Gå til innhold

Mugg og fukt på badet...?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er redd for mugg og fukt i leiligheten jeg leier. Den er gammel og jeg bare føler på meg at det kan befinner seg mye rart innenfor tapeter og trevegger. Det luktet rart på badet da jeg flyttet inn. Nesten som den fuktige lukta som er "vanlig" på shabby hotellrom i Hellas...

Spurte huseieren, og han skifta ut et rør under dusjkabinettet som ikke satt som det skulle. Det kunne hende at vann tidligere hadde lekket ut sa han. Javel! Flotters at han ikke har ordna det før nå, når jeg varslet om lukta... Han må jo ha kjent lukta selv tidligere?

Jeg oppdaget også et mørkt område i fugegreia mellom gulvflisene. Syntes det så fuktig ut, og spurte huseieren om det kunne være mugg e.l. Han så på det, tok på det og sa at det var nok ikke mugg.

Har bare bodd her i noen få dager... Vet ikke om jeg stoler helt på huseieren. Finnes det noe som kan oppdage mugg og fukt?

Vil helst ikke ringe proffe med noen slags apparater, men finne ut på en billigere og enklere måte...

Det er jo svært helseskadelig, og noe jeg ikke ønsker å utsettes for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan få tatt luftprøver, det koster ca 4000 kr inkl moms.

Det at det er sort i fugene trenger ikke være mugg, men det at det lukter mugg/fukt indikerer at noe ikke er som det skal.

Du kan også försøke å skrubbe dusjen med kloroppløsning (jeg pleier å bruke tannbørste på fugene/silikon) og se om det går vekk. Men lukter det kjeller/mugg på badet, så er det et veldig sikkert tegn. Krev å få det utredet, eller krev å få hevet kontraken

Hilsen ei som ble veldig syk av mugg.

Skrevet

Er det så lettvint?

Å si "Få dette utredet, ellers flytter jeg/hever kontrakten!"

Skrevet

du kan få en takstmann til å komme og ta fuktprøver på badet. syns kanskje du overdriver litt her men.....

Skrevet

Som oftest er det slurvet med vaskinga når fugene blir svarte.

Vask med klorin. Og pass på å skylle dusjen etter hver gang du har dusjet. Jeg sprayer ofte med en svak salmiakkoppløsning etter at jeg har dusjet, og skyller av.

Husk at du aldri må bruke klorin og salmiakk sammen.

Skrevet
Er det så lettvint?

Å si "Få dette utredet, ellers flytter jeg/hever kontrakten!"

Hvis det er muggskader i en leilighet, så kan leier kreve dette ja. Men om utleier er velvillig er en helt annen sak, men per lov så har utleier rettigheter.

Når det gjelder fuktprøver, der jeg bodde kom det folk og målte etter fukt, neida ingen fukt funner. "jammen muggsopp MÅ ha fukt for å overleve, hvordan forklarer dere da at det kryr av mugg?".

Det endte med at Mycoteam kom, de har bedre apparater og kunne stadfeste variabel fukt som følge av kondens. De tok også analyser av muggsoppen. Man får kjøpt fuktmålere på Clas Olsson, men om de er så veldig pålitelige tviler jeg vel egentlig på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...