Gå til innhold

Erfaring fra egypt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har planer om å rese til egypt. men jeg blir helt surrete i hodet av alle stedene man kan reise til der..

vi er et kjæreste par som vil ha det romantisk, fine strender, shopping (kopi merker ;) og koselige atmosfære må det ha. og gjerne dykke, utflukter med båt, se pyramider osv er svært ønskelig.

men shopping og fine strender er et must :)

setter utrolig stor pris på tips og erfaringer her.

prøver å bestille her, men jeg blir helt surrete..

where to go? hjeeelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på her, jeg og kjæresten vurderer også Egypt :)

Skrevet

Hei!

har ikke svaret på spørsmålet ditt..

men ut fra egen erfaring så vil jeg ikke anbefale Sharm El Sheikh dersom dere har ønske om å se pyramider :)

jeg reiste dit, og så ikke en eneste pyramide, og det er langt/ubehagelig å ta turen over til pyramidene..

misforstå meg rett, sharm er en herlig plass! spesielt om du liker å snorkle/bade :)

men fakemerker så jeg heller lite av... vet ikke hvordan det er i resten av Egypt da...

jeg har veldig lyst til å reise til Egypt igjen, denne gang med min kjære :)

da blir det nok Hurghada! det er nærme nok til at en kan ta nilencruise og se pyramider :)

håper du får bedre svar enn dette etterhvert :)

PS: når skal dere reise? Fryyyktelig varmt fra april og utover

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

vi vil reise i starten av mai.. så på flere resiesider at det lå på rundt 33 grader der da.. vet at det er varmt. kunne gjerne dratt de neste månedene nå med tanke på varmen, men har ikke begynt sparingen ennå.. :( så da må det bli i mai måned.. men det blir kanskje for varmt i starten av mai?

og det er det eneste stedet jeg har hørt om som har fine strender og shopping til den pakkeprisen vi er på jakt etter.

vært i tyrkia og bulgaria. andre eksotiske land som thailand, taihiti og lignende blir for dyrt..

har jo hørt mye skryt om egypt da, men hvor er det man anbefaler folk å reise til i geypt liksom? hører om at enkelte steder er utrolig flotte, mens andre steder er utrolig slum... men jeg tenker jo også at alle mennesker har ulike forventninger til dit de drar og erfaringene fargelegger ens oppleveser..

så derfor satt jeg opp de "kriteriene" som jeg gjorde ;)

Skrevet (endret)

Hotellene er flotte i Hurghada, men byen er stygg og utrivelig, med mye byggeplasser og rot.

Dessuten selgere som er fryktelig innpåslitne!

Folk klager over selgerne i Tyrkia, men da kan de ikke ha vært i Egypt!

Hurghada er en turistmaskin, og lite annet. Ihvertfall etter det jeg har sett.

Du kommer deg til pyramidene, men det er en busstur som tar 5-6 timer hver vei. Når det er snakk om en dagstur, er det for mange timer i buss, og for lite tid til severdighetene. Anbefaler 2-dagerstur, men det tar jo mye tid av ferien igjen, hvis man bare har en uke.

Egypt er jo ellers kjent for snorkling og dykking, og det kan man jo prøve.

Endret av Illiya
Skrevet

Er det kjøpesenter i Hurghada? Er ikke så interessert i vevde tepper eller vaser i boder og sånn. Bra utvalg om man vil shoppe klær? :)

Skrevet
Er det kjøpesenter i Hurghada? Er ikke så interessert i vevde tepper eller vaser i boder og sånn. Bra utvalg om man vil shoppe klær? :)

Ja, det er kjøpesenter der.

Relativt greit utvalg i klær.

Skrevet

De driver og bygger et kjøpesenter. Tror det skal være ferdig sent i år/neste år. Men jeg vil si at det er dårlig utvalg om man vil shoppe klær. Det var en liten by for ikke så lenge siden, men har blitt stor pga turisme, så de selger stort sett bare suvenirer.

Men dersom man er ute etter stranliv passer Hurghada eller Makadi (i nærheten) veldig bra. De har også utflukter derfra til Luxor (ikke pyramider, men mye annet stilig, men er et stykke), Cairo (men det er laaaaaaaaaangt.), dykking, ørkensafari etc.

Skrevet
Ja, det er kjøpesenter der.

Relativt greit utvalg i klær.

Hehe. Ser vi har hatt litt ulik erfaring, men det skal sies at jeg ikke var ute etter shopping, så jeg så ikke så godt etter..

