Gå til innhold

mange p-pille spørsmål..

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_dagros_*
Skrevet

en gynekologisk undersøkelse første gang man skal begynne på det? (har vert til undersøkelse før, og det var så vondt, hadde fått herpes av eksen, så var jo full av blemmer, klarer ikke å slappe av hos gynekolog etter dette :tristbla: )

Tenkte eg skulle bestille time for p-pille,pga menssmerter og uregelmessig mens, men kvir meg litt, tar man undersøkelsen hos doktor den timen man har bestilt, eller bare snakker man med doktor, og får råd, og blir sendt videre til gynekolog på sykehuset?

hvor mye pleie en sånn legetime og koste, og får man resept på p-piller den samme dagen visst alt ser bra ut?

kva er ca gjennomsnittsprisen for piller?

Vet det ble mange spm, men vet så lite om det....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Eneste underlivsundersøkelsen som er direkte relevant med tanke på bruk av homonell prevensjon er innvendig ultralyd. Dette blir desverre skjelden gjordt. Den "vanlige" undersøkelsen som mange leger presser gjennom er med tanke på at du da trolig har et sexliv.

Men, når du har ustabil mens så bør du kreve å få funnet ut hvorfor det er slik før du eventuelt starter på p-piller. Årsaken til dette er at p-piller vil kamuflere problemet, og i svært mange tilfeller forverre det. Har hørt sammenliknngen "gi smertestillende pga benbrudd, men ikke gipse", og den er ikke så dum...

Gjest Gjest_dagros_*
Skrevet

Har vert til gynekologisk undersøkelse for å prøve å finne ut av det, men di finner ikke noko galt, kun en cyste på den ene eggstokken, (det kan vell ikke påvirke?) så di sier at noen er bare sånn.

Det ha blitt foretatt både vanlig undersøkelse og ultrayd undersøkelse i underlivet.

Skrevet
en gynekologisk undersøkelse første gang man skal begynne på det? (har vert til undersøkelse før, og det var så vondt, hadde fått herpes av eksen, så var jo full av blemmer, klarer ikke å slappe av hos gynekolog etter dette :tristbla: )

Tenkte eg skulle bestille time for p-pille,pga menssmerter og uregelmessig mens, men kvir meg litt, tar man undersøkelsen hos doktor den timen man har bestilt, eller bare snakker man med doktor, og får råd, og blir sendt videre til gynekolog på sykehuset?

hvor mye pleie en sånn legetime og koste, og får man resept på p-piller den samme dagen visst alt ser bra ut?

Hei!

Ingen kan tvinge deg til en gyn. undersøkelse om du ikke vil.

Når du går til legen og ber om p-piller, får du resepten samme dagen.

Jeg tror de fleste p-pillene koster litt over 200 kr, det er ganske dyrt synes jeg.

Hvis jeg husker riktig koster en time hos lege mellom 160-180kr.

Skulle du ønske gyn.time kan du be om henvisning, noen leger kan også ta undersøkelsen men du bestemmer selv hvem som skal gjøre det, og om du vil ha undersøkelse i det hele tatt. En ting er hva legen anbefaler, en annen ting er hva du selv vil.

Og gyn.undersøkelse kan du få når du føler at du vil takle det bedre. Neste gang kan du jo fortelle gynokologen at det er vanskelig for deg, da er h*n nok mer forsiktig og greiere :)

Skrevet

Nei, det må du ikke. Begynte selv med det for litt under et halvt år siden og trengte ikke det.

Du blir ikke sendt videre til gynekolog nei. Han målte blodtrykket mitt, og stilte spørsmål a la "røyker du", og det var det. Etter tre mnd kom jeg tilbake for sjekk, målte blodtrykk, hadde med meg urinprøve, samt at de tok prøve av blodsukkeret mitt. Men har enda ikke vært hos gynekolog.

Betalte vel en 200 kr for legetimen. Ja, jeg fikk resept samme dagen.

Jeg betalte ca. 150 kr for tre pillebrett (en eske).

Det er bare bra at du spør. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...