Gå til innhold

havregryn til frokost

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skal begynne å spise havregryn til frokost hver dag, men er usikker på hva jeg kan ha i som ikke er så veldig usunt med tanke på at det skal spises hver dag.

Når jeg spiser gryn til vanlig så har jeg oppi banan, rosiner, hasselnøttkjerner og syltetøy om vi har. Ser selv at syltetøyet ikke bør spises hver dag, men hva med rosiner? Var noen som sa at de ikke brukte det for det var for mye sukker i de?

Er det andre lure ting som man kan ha i blandingen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper havregryn som har kruskakli i seg. Og så lager jeg grøt av den. Kutter opp et eple som jeg har i mens grøten koker. Deretter hakker jeg opp ulike nøtter, som jeg strør over når grøten er ferdig. Til sist har jeg litt honning over. Kjempegodt :sikle:

Skrevet

Pleier ofte å spise havregryn med melk, og da har jeg ofte i eplebiter, bananbiter.

Varierer innimellom med t.ex. jordbär, bringebär o.l.

Syltetöy pleier jeg å holde meg unna, da det bare blir grötete, samt mye sukker i det.

Skrevet

Takk for tips. Eplebiter har jeg ikke prøvd, det må testes. :)

Så leste jeg et annet sted om å blande cottage cheese i havregrøten. Tror jeg må prøve det også.

Skrevet

Jeg pleier aa ha banan (som koker i groeten og moser), litt noetter, kanel, malt ingefaer og cayennepepper. Nam!

Skrevet

Jeg bruker endel frossen frukt og bær uten sukker, som jeg varmer i mikroen og heller på. Det er godt, det! :jepp:

Gjest epletre.
Skrevet

Hvis jeg spiser gryn med melk, så pleier jeg å bruke firkornblanding, skummetmelk og banan.

Hvis jeg lager grøt, pleier jeg å lage den av en blanding av havregryn, havrekli eller kruskakli og en liten håndfull linfrø. Når den er ferdig tar jeg på kanel, banan, bær eller hjemmelaget syltetøy med veldig lite sukker i. Vet om en del folk som bruker brunost på grøten også...

Skrevet

Viss du koker graut er det godt å ha krydder i, som kanel, kardemomme og nellik. Sammen blir det herleg krydra, og på eit eller anna vis opplever eg det som søtt utan at det er sukker i. Men det beste eg veit med havregryn er havregrynsvafler med surmjølk, egg og havregryn, og litt kveitemjøl for at det skal henga saman betre.

Ellers er det godt med jogurt, biola eller surmjølk, og alt av frukt og bær, både friske og tørka.

Skrevet

Har hatt problemer med at jeg ikke greier å spise havregrøt uten et las med sukker på så skal prøve å krydre den mer:)

Men er det noe forskjell på om man lager grøt eller spiser den med melk? Leste et sted noe om at karbohydratene frigjøres fortere om man koker grøt(???). Veldig usikker på dette da. Hva vil dette evt si sånn rent praktisk?

Gjest Linepus
Skrevet

Heisann:)

som jeg saa lenger ovenfor bruker jeg ogsaa aa koke havregroeten aa deretter ha eplebiter oppi, me litt kanel:)

en annen vri er med ananas biter(first price er veeldi go) og blande med melon yogurt og litt melk:)

Skrevet

Jeg har enten rosiner eller frosne bringebær oppi. :)

Skrevet

Jeg spiser havregryn med skummetmelk, banan og økologiske rosiner som ikke har trukket i sukker. Synes det er mere enn søtt nok.

Gjest Gjest_nysgjerrig_*
Skrevet

Er det den havregrynen som en kjøper i en gul pakke?

Hvordan lager en den så den blir god? Om jeg lager den som på pakken, så blir den så usmakelig syns jeg.

Skrevet

Da har jeg prøvd meg på litt havregrøt de siste dagene. Har prøvd med cottage cheese, banan og bær, og med cottage cheese, eplebiter og kanel. Veldig godt dette, artig å variere litt på en i utgangspunktet kjedelig grøt. :) Skal lage meg en nøtteblanding også som jeg kan blande i.

Skrevet

Kanel smaker veldig godt oppå, og pærebiter! Generelt all type frukt, namnam! Havregrøt/havregryn smaker bedre en man skulle tro med det rette tilbehøret!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...