Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Er det noen her som har erfaring med utveksling på universitet/høgskole nivå? Isåfall, vil du fortelle om hvordan det var..? Hva slags utdannelse holdt du på med før du reiste? Hvor reiste du? Hvor lenge var du borte? Noe du angrer på? Hva holder du på med nå?
Sheherasade Skrevet 15. januar 2009 #2 Skrevet 15. januar 2009 (endret) På universitetene i Norge er det mange muligheter for utveksling gjennom Erasmus-programmet, altså utveksling til andre europeiske universitet. Var et halvt år i Frankrike og studerte på Sorbonne-universitetet i Paris for å ta fransk mellomfag. Det er jo DET prestisje-stedet, men som utvekslingsstudent var det lettere å komme inn, og lettere å få god karakter. Det var absolutt en kjempenyttig erfaring. Språket ble mye, mye bedre, jeg ble mer selvstendig og lærte å slå i bordet mer, og fikk masse erfaring på godt og vondt med parisere, som er nyttig å ta med seg videre. Ingenting jeg angrer på. Men hvis jeg skal gi noen råd er det å være så godt forberedt som overhodet mulig. Les alle skjemaer og brosjyrer grundig, og skaff bolig og klarering fra det norske studiestedet på forhånd så du er sikker på at utenlandstiden blir godkjent hjemme. Og ved å være med i Erasmus-programmet fikk jeg også ekstra stipend fra Lånekassen, pluss at man kan få sponset språkkurs hvis man ikke kan språket så godt dit man skal. I dag jobber jeg med noe hvor jeg ikke får så mye bruk for akkurat fransken, men utenlandserfaringen og den kulturelle/personlige erfaringen var gull verdt. Anbefales! Endret 15. januar 2009 av Sheherasade
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå