Gå til innhold

Objektiv til speilrefleks


Gjest Gjest_Linda_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Linda_*

Hei, er det noen som kan gi meg et lite tips i forhold til å kjøpe et ekstra objektitv til mitt nye speilreflekskamera?

Jeg fikk ett Canon eos 1000D til jul fra kjæresten min, men har veldig lyst på ett objektiv der jeg kan zoome meg litt ekstra inn.

Har sett litt på forskjellige nettsider og tror jeg har funnet ett jeg vil kjøpe, men trenger kanskje noen andre tips.

Det jeg har funnet heter: Sigma 18-200/ DC3,5-6,3. Hva tror dere? Godt kjøp? Fant det på netonnet.no

Jeg skal i hovedsak bruke kameratet på å ta bilder av barna i forskjellige aktiviteter + portrett ol.

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med et fint kamera!

Sigma 18-200 DC 3.5-6.3 er et populært objektiv, fordi det gir mye zoom for pengene.

Det har to viktige svakheter, den ene er at det slipper inn lite lys. Det er viktig når du tar bilder av f.eks. barn i bevegelse. Den svakheten er ikke spesiell for akkurat det objektivet, men gjelder alle rimelige superzoom. Den andre svakheten, er at man ikke får ordentlig skarpe bilder. Her er dette objektivet spesielt dårlig ved noen brennvidder.

Spørsmålet du bør stille deg, er om du er villig til å skifte objektiv til forskjellige situasjoner. Det kan bety ganske ofte, slik at du må ha med deg et ekstra overalt. Hvis du synes det blir for tungvint, kan jeg anbefale å gå litt ned på zoomområdet for å få bedre kvalitet. F.eks. Sigma 18-125 3.8 - 5.6 DC OS HSM. Det har i tillegg bildestabilisering som gjør det lettere å få skarpe bilder, og HSM som gjør at det fokuserer raskere.

Et annet alternativ er Canon 28-135 3.5 - 5.6 USM IS som har omtrent de samme egenskapene, men betydelig mindre vidvinkel.

Hvis du er villig til å skifte objektiv, er Canon 55-250 IS et meget godt valg. Det gir deg mer zoom i den "lange" enden enn noen av de andre, og veldig god bildekvalitet. Det har også bildestabilisering.

Til portretter og actionbilder har du muligheten til å bevege deg opp i en helt annen divisjon med Sigma 150 2.8 macro. Det er vanskeligere å bruke fordi du må flytte deg mye mer i forhold til motivet ("zoome med føttene"), men gir bildekvalitet som får de andre til å se ut som det er smurt leverpostei ut over linsen.

Når det er sagt, så vet jeg at for veldig mange, så er den enkle løsningen med et superzoom objektiv den beste. Det dreier seg til syvende og sist om enkelhet kontra teknisk bildekvalitet. Man kan ikke få begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det finnes et alternativ som er bedre enn Sigma for en 18-200 zoom:

Tamron AF 18-200mm F/3,5-6,3 XR Di II

Skarpere optikk og mer pålitelig autofokus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...