Skrevet

Trodde Hurghada skulle være et flott sted.. hmmm

revurdere hvor i Egypt vi vil reise...

høres ut som sharm el sheikh.. bortsett fra at det ikke er en byggeplass da.. men det er jo en turistby som er plassert i ørkenen.. men herlig bademuligheter! var også i ørkenen og kjørte firhjuling, masse god mat!

men selgerne er fryktelig innpåslitne.. henter deg på gata og omtrent drar deg inn i parfymebutikken... slipper ikke ut før du har drukket te og kjøpt noe.. så det kan ta tid.. :)

lærte noen få ord, og de fikk jeg veldig bruk for! taxisjåførene er også innpåslitne.. hjelper å ta hånda mot dem og si: LA-A SHUKRAN (nei takk)

eller si emshi om ikke det fungerer (forsvinn)

vi storkoste oss på hard rock cafe og spiste herlig mat! snorket og fikk massasje på stranda :) deilig!

men om man vil se pyramider som sagt så er det langt unna..

trodde hurghada var nærmere.. hmm

Skrevet (endret)

Var i Sharm el Sheikh sommeren 2008 (slutten av juni - begynnelsen av juli) og hadde det knallfint!! Anbefaler det på det sterkeste :) Det ble veeldig varmt etterhvert(nærmet seg 50 grader), så mai er sikkert en fin tid å reise på!

vi brukte dagene til å ligge på stranda, snorkle(et must!!). på kvelden var det ut på restaurant (200 kr for 2 pers, middag, forrett + drikke), og shopping etterpå! Hvis man ikke orket det, kunne man sette seg ned på en "kafe" og røyke sisha(vannpipe)! :)

Masse koselige restauranter langs strandpromenaden, var ett sted der som hadde bord nede på stranda, og det var ufattelig koselig! føttene i sand, og bølgeskvulp.. :tommelopp: Anbefaler å spise på fridays, hard rock, buddha bar(dyrt,men godt) og ett sted som heter Mexican Bar(knallgod mat!!)

Noen utflukter ble det jo, og vi var på båttur til nasjonalparken ras mohammad, og på beduinkveld i ørkenen! Da red vi på kameler og spiste mat, og shoppet litt smykker :)

Jeg anbefaler Sharm på det sterkeste! Hvis man reiser gjennom Pyramidene, så har de veldig mange bra opplegg som man kan gjøre.

Skal til Egypt i oktober med skolen på studietur, og da skal vi til Hurgadha, men har hørt at det ikke er noe fint der.. men i og med at det er nærmere pyramidene, så blir det visst det! (dagstur fra sharm er visst ganske så slitsomt)

Håper det hjelper noe :)

edit: leif

Endret av susannee
Skrevet
Skal til Egypt i oktober med skolen på studietur, og da skal vi til Hurgadha, men har hørt at det ikke er noe fint der.. men i og med at det er nærmere pyramidene, så blir det visst det! (dagstur fra sharm er visst ganske så slitsomt)

Håper det hjelper noe :)

edit: leif

Dagstur fra Hurgadha er også ganske slitsomt. Tror det er 8 timer å kjøre hver vei.

Skrevet

Jeg stortrivdes i Hurghada! Jeg bodde i "gamlebyen" så mulig det ikke er så mye utbygging etc der?? La i alle fall ikke merke til så mye.. Men byen er et godt utgangspunkt for utflukter. Noe av det jeg kan anbefale på det sterkeste er båttur med dykking/snorkling. Helt fantastisk :)

Gjest Egypt-fan
Skrevet

Kom nettopp tilbake fra Sharm - helt fantastisk feriested, absolutt min favoritt på vinteren.

Hvis du vil ha strender, så pass på at hotellet ligger i Na'ama Bay, ikke Hadaba. Hadaba er et stort klippeområde med kjempestore hoteller, men "strendene" er klipper, med trapper ned i vannet. Fint hvis du liker å stupe, og snorkle på dypt vann.

Na'ama Bay har helt nydelige strender, men fantastiske snorklemuligheter på grunt vann. Nydelige, langgrunne sandstrender - tydelige koraller, ingen fare for å tråkke feil. Novotel og Hilton er av de beste hotellene der. Det kan hende at du må krysse veien for å komme til stranda, men det går greit for voksne. Sjekk hotelladressen på google maps, der får du veldig detaljerte bilder.

Shopping

Jeg skjønner ikke alt dette snakket om masete selgere. Har aldri opplevd ubehageligheter, det går helt fint å smile og riste på hodet. De fleste selgerne vi møtte er høflige, morsomme og blide - egypterne liker å fleipe, og blir veldig blide når vi skjønner fleipen!

Det er noen fake-butikker i Sharm, men også originale (Levis, Nike, Adidas, Quicksilver, Timberland etc) Stor, flott nybygd handlegate/-senter som heter Mercado, ligger i Hadaba, koster ca 30 kroner ut dit med drosje.

Husk å avtal pris med drosjene først - og husk å prute! Gå din vei hvis du ikke liker prisen, da kommer de straks med et bedre tilbud - det gjelder stort sett all handling, unntatt de nye senterne.

Temperaturen i Sharm var nydelig nå i januar, men det er kaldt på kveldene. 22- 23 grader både i luft og vann på dagtid. Jeg ville aldri reist i mai, tror det er alt for varmt.

