Gjest Bekymret Skrevet 15. januar 2009 #1 Skrevet 15. januar 2009 Jeg har nylig blitt sammen med en jente som har cøliaki. Hun har nettopp fått diagnosen. Vi har et lite spørsmål: Hvis jeg nettopp har spist brød/kjeks osv. og vi kysser like etter..kan hun bli dårlig da? At jeg gjør henne syk når vi kysser?? På forhånd tusen takk for svar
Mazilla Skrevet 15. januar 2009 #3 Skrevet 15. januar 2009 Hvis du har smuler i munnen og kysser henne, så vil hun kunne bli dårlig. Det er jo ikke mer enn en smule som skal til.. Bedre å være på den sikre siden! Skyll munnen godt med litt vann e.l., så går det sikkert bra! Kommer jo selvfølgelig an på hvor heftig dere kysser da..! Vi pleier å vente en liten stund hvis han akkurat har spist noe, men man kommer langt med drikke, eller evt en tannpuss/tyggis/tannpirker!
Gjest Kvinge Skrevet 15. januar 2009 #4 Skrevet 15. januar 2009 Hei! Ja, mest sannsynligvis kan hun bli dårlig av dette! Men, IKKE glem at øl også inneholder gluten! Så ta det rolig på kyssinga hvis dere er ute sammen! =p
Mazilla Skrevet 15. januar 2009 #6 Skrevet 15. januar 2009 Men akkurat øl er nok likevel ikke det "farligste". Mange cøliakere drikker faktisk øl uten merkbare plager. Det anbefales ikke i Norge, men i Sverige drikker "alle" cøliakere lyst øl! Ikke vet jeg, men jeg ser ihvertfall for meg at det er verre å kysse en med munnen full av smuler (noe som forøvrig uansett er ganske ekkelt! ) enn en som har drukket øl.
Leanne Skrevet 15. januar 2009 #8 Skrevet 15. januar 2009 det spørs vel litt på hvor ille hun har cøliaki.. noen kan ikke dele maten sin på samme fjøl som det har vært vanlig brød på, mens andre kan spise et vanlig rundstykke en dag uten å merke noe spesielt... Har en venninne som har cøliaki, men hun har en veldig "lett" grad av det, for det hender hun spiser litt "vanlig" mat hvis hun ikke får tak i noe glutenfritt og det går bra.. Men hun er mer bekymret for senskader av dette da...
Gjest Jente91 Skrevet 15. januar 2009 #9 Skrevet 15. januar 2009 Det varierar veldig frå person til person. Nokon kan tåle å skjære brødet sitt på same skjærefjøl som andre, men nokon(eg) kan til dømes ikkje koke glutenfri pasta med sidan vanleg pasta viss ikkje lokket er på, for viss det spruter oppi den glutenfrie pastaen, så kan ein verte veldig dårleg. Men som sagt varierar det. Er jo ikkje sikkert kjærasten din veit kor allergisk ho er, når ho ikkje har hatt det så lenge? Så det gjelder eigentleg å prøve seg fram. Ho vil nok kanskje merke det fort viss ho vert dårleg av kyssinga etter du har ete noko :-)
Gjest bekymret igjen her Skrevet 15. januar 2009 #10 Skrevet 15. januar 2009 Takk for svar! Vi får visst bare prøve oss litt fram å se hva hun tåler
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. januar 2009 #11 Skrevet 15. januar 2009 Men akkurat øl er nok likevel ikke det "farligste". Mange cøliakere drikker faktisk øl uten merkbare plager. Det anbefales ikke i Norge, men i Sverige drikker "alle" cøliakere lyst øl! Ikke vet jeg, men jeg ser ihvertfall for meg at det er verre å kysse en med munnen full av smuler (noe som forøvrig uansett er ganske ekkelt! ) enn en som har drukket øl. Tror det er litt feilinformasjon når det gjelder øl og cøliaki, for det er ikke alle øl sorter som er brygget på korn inneholdende gluten.. Sol og Corona f.eks. er brygget på mais (og ris?) og inneholder ikke gluten. Sikkert derfor du har sett svenskene drikke lyst øl Øl (glutenfritt øl) som cøliakikere kan drikker er foreløpig: Sol, Corona, Lapin Culta, Glutaner Premium, Green´s Endeavour, Saxon (Carlsberg), og så var det et tysk øl også som jeg ikke husker navnet på i farta... Det kommer nye etterhvert siden cøliaki/ glutenallergi er sterkt voksende, spesielt her til lands... Har selv allergien, men ikke cøliakien..
Mazilla Skrevet 15. januar 2009 #12 Skrevet 15. januar 2009 Nei, jeg har faktisk vært på tur med en gjeng svenske cøliakere, og der drakk hele gjengen alt mulig slags øl! Selv holder jeg meg til Corona og Hansa Premium!
