Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 Grunnen til at jeg spør er at jeg av og til blir spurt om jeg har vurdert reduksjon, senest rett før jul i en klesbutikk. Ganske irriterende , men det er en annen sak. Kan også føye til at jeg ikke er overviktig. Hvordan vet man når man trenger det, og dersom man ser bort i fra det kosmetiske, er det noen helsetegn man skal se etter? Hva er det legen legger til grunn for vurderingen? Er det noe jeg kan si eller skal vi si fremheve, for å få legen til å rekvirere dette?
Avalon Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Rygg og nakkesmerter som går utover livskvaliteten og også utover jobb.
Donpedro Skrevet 13. januar 2009 #3 Skrevet 13. januar 2009 Jøss, det var da en svært personlig ting å spørre om, hvis du ikke kom inn på temaet selv. Utidig.
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Jøss, det var da en svært personlig ting å spørre om, hvis du ikke kom inn på temaet selv. Utidig. Jeg kom ikke inn på tema selv, men jeg nevnte under prøvingen av kjoler at jeg sleit litt med å finne noe som var fint og hvorfor. Kanskje jeg åpnet litt for det selv, men en klesbutikk bær være litt forsiktig med slike kommentarer. Kanskje hun var litt lei at jeg prøvde så mange kjoler.
Gjest brystreduksjon Skrevet 13. januar 2009 #5 Skrevet 13. januar 2009 Hei - jeg fyller nå 40 år straks. Da jeg var rundt 18 år, gikk jeg den lange pinlige veien til legen, som støttet meg i mine begrunnelser med stor bryster. Men han vektla at det kunne hende jeg ikke kunne amme mine fremtidige barn, så jeg la saken på hylla. MIne problemer rundt brystene, jeg var/er ikke overvektig, var klær. Eksempelvis kjoler, str over det hele ble for stort. Skjorter strammet, bh måtte jeg handle i spesialbutikk, det samme bikinis osv. Var tidligere glad i å løpe, det har det vært værre med pga tyngden foran, generell trim også. Etter diskusjon med kollega som selv hadde gjort det, tok jeg motet til meg igjen og satt plutselig hos en plastikk kirurg. Jeg fikk operasjonen, ble svett av tanken fordi jeg grudde slik. Dette var i mai 08, og det eneste jeg har angret på er, at jeg ikke gjorde det tidligere. Nå trimmer jeg og løper uten dunk dunk foran, glir inn i riktige størrelser, og digger mine nye pupper - de er så fine - mitt selvbilde har fått et løft (høres teit ut?) og jeg anbefaler alle som har BEHOV FOR DET, og som lurer. Lykke til
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 13. januar 2009 #6 Skrevet 13. januar 2009 Hei - jeg fyller nå 40 år straks. Da jeg var rundt 18 år, gikk jeg den lange pinlige veien til legen, som støttet meg i mine begrunnelser med stor bryster. Men han vektla at det kunne hende jeg ikke kunne amme mine fremtidige barn, så jeg la saken på hylla. MIne problemer rundt brystene, jeg var/er ikke overvektig, var klær. Eksempelvis kjoler, str over det hele ble for stort. Skjorter strammet, bh måtte jeg handle i spesialbutikk, det samme bikinis osv. Var tidligere glad i å løpe, det har det vært værre med pga tyngden foran, generell trim også. Etter diskusjon med kollega som selv hadde gjort det, tok jeg motet til meg igjen og satt plutselig hos en plastikk kirurg. Jeg fikk operasjonen, ble svett av tanken fordi jeg grudde slik. Dette var i mai 08, og det eneste jeg har angret på er, at jeg ikke gjorde det tidligere. Nå trimmer jeg og løper uten dunk dunk foran, glir inn i riktige størrelser, og digger mine nye pupper - de er så fine - mitt selvbilde har fått et løft (høres teit ut?) og jeg anbefaler alle som har BEHOV FOR DET, og som lurer. Lykke til Det er akkurat det samme problemet jeg har, og jeg må innrømme at jeg ønsker dette mye på grunn av å se mer normal ut. Sliter også med å finne pene klær som ikke henger å slenger som om jeg hadde kjøpt klær for å bli gravid i. Det eneste positive er at jeg etter hvert har blitt flink til å sy
Donpedro Skrevet 13. januar 2009 #7 Skrevet 13. januar 2009 www.bravissimo.com selger klær for jenter med store pupper. Har butikker i UK også.
