Gå til innhold

køkultur i kassa

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hvorfor skal man slippe forbi dem med bare 1 eller 2 varer?

Hvem sier at du skal?

Og om det er tre stykker bak deg i køen som hver bare har to varer?

Da gidder jeg ikke. Stort sett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er forskjell på folk. Hvis noen prøver å snike seg forbi meg, og så argumenterer med at de har så få varer, så bare sier jeg at de får spørre pent neste gang. Om noen spør, eller jeg ser noen står der med et par varer, så tilbyr jeg meg å la de få gå foran. Det syns jeg sprer god stemning, noe som har positive ringvirkninger for meg også.

Jeg bruker ofte å spørre pent, behersket og rolig, men det er ikke alltid det virker allikevel. Det virker mye dårligere på eldre damer, enn på unge damer. Mennesker som er trygge på seg selv, er mye mindre "snille" enn mennesker som er unge og mer opptatt av å behage andre.

Jeg er ikke helt enig i den setningen der. Jeg er veldig trygg på meg selv, men samtidig er jeg ung og anser meg selv som forholdsvis snill og hyggelig ;)

Som deg så syns jeg det sprer god stemning ute blant folk å gi det lille ekstra, ikke dytte og sukke og snike osv. Samfunnet er vel kaldt og siolert nok som det er?

Skrevet

Høres veldig styrete hvis man til enhver tid skal sørge for at det er den som har stått lengst i kø som blir ekspedert. Da kan de jo like gjerne innføre kølappsystem ;)

Skrevet
[...] Og det er ikke snakk om å snike, om jeg har ei full hadnlevogn og slipper deg med agurken din forbi meg så har du da virkelig ikke snket noen plasser. Du spurte ikke, jeg spurte ;)

Klart, klart! Om det står en tydelig desperat kvinne bak meg, kun med en agurk, regner jeg med at hun har det travelt med å komme seg hjem. Hvem er jeg til å stå i veien for kjærligheten? Dessuten vil det føles litt ukomfortabelt å ha perva bak ryggen min, med en diger agurk, få centimeter fra bakstussen min... :lur:

Skrevet

Kølappsystem ja, det ser jeg for meg... Da hadde det blitt sånn at folk hadde trukket kølapp først og handlet etterpå for å slippe å stå i kø. Da skulle det blitt mye å irritere seg over da! Folk som står med nesa i melkeskapet så de ikke får med seg at det er deres tur, og så blir sure når de er forbigått i køen etterpå, osv osv...

Skrevet

Ny kø er ny kø. Det hender også at jeg flytter meg over i en kortere kø, selv om det ikke åpnes ny kasse. Dette synes jeg er helt fair. Alle andre har hatt samme muligheten til å følge med på hvilken av køene som er kortest.

Skrevet

Hva sier du i disse situasjonene, da? Ingenting? Nettopp, for du er en typisk nordmann som bare blir sur inni deg og lar det gå utover noen andre istedet. I mange andre land (f.eks. Italia) kan man godt få beskjed hvis oppførselen ikke passer, ellers gidder ikke folk å bry seg om det.

Jeg pleier selv å vente ca. to sekunder for å gi dem som har ventet lenger enn meg sjansen, men hvis de står og sover går jeg selv i den nye kassen. De kan ikke da "ta meg" for det. Men jeg har også snakket til folk som har sneket forbi meg, jeg sier bare: "Unnskyld, men jeg står i kø." Mange tror at andre kan lese tankene deres, men jeg har ikke sånne evner... ;-)

Når jeg møter på folk som står rett utenfor T-banedøra går jeg rett fram og stopper rett foran dem, slik at de ikke kommer inn før jeg har kommet ut. Da må de slippe meg fram. ;-)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Ikke rart det er så mange som gjør sånn! Skjønner jo det når jeg leser holdningene i denne tråden :) Dersom jeg står bakerst i en kø, og det åpnes en ny kasse kunne jeg aldri funnet på å storme frem for å komme først i den nye køen. Kjære vene, så desperat er jeg ikke. Da hadde jeg følt meg litt teit foran de andre. Mine tanker når jeg er i butikken, eller skal reise med kollektivt er at folk må slappe mer av og slutte å være så krampeaktige :)

Skrevet

Jeg synes køa skulle gått etter alder og kjønn, uansett kasse.