Gjest Kvinge Skrevet 15. januar 2009 #13 Skrevet 15. januar 2009 Ja, det finnes glutenfritt øl. Glemte å nevne det i forbifarten, men hvis en drikker øl MED gluten burde en være litt forsiktig! Jeg tenker: Det er kanskje ikke så behagelig å gå ut med dama si, ha en hyggelig kveld ute, og komme hjem til at hun sitter på toalettet resten av kvelden! =)
Gjest hege Skrevet 17. januar 2009 #14 Skrevet 17. januar 2009 bare en liten ting surrer i hodet mitt her som jeg sitter å leser.. jeg har en liten gutt på 3 år som har hatt cøliaki i vel et år. nåe det gjelder å spise mat med gluten i av og til eller litt, så kan det faktisk være farlig, selv om man ikke merker noe, som diare og eller oppkast, mageknip og lignende. det har vi blitt opplært i. og når man holder glutenfri kost, kan man få verre reaksjoner jo lengre man har vært foruten gluten. har man cøliaki er det viktig å følge rettningslinjene for helsen sin del. ANBEFALER alle med cøliaki å melde seg inn i cøliakiforeningen, der får man masse fin informasjon, og man får jevnlig blader hvor det står litt av hvert om arrangemanger, turer og anbefalinger på ferier, oppskrifter og mye mer, blant annet er det artikler om utvikling i forhold til forskning! tror vi betaler ca 300 kr i året for det.
Gjest gjest med cøliaki Skrevet 18. januar 2009 #15 Skrevet 18. januar 2009 Har en venninne som har cøliaki, men hun har en veldig "lett" grad av det, for det hender hun spiser litt "vanlig" mat hvis hun ikke får tak i noe glutenfritt og det går bra.. Men hun er mer bekymret for senskader av dette da... Har man cøliaki så har man det. Det er ikke "grader" som det sies her. Derimot reagerer man ulikt fysisk på å få i seg gluten. Skaden på tarmen er like stor, uavhengig om man merker noe eller ikke... Noen spyr av en smule, mens andre (som meg) kan spise en brødskive uten å få spesielle plager... Leanne: anbefaler venninnen din å kontakte Cøliakiforbundet ( på for eksempel ncf.no)for å få litt bedre info enn hun tydeligvis har fått av en (uvitende??) lege... Btw: det svenske cøliakiforbundet har klarert Carlsberg som glutenfritt. det norske forbundet har ikke hatt like omfttende tester som det svenske men som nevt over: Corona og hansa premium er også greit for oss med cøliaki:) Namnam Spørsmål: er Sol greit? har hørt det har for høye verdier for å kunne klassifiseres som glutenfritt?
Leanne Skrevet 18. januar 2009 #16 Skrevet 18. januar 2009 Leanne: anbefaler venninnen din å kontakte Cøliakiforbundet ( på for eksempel ncf.no)for å få litt bedre info enn hun tydeligvis har fått av en (uvitende??) lege... Hun vet nok hva hun bør og ikke bør spise, men hun reagerer ikke med å kaste opp / få diare hvis hun spiser en vanlig bagett en dag.. Når man er ute på cafe og er drit sulten og de ikke kan tilby noe glutenfritt så velger hun å spise litt gluten fremfor å sulte... Men ellers holder hun seg til retningslinjene.. Hun er jo selv klar over hvilke konsekvenser det kan få senere, med tanke på senskader.. men det er jo et valg bare hun kan ta.... Selv om det kanskje ikke er å anbefalle...
Gjest nora gjest Skrevet 18. januar 2009 #17 Skrevet 18. januar 2009 Tarmtottene blir skadet av "litt gluten" i flere uker fremover, selv uten noen symptomer, Det tar opp til fire måneder før en utskeielse er helbredet, det sa legen som underviste min datter samt gruppen som var til undervisning om nyoppdaget cøliaki. De i gruppen som skeiet ut og åt gøuten dann og vann, var bleke og så syke ut, mend de nektet for at de hadde noen plager av gluten.... Angående kyssing, fire timer har jeg hørt må man vente etter gluteninntak. Angående øl, så har man ikke metoder som fanger opp hordein, men ølet ble testet for gluten, glutenet i hvete. Byggmalt har hordein og den vanlige testen slår ikke ut på den. Jeg drikker ikke noe øl, måtte vært en helt glutenfri en uten byggmalt (noenølsorter som er brygget på mais sies å inneholde byggmalt i tillegg, vet ikke hva som er sant)
Gjest cøliakier Skrevet 10. august 2011 #18 Skrevet 10. august 2011 dette er feil, les på baksiden av sol flaska, så ser du at det er brygget på vete!
Gjest Meg Skrevet 2. juni 2012 #19 Skrevet 2. juni 2012 Sol er brygga på byggmalt men inneholder visst lite gluten, lite gluten inneholder også corona og lapin kulta. Men disse er altså ikke glutenFRI så jeg tåler bare et par av de før jeg blir dårlig, så prøv disse med måte. Veldig forskjellig hva folk tåler. Asahi er visst også glitenvennlig, usikker på om den er helt fri. Helt glutenfri er estrella duauro fås på polet, st. Paul og lamsbrau som hvertfall meny fører. Er et pol øl til jeg ikke husker navnet på. Og glutano, som jeg ikke har smakt, butikkøl. Selv syns jeg st.paul er fantastisk! De andre lyse, og helt ok. Ryktes at brewdog kommer med glutenfri øl snart og...
Gjest Marianne Skrevet 10. mai 2013 #20 Skrevet 10. mai 2013 Rignes sitt nye lite øl er glutenfritt. Det er merket med symbolet for glutenfritt. Det er ganske godt også. :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå