskolelærer i tillegg. Takker! :D Hei du! Du kan ta grunnfag musikk ulike steder i landet; vet blant annet at Universitetet i Agder/Konservatoriet tilbyr det. Denne utdanningen er lærer-rettet, men samtidig en musikk-utdannelse. Utdannelsen tar ett år, og i løpet av den tiden tipper jeg du får en god teoretisk forankring (f.eks. lære noter) i tillegg til ren praksis. Herfra kan du søke deg videre til ren musikkutdanning, for da har du antakelig det du synes du mangler nå. Av andre alternativer, så er det skoler som NISS, Bårdar etc.
Gjest gtrh Skrevet 16. januar 2009 #3 Skrevet 16. januar 2009 Hei du! Du kan ta grunnfag musikk ulike steder i landet; vet blant annet at Universitetet i Agder/Konservatoriet tilbyr det. Denne utdanningen er lærer-rettet, men samtidig en musikk-utdannelse. Utdannelsen tar ett år, og i løpet av den tiden tipper jeg du får en god teoretisk forankring (f.eks. lære noter) i tillegg til ren praksis. Herfra kan du søke deg videre til ren musikkutdanning, for da har du antakelig det du synes du mangler nå. Av andre alternativer, så er det skoler som NISS, Bårdar etc. jeg vurderte selv en utdannelse på et konservatorie, og hadde bakgrunn fra musikklinje. konservatoriet i agder tilbyr ikke grunnfag musikk uten opptaksprøve - men du kan søke deg til UIA ja. (med mindre de nettopp har endret noe da...) siden du ikke kan noter, så ville jeg tatt ett år på folkehøyskole først. der får du jo ikke karakterer, og jeg kan igrunnen garantere deg at du vil stryke om du starter rett på grunnfaget siden de fleste der har en god del erfaring fra før både teoretisk og praktisk. teoriprøvene består jo av ikke bare noter i seg selv, men gehør, hørelære og arrangering og komponering samt rytmesekvenser. jeg ville kun drive på toppnivå, og derfor droppet jeg det siden musikklærer ikke var noe jeg ønsket - og siden jeg ikke så de store mulighetene for å nå helt til toppen. men nå drev jeg med klassisk, noe som er en litt annen verden enn rytmisk som jeg antar du har drevet med siden du enda ikke kan noter. jeg tok en teoriprøve på et konservatorie for moro skyld for å se hvilket nivå jeg hadde, og jeg bestod akkurat ikke på teoriprøven - og dermed bestod jeg ikke siden det telles totalt. jeg hadde 5 i hørelære, og 4 i arrangering og komponering på vgs. så dermed vil jeg jo si at teoriprøvene har et nokså høyt nivå siden jeg med nokså greie karakterer akkurat ikke greide det på mållinjen. (man måtte ha minst 60% riktig eller noe slikt) men hvis du har lyst til å bli lærer så er det jo mange muligheter. jeg hadde først tatt folkehøyskole - og tatt privattimer i tillegg med både teori og utøvelse - så søkt bachelor lærer med musikk. husk at karakternivået er høyt, så du må ha over 5 i snitt fra vgs for å komme inn - helst nærme 6. ellers er det også et studie som heter musikkterapi, og det er veldig interessant hvis du har lyst å jobbe med musikk rette mot helsearbeid. da må du ha bashelor i musikk først(type lærerrettet eller konservatorie) Not to bring you down, men jeg tror ikke du kommer inn på et konservatorie før du har jobbet veldig mye med teori - i tillegg til at du skal være veldig dyktig teknisk og utøvingsmessig. da vil jeg si at konservatoriet i agder nok er det letteste å komme inn på, så kommer bergen og trondheim - og musikkhøgskolen i oslo er toppnivået. barrat due som andre nevner her er også aktuelt for mange, men husk at dette krever opptaksprøver både på utøvelse og teori. så alt i alt, om du har høyt karaktersnitt fra vgs - så kan du satse på musikklærer:=) lykke til da!
FruF Skrevet 16. januar 2009 #4 Skrevet 16. januar 2009 Når det gjeld å komma inn på utøvande musikkstudiar må du ha eit vist teoretisk nivå, du må kunna lesa og skriva notar, kjenna igjen ulike intervall når dei blir spelt og på notar, komponera litt og analysera akkordar, for å nemna noko. I tillegg må du vera flink til å synga, ha ein godt utvikla teknikk og du må kunna formidla musikken på ein overbevisande måte. Det er ganske vanleg å søka fleire gonger før ein kjem inn, og det er mange som jobber i fleire år for å bli tatt opp. Poenget mitt er at om det er det du vil så skal du ikkje gi opp berre fordi sangpedagogen din trur sjansen er liten for at du kjem inn akkurat no. Viss du jobber hardt og skaffer deg gode lærarar treng du berre middels talent for å bli god nok.
Emmplix Skrevet 18. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. januar 2009 Poenget mitt er at om det er det du vil så skal du ikkje gi opp berre fordi sangpedagogen din trur sjansen er liten for at du kjem inn akkurat no. Viss du jobber hardt og skaffer deg gode lærarar treng du berre middels talent for å bli god nok. Gi opp har jeg ikke tenkt til å gjøre i det hele tatt. Jeg ga ikke opp da min egen morfar sa jeg ikke var bra nok da jeg var 13, og jeg gir meg ikke nå. Jeg er fullt klar over hvor vanskelig det er, og hadde jeg hatt tid + penger skulle jeg ha forsøkt å lært meg noe på egenhånd selv om det ikke hadde vært nok. Men nå har det seg slik at jeg ikke har noen av delene, så jeg lurer bare på hva slags andre muligheter jeg da har...
Gjest LanaLane Skrevet 18. januar 2009 #6 Skrevet 18. januar 2009 Jeg har søkt, selv om jeg ikke kan mye teori eller hørelære. Ble litt skeptisk nå,men skal lese og øve mye før opptaksprøvene for å finne ut hva som gjelder og så prøve neste år om det ikke funker:)
FruF Skrevet 20. januar 2009 #7 Skrevet 20. januar 2009 Så bra at du ikkje gir opp, Emmplix. Sjølv har eg studert musikk på konservatorienivå i fem år og er blitt ganske flink, men eg brukte to år etter vidaregåande for å bli god nok til å komma inn. Det var ingen som trudde eg kunne bli musikar då eg gjekk på vidaregåande. Som erfaren opptaksprøvekandidat tillet eg meg å gje nokre råd til Emmplix og LanaLane: * Det er viktigare å øva jamnt kvar dag enn å ha mykje tid, ein kjem veldig langt med to-tre timar om dagen. *Viss ein bur i nærleiken av der ein søker anbefalar eg veldig å ta kontakt med læraren der og ta ein time eller to. Dei er alltid veldig positive og hyggelige mot potensielle studentar, og det koster ikkje så veldig mykje. Viss du har hatt ein time eller to der du har gjort eit godt inntrykk teller det positivt når du kjem til opptaktsprøven og kanskje er litt nervøs. * Mange skular har kurs for søkarane der dei går igjennom det viktigaste som ein må kunna for å stå på teori- og gehørprøven. Ein lærer masse, og så får ein moglegheita til å ta prøven der. Om ein ikkje står har ein ein sjanse til i opptaksprøveveka. * Ikkje gi opp! Det er vanleg å prøva fleire gonger. * På opptaksprøvedagern er det viktig å få nok mat og søvn, og å planlegga det praktiske godt for å minimera stresset. * Toneheim folkehøgskule er super viss ein vil bli klassisk musikar, men ikkje kjem inn på fyrste forsøk. Godt miljø både fagleg og sosialt.