Skrevet
Ikke rart det er så mange som gjør sånn! Skjønner jo det når jeg leser holdningene i denne tråden :) Dersom jeg står bakerst i en kø, og det åpnes en ny kasse kunne jeg aldri funnet på å storme frem for å komme først i den nye køen. Kjære vene, så desperat er jeg ikke. Da hadde jeg følt meg litt teit foran de andre.

Jeg tenker som deg. Men ikke rart det blir dårlig køkultur når man ser hvor utbredt disse førstemann til møllaholdningene er. Jeg venter alltid litt for å se om de foran meg vil ha plassen først i den nye køen. Noe som selvsagt ofte fører til at de bak stormer frem. Men det får så være ;)

Skrevet

Egentlig så burde vi gjort slik de har gjort i London. Der har de én kø for alle kassene. På den måten slipper man å føle at man har havnet i feil kø, og køen stopper ikke opp med en gang et kasseapparat har hengt seg opp, eller noen lurer på noe.

Skrevet
Egentlig så burde vi gjort slik de har gjort i London. Der har de én kø for alle kassene. På den måten slipper man å føle at man har havnet i feil kø, og køen stopper ikke opp med en gang et kasseapparat har hengt seg opp, eller noen lurer på noe.

Ja takk :Nikke:

Skrevet
Jeg synes køa skulle gått etter alder og kjønn, uansett kasse.

Helt enig! Hurtigkasser for menn mellom 8-180 år, og egen sutrekasse for kvinner i førtiåra... :lur:

Skrevet
Helt enig! Hurtigkasser for menn mellom 8-180 år, og egen sutrekasse for kvinner i førtiåra... :lur:

Hva med kvinner som ikke sutrer og ikke er i førtiårene?

Skrevet

Vel, det er noe folk må velge mellom: det som går raskest (f.eks at de to bakerste løper til kassen) og kø-kultur...

Dette hadde jeg aldri brydd meg noe om, men derimot "kø-kultur" i trafikken irriterer meg, for det kan bli ganske mange farlige situasjoner av det...

F.eks da jeg og min kjære skulle kjøre ut i en kø, så måtte vi krysse motsatt kjørefelt, men bilisten der nektet å slippe oss inn, kona var steik forbanna , opp med knyttneven og greier..... Da holdt jeg på å le meg ihjel, kunne man ikke se at vi sto i en livsfarlig situasjon?? "Jeg har rett på dett, før deg" hersket over lysten til å hjelpe... huttemegtu for noen mennesker vi omgåes!!!!

Gjest Gjest_pia23_*
Skrevet

Tror køkulturen skyldes at en stor andel i dagens samfunn lever etter "først meg selv, så meg selv, så meg selv igjen, og deretter _kanskje_ noen andre hvis det passer meg"...

Skrevet
Hva med kvinner som ikke sutrer og ikke er i førtiårene?

De kan dele kø med single menn 25-45.

Skrevet
Ja, der finns en og annen som deg, men alle vi andre vet at reglene for nyåpnet kasse i dagligvaren er de samme som ved stolleken... ;)

:5:

Nei takk. Slikt syns jeg rett og slett er gruuusomt.

Skrevet

Jeg hiver meg over i den nye køen så fort jeg bare kan. :nigo:

Gjest et lass
Skrevet

Jeg har stor familie og innbilder meg at alle kassadamer tenker "å neiii der er hu med lasset sitt igjen". :sjenert: For jeg har alltid diger vogn med topp på... og så tar jeg en omtrentlig kø og blir på plassen min uansett. For erfaringsmessig, så løper ørti fra min kø over i den som åpna, og må vente enda lenger fordi noen skal ha en type røyk som for øyeblikket ikke er henta fra lager.

Jeg slipper forran folk som bare har en agurk. Eller en sånn liten kurv. Men det hadde vært praktisk med en sånn "skal bare ha tre ting kasse" som jeg har sett de hadde et eller annet sted som jeg har glemt nå. Der man kan handle fort de tre tingene. Agurk. Og røyk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...