Gjest Gjest_Kari_*
Skrevet

Check this company i travel with them befor they are the best for Egypt

www.discovertravel.no

vi har planer om å rese til egypt. men jeg blir helt surrete i hodet av alle stedene man kan reise til der..

vi er et kjæreste par som vil ha det romantisk, fine strender, shopping (kopi merker ;) og koselige atmosfære må det ha. og gjerne dykke, utflukter med båt, se pyramider osv er svært ønskelig.

where to go? hjeeelp!

Skrevet

Jeg har vært i egypt et par ganger og begge ganger var jeg i hurghada. Etter det jeg har hørt, så er Sharm el Sheikh bedre enn Hurghada. Jeg er ikke sikker på om det er sant men jeg tror det. Alt er mye finere der av hoteller og området.

Skrevet

Jeg har vært i både hurghada og sharm el sheikh. Og likte meg helt klart best i sharm. Vi bodde i Hadaba rett ved Il Mercato ( utendørs shoppingsenter) med fastsatte priser så du slipper mas og pruting. I hadaba er det som nevnt over her mest klipper man kan bade fra, men vi tok taxi til en sandstrand som het terrrazina. Koster 15 kr med taxi. Jeg likte å bo i Hadaba for i Naama Bay som vi var i et par kvelder er mer masete. I sharm er det utflukter man kan være med på, shoppingen er bedre enn hurghada og aktivitetstilbud. Vi svømte blant annet med delfiner som var kjempegøy. Jeg anbefaler Sharm på det sterkeste.

Gjest Gjest_olivia_*
Skrevet

Vil også anbefale sharm, med strandpromenaden, litt mer romantisk enn hurghada, mange forskjellige restauranter å prøve, mye av den samme shoppingen da.

Ønsker dere veldig sterkt å se pyramidene vil jeg anbefale og ta en dag og fly. Var en pakke gjennom apollo tror jeg. Betale vel 5000 for 3 voksne og 1 barn, flydde tidlig om morgenen, tok vel en time, en liten minibuss rundt i cairo, like greit pga trafikken...selv om du blir veldig turist, men ikke lett å finne frem i byen alene. Vi så pyramidene og vandret rundt der rundt en time alene:) Helt fantastisk og mitt beste ferieminne, var helt fantastisk å se! var også innom på en parfyme butikk, GODE selgere:P og på et museum som kanskje ikke var veldig interessant ikke for meg nå da:P men vil virkelig anbefale en tur til cairo! og den gamle basaren er nok gøy å oppleve, fikk ikke så mye tid der da:-/ var ikke egentlig innkludert i turen vår! Flydde hjem i 8 tiden og var tilbake til sharm en time senere:D Fantastisk og altoppslukende og kjøre rundt i cairo, faktisk noe av det mest fasinerende med turen:)

• 1 måned senere...
Skrevet

where to go? hjeeelp!

Sharm er det mest fantastiske stedet jeg har vært. Fantastiske snorklemuligheter, fine strender og god mat. Turen til Kairo anbefales på det sterkeste. Ta med pute og pledd så sover du hele veien dit og våkner opp i en by som myldrer av liv. Nå er ikke jeg opptatt av shopping men ellers har Egypt alt man kan ønske av en ferie. Så klart selgerne er annerledes enn i Norge, men det er jo en opplevelse i seg selv (og for meg var det mye verre i Tyrkia).Jeg har vært i Sharm både i april, juni og august. Synes ikke det er for varmt på sommeren. Det er så tørr luft at du ikke merker varmen.

Skrevet

Tror det går veldig på smak og behag hvilken av byene man foretrekker.

Jeg har vært i Sharm og tatt bussturen (var vel 8-9 timer) til Kairo, synes det egyptiske museet og pyramidene er et must :)

Bussturen til Kairo var spesiell, buss med 1 stk vakt inkl maskingevær, kjøretur gjennom ørkenen på natta. Jeg synes hele opplevelsen var helt fantatisk, ikke noe problem å sove på en buss, og en spennende tur når du vet hva som venter.

(Jeg er over middels interessert i eldre historie/arkeologi/Egypt, så for min del gikk turen fort. Mulig andre uten den samme interessen ser det annerledes)

Sharm er en turistby, den er bygget for turister. Misforstå meg rett, det er en flott by, flotte strender, flott hav, flust med utflukter osv

Kjenner flere som har vært i både Sharm og Hurghada/El Gouna Makadi Bay som foretrekker sistnevnte. Neste gang jeg skal til Egypt skal jeg til Hurghada området, med besøk til Luxor. Spiller liten rolle med litt reisetid, det er det verdt.

(Uansett tilbys det også turer med fly for de som ikke vil kjøre buss så langt, men det koster jo endel ekstra)

Egypt :rødme:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...