Gå til innhold

køkultur i kassa

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Jeg slipper forran folk som bare har en agurk. Eller en sånn liten kurv. Men det hadde vært praktisk med en sånn "skal bare ha tre ting kasse" som jeg har sett de hadde et eller annet sted som jeg har glemt nå. Der man kan handle fort de tre tingene. Agurk. Og røyk.

Støtter idéen om hurtigkasse. Jeg holder på å krepere innvendig om jeg bare skal ha en liter melk, og må stå i kø i 12-15 minutter. Og blir selv stresset om jeg har en masse varer og ser at andre tripper av utålmodighet.

Som en tilleggskommentar vil jeg nevne at ryddig køkultur ser ut til å være et særegent nord-europeisk fenomen (ihvertfall sammenliknet med sør-Europa). Bodde f.eks en måned i Roma i høst, og lærte fort to grunnregler:

1. Det er førstemann til mølla, enten det er butikk-kø, det å komme seg av og på bussen, eller bare det å gå over gaten. Nøler du, er det straks noen andre som tar plassen din, og i verste fall kommer du ikke av/på bussen, over gata eller hva enn du prøver på. Virkelig nådeløst!

2. Gamle damer har allikevel alltid "forkjørsrett". Kun fordi de er gamle damer.

Selv om en måned ikke er mye, måtte jeg "av-romaniseres" da jeg kom hjem... Selv om det ikke virker sånn, så er faktisk nordmenn utrolig lydige i kø. Ikke den desperate knuffingen man opplever i sør, og ikke fullt så mye åpenlys sniking som kun blir møtt med et flir eller en avfeielse om man sier ifra. Sier man ifra til en nordmann når h*n sniker, så pleier i det minste vedkommende å bli flau eller prøve å forklare situasjonen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Jadda...
Skrevet

Jeg må bare si...at det meste av det som står i denne tråden var helt latterlig å lese. Har jobbet i kasse selv og vært vitne til alle de snikusene som befinner seg i landet, det er helt utrolig. Jeg er totalt enig med TS..folk bør ha såpass folkeskikk og vett i hodet sitt at de ikke løper til den nyåpnede kassen uten å la folk som står foran gå først. Og hvis noen kommer med det _eleeendige_ argumentet igjen om at hvis ikke de som står foran reagerer, så er det fritt fram. Jeg har sett og opplevd selv at man ikke blir gitt et sekund en gang før de bak hopper frem til den nye kassen!

Den nye kassen betyr ikke ny kø, køen er allerede laget den...det betyr bare at den første kassen blir avlastet litt..men køen skal gå som den går..Når det så kommer nye til, så kan jo de stille seg i den køen de vil...

Jeg irriterer meg like mye som TS over alle de egoistiske menneskene rundt om i dette landet, og tydeligvis er det mange av dere her på kvinneguiden... Hvor har det blitt av høfligheten?

Skrevet
Som en tilleggskommentar vil jeg nevne at ryddig køkultur ser ut til å være et særegent nord-europeisk fenomen (ihvertfall sammenliknet med sør-Europa). Bodde f.eks en måned i Roma i høst, og lærte fort to grunnregler:

1. Det er førstemann til mølla, enten det er butikk-kø, det å komme seg av og på bussen, eller bare det å gå over gaten. Nøler du, er det straks noen andre som tar plassen din, og i verste fall kommer du ikke av/på bussen, over gata eller hva enn du prøver på. Virkelig nådeløst!

2. Gamle damer har allikevel alltid "forkjørsrett". Kun fordi de er gamle damer.

Selv om en måned ikke er mye, måtte jeg "av-romaniseres" da jeg kom hjem... Selv om det ikke virker sånn, så er faktisk nordmenn utrolig lydige i kø. Ikke den desperate knuffingen man opplever i sør, og ikke fullt så mye åpenlys sniking som kun blir møtt med et flir eller en avfeielse om man sier ifra. Sier man ifra til en nordmann når h*n sniker, så pleier i det minste vedkommende å bli flau eller prøve å forklare situasjonen.

Kjenner igjen den fra busser i Spania! Her risikerer man fort å måtte reise et par holdeplasser ekstra fordi man ikke var rask nok i avtrekkeren med å komme seg av før folk begynte å gå på. DET er stressende, det! ;)

Skrevet

Jeg er enig m TS, det er frekt å kaste seg folk som allerede står i kø foran når en ny kasse åpner. Jeg har bodd i England i et par år, og der skal jeg love deg at du får høre det om du prøver på noe sånt! Det er rett og slett ikke akseptert, hvertfall i matbutikker. Syntes også engelskmenn har en flott køkultur når det kommer til offentlig transport, man står til siden og venter så flk kommer seg av før man går på. Det var en liten overgang å komme hjem til Norge hvor det er ofte de som skal på står og sperrer og enkelte ganger presser seg inn i vogna før folk har kommet seg ut. Litt humøravhengig pleier jeg å dra en "jeg går rett på samme hva jeg støter på" metode når jeg går av, og dulter borti frekkasene som sperrer. :ler:

Skrevet

Jeg blir mer forbanna når jeg står i kø hos Narvesen og en veldig travel person bare smetter inn foran meg sånn uten videre. Da blir jeg veldig spiss i tonen og spør "unnskyld, du så kanskje ikke at jeg sto her", og de fleste ganger er det nok men noen "skal bare"..

Og så blir jeg irritert over de som kommer fra sidelinjen og bare skal spørre om noe, og ikke kan vente, de skjønner liksom ikke at den som ekspederer da flytter fokus og ikke klarer å gjøre to ting samtidig. Jammen, jeg skal bare spørre... nek!

Når det gjelder matbutikker og kø så orker jeg ikke å irritere meg, der er jeg en tålmodig og sindig sjel.

Skrevet
Kjenner igjen den fra busser i Spania! Her risikerer man fort å måtte reise et par holdeplasser ekstra fordi man ikke var rask nok i avtrekkeren med å komme seg av før folk begynte å gå på. DET er stressende, det! ;)

Kan ikke stemme, for alle klager jo over at vi nordmenn og især Oslo-boere er absolutt verst i verden på dette området. :) Alle andre land er så flinke på dette..

Skrevet
Kan ikke stemme, for alle klager jo over at vi nordmenn og især Oslo-boere er absolutt verst i verden på dette området. :) Alle andre land er så flinke på dette..

Det er bare syting. Alle andre land er IKKE så flinke på dette. Jeg har vært noen og tredve land, og min opplevelse er at Norge ikke er noe verre enn andre steder. Folk som presser seg på busser før folk får gå av er det alle steder, og jeg opplever det faktisk sjelden i Norge til tross for at jeg tar buss i rushtiden hver bidige dag.

Ny kø = førstemann til mølla. Det er det enkleste systemet, og ikke urettferdig på noe vis. De som står som nr 2 i køen blir ekspedert akkurat like raskt som om det ikke ble åpnet en ny kasse, de taper ikke noe som helst.

Skrevet
Det er bare syting. Alle andre land er IKKE så flinke på dette. Jeg har vært noen og tredve land, og min opplevelse er at Norge ikke er noe verre enn andre steder. Folk som presser seg på busser før folk får gå av er det alle steder, og jeg opplever det faktisk sjelden i Norge til tross for at jeg tar buss i rushtiden hver bidige dag.

Ny kø = førstemann til mølla. Det er det enkleste systemet, og ikke urettferdig på noe vis. De som står som nr 2 i køen blir ekspedert akkurat like raskt som om det ikke ble åpnet en ny kasse, de taper ikke noe som helst.

Det skulle vært et ironiflagg hos meg. :) Forøvrig helt enig med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...