Gå til innhold

et strikkespørsmål

Anbefalte innlegg

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg skal prøve å strikke lue, eventuellet pannebånd på rundpinne.

60 cm. rundpinne, og tykkelse 3. Hvor mange masker må jeg ha på for at pinnen er full?

Og ikke si at jeg ser selv når pinnen er full - for det gjør jeg ikke. :ler:

Men på garnet jeg bruker står det at 27 masker er ti cm. Så 162 masker blir vel da 60 cm. Men kan jeg ha på så mange masker? Da blir vel pinnen så full at maskene bare detter av? eller?

*nybegynner*

Tror forresten det blir pannebånd - lue blir sikkert for komplisert :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du skal ha et pannebånd som ikke detter av hodet ditt må du nesten beregne masker etter hodeomkretsen din.

Gjest Catwoman
Skrevet

joda jeg ser den... hodet mitt er 55 cm.

Men hvis jeg har for lite masker på en rundpinne klarer jeg jo ikke å strikke rundt... men hvis jeg legger opp til 55 cm, eller kanskje litt mindre, det er jo litt tøy i strikk, så kan jeg fortsatt strikke rundt?

Gjest Catwoman
Skrevet

145 masker kanskje... kanskje det er lettest bare å prøve å se...

Skrevet (endret)
Her er superenkel lueoppskrift!! Endret av Lizzee
Skrevet

Til lue/pannebånd ville jeg gått ned til 40 cm rundpinne uansett. Det er utrolig vanskelig å strikke med en rundpinne som er akkurat litt for lang.

Skrevet

Du trenger ikke strikke pannebånd på rundpinne. Det går fint an å strikke "på langs" altså frem og tilbake på pinnen til du har riktig lengde rundt hodet.

Garnstudios pannebånd

Skrevet

Prøve & feile-metoden var iallefall sånn jeg lærte å strikke. ;-) Bare å sette igang. Husk at antall masker pr 10 cm som står oppgitt på garnet ikke nødvendigvis er det antallet DU får når du strikker, det varierer fra person til person. Skal du være heelt nøyaktig burde du først strikke en liten prøve og se hvor mange masker du får, før du setter igang. Da får du en liten pekepinn om hvor mange masker du trenger. Lykke til.

Skrevet (endret)

Finn en god lueoppskrift og hold deg til den!

Det er både lettere og mer lærerikt i det lange løp, da får du trening i å lese oppskrifter og strikkeerfaring på en gang.

Det viktigste er som tidligere nevnt at du passer på strikkefastheten. Det er gjerne det som er vanskligst når man er nybegynner; man klarer ikke å holde den "jevn". Noen ganger strikker man for løst, noen ganger for hardt.

Desverre er den eneste måten å unngå dette på: Å STRIKKE MER (Øvelse gjør mester)!

Lykke til! Strikking er gøy!

Hilsen ivrig strikker.

Endret av PytteLiten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...