Emmplix Skrevet 20. januar 2009 Forfatter #8 Skrevet 20. januar 2009 Så bra at du ikkje gir opp, Emmplix. Sjølv har eg studert musikk på konservatorienivå i fem år og er blitt ganske flink, men eg brukte to år etter vidaregåande for å bli god nok til å komma inn. Det var ingen som trudde eg kunne bli musikar då eg gjekk på vidaregåande. Som erfaren opptaksprøvekandidat tillet eg meg å gje nokre råd til Emmplix og LanaLane: * Det er viktigare å øva jamnt kvar dag enn å ha mykje tid, ein kjem veldig langt med to-tre timar om dagen. *Viss ein bur i nærleiken av der ein søker anbefalar eg veldig å ta kontakt med læraren der og ta ein time eller to. Dei er alltid veldig positive og hyggelige mot potensielle studentar, og det koster ikkje så veldig mykje. Viss du har hatt ein time eller to der du har gjort eit godt inntrykk teller det positivt når du kjem til opptaktsprøven og kanskje er litt nervøs. * Mange skular har kurs for søkarane der dei går igjennom det viktigaste som ein må kunna for å stå på teori- og gehørprøven. Ein lærer masse, og så får ein moglegheita til å ta prøven der. Om ein ikkje står har ein ein sjanse til i opptaksprøveveka. * Ikkje gi opp! Det er vanleg å prøva fleire gonger. * På opptaksprøvedagern er det viktig å få nok mat og søvn, og å planlegga det praktiske godt for å minimera stresset. * Toneheim folkehøgskule er super viss ein vil bli klassisk musikar, men ikkje kjem inn på fyrste forsøk. Godt miljø både fagleg og sosialt. Jeg takker så mye for rådene dine. Det hjelper så mye på humøret, og jeg får liksom litt engergi til å fortsette =D Toneheim har jeg faktisk blitt anbefalt av min sangpedagog, så jeg har vurdert det. På min søk etter musikkutdanning har jeg nesten funnet ut hva jeg skal, selv om jeg heller har lyst til å gå på Toneheim (jeg har ikke råd til dette) og fortsetter deretter, så har jeg tenkt til å gå lærerhøgskolen i Halden. Der har jeg tenkt til å melde meg på revygruper og en bandgruppe. Jeg har også hørt at det er kjempe bra musikkmiljø i Halden. I tillegg har jeg tenkt til å ta sangtimer hos sangpedagogen min (kanskje ta privattimer hos en av musikklærerene på høgskolen hvis jeg klarer det) og melde meg inn i et konkurranse kor. Etter 4 år med dette tar jeg år og spesialiserer meg i musikk på høgskolen i Halden. Da kan jeg bli musikklærer på vanlig skole + kulturskole. Og hvis jeg har tid kan jeg ha eget band på fritiden. Noen som har noen meninger om denne veien til arbeid med musikk? Er det noen som har gått denne veien? Setter veldig stor pris på deres meninger og råd! =D
FruF Skrevet 21. januar 2009 #9 Skrevet 21. januar 2009 Flott at du har ein plan, Emmplix! Viss det er viktig for det å bli lærar i kulturskulen i tillegg til vanleg skule ville eg ha sjekka om du kan få jobb utan konservatorieutdanning. Eg trur ein må ha det, men det kan vera eg tar feil.
Emmplix Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #10 Skrevet 21. januar 2009 Flott at du har ein plan, Emmplix! Viss det er viktig for det å bli lærar i kulturskulen i tillegg til vanleg skule ville eg ha sjekka om du kan få jobb utan konservatorieutdanning. Eg trur ein må ha det, men det kan vera eg tar feil. Fint at du nevner det, har tenkt på det selv men var ikke helt sikker.
Gjest LanaLane Skrevet 21. januar 2009 #11 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har også tenkt å søke på Toneheim så jeg er bedre rustet til å søke musikkhøyskolen neste år(tror ikke jeg kommer inn i år), så si fra om du bestemmer deg så kanskje vi kunne ha joina:) Søknadsfristen er 1. februar om du ikke visste det Du kan sende meg en PM om du vil!
Emmplix Skrevet 21. januar 2009 Forfatter #12 Skrevet 21. januar 2009 Jeg har også tenkt å søke på Toneheim så jeg er bedre rustet til å søke musikkhøyskolen neste år(tror ikke jeg kommer inn i år), så si fra om du bestemmer deg så kanskje vi kunne ha joina:) Søknadsfristen er 1. februar om du ikke visste det Du kan sende meg en PM om du vil! Tviler på at jeg gjør det i og med at jeg ikke har penger. Men det frister noe sinnsykt. Ettersom jeg har forstått det så kan man søke fra 1.feb og helt til det ikke er noen flere ledige plasser, men kanskje jeg har misforstått :S
Gjest LanaLane Skrevet 21. januar 2009 #13 Skrevet 21. januar 2009 Du får jo hele året(minus studietur) dekt av lånekassen. Har ikke penger jeg heller, men jeg trenger ikke kjøpe meg klær på et år om jeg bare får synge!
Emmplix Skrevet 22. januar 2009 Forfatter #14 Skrevet 22. januar 2009 Det er bare 34 000 kr man "får", resten er lån. http://www.folkehogskole.no/hva-faar-jeg-i-stoette Hvis jeg får folkehøgskole først og så utdanner meg sitter jeg til slutt med veldig mye studielån. Det er derfor jeg begyner å lure på om ikke musikklærer kan være et alternativ. Jeg kan holde på med musikk samtidlig som jeg får en utdanning.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå