Gå til innhold

Hvor i Tyrkia vil du anbefale å dra?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

hei. vi er et par som vil reise til tyrkia..

jeg har vært en gang i tyrkia før, og det var i antalya, men rullesten sanden og storbyen ble litt i det meste laget.

tenkte først på side, men det virka som det var et veldig lite sted, med noe shopping, og mest ruiner av den slags.. også tenkte vi alanya, men etter å ha lest her inne, virker det som om det er veldig hektisk og litt "for mye".

jeg er mest interessert i finkorna sand og MYE shopping av kopi varer. gjerne et sted med mange shopping gater (og ikke det samme utvalget i hver gate)

gjerne også moderne kles butikker, ikke bare boder. altså et bredt utvalg av klær. liker både kjøpe senter og kles boder alt etter som.

også vil vi ha det litt romantisk/ koselig :)

anbefalinger? gjerne også fra folk som har vært flere steder i tyrkia som kan anbefale :)

setter uuuutrolig stor pris på hjelp, tips og erfaringer her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest CAPSLOCK

Beklager, men kan ikke anbefale noen som helst å dra til Tyrkia på ferie. Jeg har nemlig vært der en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

jeg har vært i Alanya, Side, Icmeler og Marmais. Og vil anbefale å bo i Icmeler eller utkanten av Marmaris. Icmeler har fantastisk strand, men er ganske liten by, men bare boder å handle i. Marmaris er nabobyen og er en stor by, men mange restauranter, boder og et kjøpesenter. Det går busser mellom byene.

Jeg syns Alanya og tildels Marmaris var altfor masete, men i Icmeler blir man fort kjent med de fleste som kaster deg inn i div restauranter og boder at de til slutt lar deg være i fred.

Side har den beste stranden, men jeg syns det var kjedelig sted. Veldig barnevennlig.

Jeg har aldri hatt noe problem med tyrkere som maser, bare å si nei takk eller ikke si noe og gå forbi. Aldri blir dratt i eller slengt dritt etter (som jeg vet om).

God evt. tur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale Side. :) Kjempe fin strand og passe stort sentrum med mange kopi-sjapper. Alanya er også en fin by. En del større enn Side, men ikke så masete som folk skal ha det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei dere :) tusen takk for svar.. sitter nemlig å leter nå...

det er en jungel av hotel til alle disse stedene..

men jeg syntes at det virker som om det er høye og mange hotell påklistra hverandre i alanya.. blir litt skremt av det..

vurderer nå kanskje marmaris eller side.. marmaris litt bedre shopping utvalg- gull verdt for en shoppoholiker ;)

men igjen syntes jeg det ser alldels avslappende ut på side..

vanskelig detta her asså..

du som har vært i marmaris (evnt andre her inne også) kan du anbefale noen bra hoteller nærme strand og sentrum i side og eller marmaris?

og hvorfor har mange tur operatører kuttet ut marmaris egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Side er et flott sted, avslappende og deilig, men når det gjelder shopping er det mye de samme varene over alt. Lite variasjon, og lite "ordentlige" butikker, selv om det er endel av dem også.

Skal dere til Side, bør dere ikke bo for langt unna sentrum, og helst nede på stranda. Arum, Hemera, osv ligger fint til.

Nazar har også veldig flotte hoteller i Side.

Manavgat ligger 10 min unna med buss (dolmus), og det er en større by, med gode shoppingmuligheter, billig er det også der. Tyrkerne handler helst der selv av den grunn. Der er det også stort marked.

Vi drar til Kemer i år. Har vært flere år i Side, og er litt lei stedet nå, vil prøve et nytt sted. Kemer har flott natur, fine strender, og er en større by enn Side.

Sjekk på google, søk på bilder, så ser du hvordan det ser ut.

Til Alanya skal jeg IKKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har ingen hotell å anbefale dessverre, men bo alltid nærme stranda. På sommeren blir det VARMT, og greit å slippe å gå langt eller å ta bussen til stranda. Jeg syns Tyrkia har hatt bra standard på hoteller, og jeg har bestilt 3 stjernes som oftens. Alltid aircondition og aldri en bille å se.

Jeg har også veldig lyst å prøve Kemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er mest interessert i finkorna sand og MYE shopping av kopi varer. gjerne et

Bare husk at det er ulovlig å ta med kopier inn i landet nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at det er ulovlig å ta med kopier inn i landet nå..

Gjelder ikke det kun hvis du kjøper innen EU?

Eller er jeg på villspor her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke det kun hvis du kjøper innen EU?

Eller er jeg på villspor her?

