Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Her i huset er det en skuff som aldri blir tom; min kjære Toro-skuff! Og det er ikke det at den ikke tømmes fordi vi bruker lite av den, men den får aldri sjansen til å bli tom fordi jeg hele tida handler inn nye poser, og gjerne noen fler enn jeg vet jeg trenger. Så skuffa er rimelig full hele tida. :rodme:

Jeg er ganske flink til å "utvikle" suppa, sånn at posen bare blir en basis. Men det hadde jo vært fint å ikke være avhengig av posene, som for øvrig er rike på salt og tilsetningsstoffer.

Så, jeg lurer på om dere har noen tips på gode suppeskrifter som ikke er basert på poser?

Jeg lager blomkålsuppe, melkesupper og grønnsaks-/pølsesuppe fra bunnen av da. Men hva med f.eks. tomatsuppe, fiskesuppe, minestrone, kyllingssuppe m.m.?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er glad i hønse- og kyllingsuppe og lager det slik:

Hønsesuppe:

Kok 1 eller 2 høner til de er godt møre, det tar et par timer, og skum av kraften. Ta hønen opp og rens den.

Tilsett hønsekjøttet i kraften sammen med grønnsaker etter smak, til denne foretrekker jeg poteter, gulrøtter, kålrabi og kål. Gjerne litt purre også. Smak til med pepper og kanskje en hønsebuljongterning hvis du syns den trenger. Mot slutten av koektiden kan du godt ha i noen farseboller. Enkel og god suppe.

Kyllngsuppe:

Kok en kylling og rens den. Kok opp kraften og ha i grønnsaker etter smak her også, gjerne litt linser, ris, mais, brokkoli - pass på at grønnsakene ikke blir overkokt. Ha i en skvett fløte.

Brun litt smør i en panne sammen med karri og tilsett kyllingkjøttet. Brun det fort og ha i suppa.

Denne er også god, syns jeg.

Gjest Gjest_pulverheksa_*
Skrevet

Min gode tomatsuppe (eller som sambo kaller det: ekprimentsuppa) har boksetomater og litt tomatpure og krydder som utgangspunkt, og kan med å redusere buljongmengden bli en tomatsaus til pasta.

1 løk

2 stilker selleri

1 gulrot

evt andre grønnsaker jeg vil bruke opp

1 boks hakket tomat

1-2 ss tomatpure

1 l buljong, vann + terning

Jeg hakker løk gulrot og selleri grovt og svisjer det kjapt i litt olje før jeg har på tomatupre tomater og buljong og lar det koke opp til grønnsakene er møre, for en finere suppe bruker jeg stavmikseren og mikser suppa glatt.

Dette er et utgangspunkt, og ut fra dette trikser og mikser jeg sånn at ingen av mine tomatsupper smaker likt. Har jeg andre grønnsaker bruker jeg gjerne det f.eks pastinakk, squash, aubergine. Av krydder bruker jeg hvitløk, ingefær, chili, stjerneanis, kanel, karripasta, timian, mynte, persille (ikke alt samtidig)

Skrevet
Min gode tomatsuppe (eller som sambo kaller det: ekprimentsuppa) har boksetomater og litt tomatpure og krydder som utgangspunkt, og kan med å redusere buljongmengden bli en tomatsaus til pasta.

1 løk

2 stilker selleri

1 gulrot

evt andre grønnsaker jeg vil bruke opp

1 boks hakket tomat

1-2 ss tomatpure

1 l buljong, vann + terning

Jeg hakker løk gulrot og selleri grovt og svisjer det kjapt i litt olje før jeg har på tomatupre tomater og buljong og lar det koke opp til grønnsakene er møre, for en finere suppe bruker jeg stavmikseren og mikser suppa glatt.

Hva slags hakket tomat foretrekker du? Nøytral eller en av de krydrete?

Hvordan blir konsistensen? Jeg prøvde meg på hjemmelaget tomatsuppe en gang, men jeg syns ikke jeg fikk tomat og vann til å mikse seg godt nok. Går det an å få konsistens a la Toro??

Skrevet
Hva slags hakket tomat foretrekker du? Nøytral eller en av de krydrete?

Hvordan blir konsistensen? Jeg prøvde meg på hjemmelaget tomatsuppe en gang, men jeg syns ikke jeg fikk tomat og vann til å mikse seg godt nok. Går det an å få konsistens a la Toro??

Var ikke meg du spurte, men svarer alikvel jeg. Jeg velger alltid nøytrale tomater, for de krydrede inneholder gjerne mer enn det som står foran, det er i hvertfall salt i alle de jeg har lest bakpå. Liker best å krydre og salte selv jeg.

Min mormor lager en kjapp, enkel tomatsuppe som kan minne litt om toro sin i konsistens. Hun svisjer en klatt tomatpure og litt olivenolje sammen på svak varme, viktig å gi tomatpureen tid til å utvikle smaken skikkelig. Så har hun i litt hvetemel og rører det til en jevning. Før hun sper med kyllingkraft eller annen kraft hun har. Regner med hun smaker til underveis, og vet i hvertfall at det er hvit pepper og oregano oppi. Dette blir en jevnet suppe, uten biter av noe slag. Jeg vet hun bruker en god del løk når hun koker kraft, men hvis jeg skulle laget med kjøpekraft hadde jeg nok hatt litt finhakket løk med i svisjingen til å begynne med, og heller brukt stavmikseren på den ferdige suppa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...