Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Innen feltet jeg jobber i, er det mest vanlig med små stillingsprosenter.

Jeg har to små jobber nå. Må ha minst en til og. Blir trukket 36% i skatt av bijobbene. Får man tilbake mye av disse pengene etterhvert eller?

Ellers må jeg kutte ut småjobbene jeg trives godt i, og heller starte i èn stor stilling i et helt annet yrke... :s

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får selvfølgelig tilbake det du har betalt for mye i skatt (i skatteoppgjøret hvert år). I tillegg får du renter på dette. Kjempelur måte å spare penger på.

Skrevet

Hvis du har betalt for mye får du jo tilbake. Har 36% av hovedjobben min jeg da...

Gjest Tante Agathe
Skrevet

For mye? 36% av biinntektene er vel det vanlige? Man skal betale mer i skatt av ekstrajobber enn hovedjobber!

Skrevet

Du får tilbake det du eventuelt betaler for mye uansett.

Tidligere når jeg hadde flere jobber gikk jeg over til fast skatteprosent på alle, da fikk jeg lik prosent (i forhold til tabell ett sted og prosent resten)

Skrevet
For mye? 36% av biinntektene er vel det vanlige? Man skal betale mer i skatt av ekstrajobber enn hovedjobber!

Bijobbene går inn i det samme skattegrunnlaget, så man betaler samme skatt etter skatteoppgjøret har blitt gjort. På del 2 til skattekortet er marginalskatten, dvs skattesatsen for all ekstra inntekt utover det normale. Men den effektive skattesatsen for all inntekten er selvsagt lavere (pga fradragene).

henvend deg heller til likningskontoret og søk om nytt skattekort. Da får du prosentkort med lik skattesats for all inntekt.

Skrevet

Be likningskontoret regne ut hvilken skatteprosent du skal trekkes ved din samlede inntekt pr år: Altså brutto av dine to jobber, renteinntekter og annet skattepliktig. Sjekk også at de regner riktige tall hvis du har lån, hvor du får fradrag for renta du betaler inn.

Da blir det lettere for deg å vurdere om du har betalt inn for mye eller får skattepenger tilbake. - Selv ber jeg arbeidsgiver trekke meg fem prosent ekstra, fordi jeg lider av baksmellangst :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...