Så vidt jeg forstår så gjelder dette også varer som føres inn til eu, eller som i tilfellet her, varer som føres inn i eøs.. men rett gjerne på meg dersom det er feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei dere :) tusen takk for svar.. sitter nemlig å leter nå...

det er en jungel av hotel til alle disse stedene..

men jeg syntes at det virker som om det er høye og mange hotell påklistra hverandre i alanya.. blir litt skremt av det..

vurderer nå kanskje marmaris eller side.. marmaris litt bedre shopping utvalg- gull verdt for en shoppoholiker ;)

men igjen syntes jeg det ser alldels avslappende ut på side..

vanskelig detta her asså..

du som har vært i marmaris (evnt andre her inne også) kan du anbefale noen bra hoteller nærme strand og sentrum i side og eller marmaris?

og hvorfor har mange tur operatører kuttet ut marmaris egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalaman-området!

Bomma på lagreknappen... Dalaman er en fantastisk by syns nå eg! Det ligger 10 mil fra Marmaris og Dalaman er byen der flyplassen ligger, den er i full utvikling med bygging av havn og mange golfbaner, men det finst mer utviklede byer rett rundt hjørnet. Men shopping, det er det dårlig med i området. Den kosligste byen i området er Dalyan, det er ca. 20 km fra flyplassen. Jeg har leilighet i Dalaman, det er lite nordmenn der, mye engelskmenn. Det er en tyrkisk by, ikke turistby, Dalyan er mer turistby men koselig. Det er endel turistbutikker der, men ikke gode merkeklær. Dalyan ligger med elven, ikke med stranden, det er 12 km til en fantastisk strand, Iztuzu, der det er en flere km lang strand med fin sand og der det hekker skilpadder. Du kan komme til stranden med offentlig buss for ca. 15 kroner eller med elvebåt. Det er også flere andre lange fine strender i området. Båtturer på sjøen er et must, det er lite bølger og et yndet område for yachtinteresserte. Har du slike interesser er Gôcek et bra men dyrt alternativ. Det er ca. 15 km fra Dalaman. Jeg liker ikke Marmaris, men icmeler eller byer i nærheten er sikkert bedre. Men marmaris har alt du forventer av en typisk turistby. Vi leier alltid bil når vi er der nede, men det er lett å komme seg rundt med buss eller taxi. Jeg har aldri vært i Alanya eller Antalya, tenker å ta en kjøretur langs kysten den veien i sommer. Det er helt utrolig med historie i området, og mye flott natur. Jeg tror endel av grunnen til at færre reiseselskap drar til Marmaris er at det er så store mengder nordmenn som har leilighet eller tradisjon for å dra til Alanya. Enkelte byer rundt Dalaman har hatt veldig dårlige sesonger de siste årene, noe som fører til lite folk, lite aktivitet i gatene, flott for meg som har stranden nesten for meg selv men kanskje trist for andre. Hold deg vekke fra Sarigerme, selv om det er en fin by visst du vil bade eller shoppe lærkopier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

marmaris=) var der for noen år siden. masse shopping, ikke så stort og har både fin sandstrand og litt steinete. jeg hadde det i hvertfall veldig kjekt der=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men skal nevnes at alle de mennene som er der borte er jævlig irriterende. men du kan være glad for at du skal med kjæresten din, for da henvender de seg til han i stedet for deg, men jævlig irriterende er de fremdeles!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 1 måned senere...

Heihei!=)

Side vil jeg anbefale på d sterkeste! Vi var der i 2007, å skal der igjen nå til høsten! Mange klager på tyrkerne, og ja de kan være ganske slitsomme, men det er jo hva man selv gjør det til da. vi bare unngikk d. Å vi likte oss best i den "nye" delen av side, den lange handlegate. der var de ikke innpåslitne, og det var ingen som ropte og skrek oss inn. der fikk vi fred=)likte oss ikke inni "gamle"side. der VAR de virkelige slitsomme, var der engang å gikk ikke dit mer. så enkelt var d!:)

jeg vil i allefall anbefale det til deg, åsså er det jo så billig å være der, suuupert;)

Alanya er litt dyrere enn Side, og er jo mere folk osvosv. visst du tenkte på d å. men smaken er som baken, vi likte side fordi det er en passelig liten/stor plass for oss!:) masse å henge seg med på å masse fine hotell.

hadde Side vært i europa så hadde de hatt europas største diskotek! men vi ble ikke anbefalt å gå dit fordi det var mafia som drev d, så holdt oss unna.

har dere bestilt eller?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Elisabeth_*

Hei du!

Hvorfor ikke prøve Antalya en gang til. Har vært der to ganger nå og det er helt fantastisk.

Shopping - FANTASTISK!!! Større utvalg enn i noen by i Norge. Flotte moderne butikker uten slitsomme selgere. Alt er priset.

Strender: To svære flotte strender med sand på hver side av byen. Bor du i gamle byen er det ikke lange vaein til en nydelig liten rolig strand.

Hotell -link

http://www.booking.com/hotel/tr/alp-pasa-a...kout=2009-08-26

Bodde der begge gangene. Finnes ikke i Chater-rutene, vi bestilte kun fly.

Side er knøttlite og kipt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...