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 13. januar 2009 #8 Skrevet 13. januar 2009 Rygg og nakkesmerter som går utover livskvaliteten og også utover jobb. Jeg har nok dessverre ingen problemer med noen av delene, ennå. Et problem med helsevesenet er at det i alt for liten grad tenker forebyggende. Legen må jo også ha muligheter til å foreta tiltak før det går så langt at man blir langttids sykemeldt? Hva med det psykiske, kan det være et kriteria? Jeg har ingen mulighet til å betale en privat operasjon, så jeg trenger gode råd!
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #9 Skrevet 13. januar 2009 Du er bra frekk som spør her hvordan du skal lure legene til å gjøre operasjonen på vår regning. Har du ikke mer plager enn at du må dikte dem opp, så betal operasjonen selv hvis du vil ha den.
Gjest LanaLane Skrevet 13. januar 2009 #10 Skrevet 13. januar 2009 Har akkurat samme problem og har kjøpt mye fra bravissimo. har fått kommentarer som det du har fått jeg og, både fra venner (dæææven, så store pupper du haaaaar aaaassa!), ymse kommentarer fra butikkpersonell(du får ikke plass i den der du med de greiene) samt kommentarer fremmede på gata. Til slutt trodde jeg på alle sammen og begynte å klage på puppene mine i butikken før andre fikk mulighet til å starte. Og vet du hva hun ene ansatte sa? "Det teite med oss jenter er at vi alltid klager over kroppen vår når noe ikke passer istedet for å forbanne folka som lager klærne". Fikk meg til å tenke litt, og selv om det fortsatt er vanskelig å finne pene kjoler, skjorter etc, så får det heller være. Med mindre du har store fysiske eller psykiske plager pga brystene dine så synes jeg du skal være stolt av det du har. Nå vet ikke jeg hvor store de er eller hvor gammel du er, men det virker som om du bare er "lei" av dem:)
Donpedro Skrevet 13. januar 2009 #11 Skrevet 13. januar 2009 Det er en rimelig stor operasjon, så hvorfor noen vil operere noe som ikke plager dem skjønner jeg ikke. Isåfall får man spare opp og betale selv.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2009 #12 Skrevet 13. januar 2009 Du er bra frekk som spør her hvordan du skal lure legene til å gjøre operasjonen på vår regning. Har du ikke mer plager enn at du må dikte dem opp, så betal operasjonen selv hvis du vil ha den. Helt enig, utrolig frekk dame!!! Du kan jo være ÆRLIG å spørre legen din om det er nødvendig, men tviler på at du får ja.
Avalon Skrevet 13. januar 2009 #13 Skrevet 13. januar 2009 Jeg har nok dessverre ingen problemer med noen av delene, ennå. Et problem med helsevesenet er at det i alt for liten grad tenker forebyggende. Legen må jo også ha muligheter til å foreta tiltak før det går så langt at man blir langttids sykemeldt? Hva med det psykiske, kan det være et kriteria? Jeg har ingen mulighet til å betale en privat operasjon, så jeg trenger gode råd! Du trenger nok ikke å "lure" legen, jeg vil da tro at problemer med å finne overdeler som passer er grunn nok. Det går jo tross alt utover trivselen
Gjest Gjest_Tina_* Skrevet 14. januar 2009 #14 Skrevet 14. januar 2009 Jeg er 24 år. Jeg har faktisk vært hos lege to ganger (forrige fast lege). Det første hun sa når jeg kledde av med var, jøss det var ganske så voldsomt. Likevel ville hun ikke henvise meg fordi hun mente at overkroppen og ryggen min hadde tilpasset seg belastningen. Kom tilbake etter et år, ny undersøkelse til ingen nytte. Derimot så ville hun at vi skulle søke NAV om å få tilskudd til klær, hallo! Kan også føye til at jeg bruker 75J i bh størrelse for at vi skal forstå at dette dreier seg om mer en å finne overdeler som passer. Har ikke tall på hvor mange kommentarer jeg har fått, selv om jeg også er litt herdet. Egentlig mye verre med folk som himler med øynene eller fniser. Det krever også en del psyke for å prøve og pynte seg etter beste evne for så føle seg som en bimbo på byen. Å løpe eller andre fysiske aktiviteter er en pest og en plage, bruker både vanlig bh og sports bh samtidig. Orker ikke å bruke bikini på stranda, velger heller en hel drakt for å slippe å underholde hele stranda. Ikke særlig morsomt å danse heller, skulle gjerne brukt en sports bh under kjollen, men hvor ille hadde ikke det sett ut. Jeg jobber 50% samtidig som jeg etterutdanner meg, så jeg har ikke noen økonomisk mulighet til å dekke denne kostnaden selv. Er ikke ute etter å feil informere legen, men det er lov å tale sin egen sak. Jeg blir også forundret over andre kvinner som er mindre en meg og helt nede i E-cup, men som har fått innvilget operasjon . Tydelig at det er forskjellig behandling, eller så har de en veldig bra fastlege.
onyx Skrevet 14. januar 2009 #15 Skrevet 14. januar 2009 Nå er det da ikke fastlegen som bestemmer om man skal få operasjonen, men spesialistene/kirurgene som skal operere. Det burde holde å be fastlegen om en henvisning til utredning for brystoperasjon, så får de som kan vurdere om man kan få operasjonen dekket eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #16 Skrevet 14. januar 2009 75J bør vel kvalifisere til å få reduksjon? Vet om jenter med mindre pupper som har fått dekket operasjon. En venninne hadde 80G, hun minket de til 80C..ble nesten litt små, for vi var så vant m de store puppene:) men hun trives så godt med de..kan jo bruke halterneck topper...sukk misunne... Jeg har 75E og F..Har vært oppi 80F, men pga vekttap har puppene krympet litt og. jeg skulle gjerne fått løftet de.. Henger laaangt nede på magen...aubergineform på puppene..uff. Ikke noe fyll på toppen lenger..bare i "bunn" hehe...pære i en tennissokk..Men er litt engstelig for stygge arr etter operasjon..
Gjest LanaLane Skrevet 14. januar 2009 #17 Skrevet 14. januar 2009 Du trenger nok ikke å "lure" legen, jeg vil da tro at problemer med å finne overdeler som passer er grunn nok. Det går jo tross alt utover trivselen Det går nok på mer en trivsel du. Om alle sammen skulle ha fått dekt operasjon for ymse ting fordi de ikke "trivdes", hadde nok alle skattepengene forsvunnet gitt. Selv om jeg selv ikke trives med mine svære greier hver dag, så kunne jeg aldri ha dratt til lege og bedt om reduksjon fordi jeg ikke "trivdes" i hverdagen. 75J er voldsomt ja, blir vel som om jeg skulle ha ha hatt 65K og da hadde jeg nok tatt meg en tur om det ble psykisk eller fysisk belastende, men ikke om den eneste grunnen til å ta reduksjon var fordi jeg var lei av at folk kommenterte når jeg shoppa.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #18 Skrevet 14. januar 2009 75J bør vel kvalifisere til å få reduksjon? Vet om jenter med mindre pupper som har fått dekket operasjon. En venninne hadde 80G, hun minket de til 80C..ble nesten litt små, for vi var så vant m de store puppene:) men hun trives så godt med de..kan jo bruke halterneck topper...sukk misunne... Jeg har 75E og F..Har vært oppi 80F, men pga vekttap har puppene krympet litt og. jeg skulle gjerne fått løftet de.. Henger laaangt nede på magen...aubergineform på puppene..uff. Ikke noe fyll på toppen lenger..bare i "bunn" hehe...pære i en tennissokk..Men er litt engstelig for stygge arr etter operasjon.. Sikkert andre som kan svare bedre på dette en meg, og jeg bare antar. Men jeg vil tro at bh størrelse ikke har noen betydning. Med det mener jeg at en kvinne i teorien kan få reduksjon dersom hennes bryster på 65c skaper fysiske problemer for henne. Samtidig som en kvinne kan få avslag selv om hun har 75K, dersom det ikke skaper alvorlige fysiske eller psykiske problemer. Dersom legen mener at du har muskler og kropp tilpasset belastningen så skjønner jeg at hun ikke vil anbefale videre utredning.
Donpedro Skrevet 14. januar 2009 #19 Skrevet 14. januar 2009 Det er ikke fastelgen som bestemmer, og man har rett til å gå til en annen lege for henvisning. Det er kirurgen som vurderer.
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2009 #20 Skrevet 14. januar 2009 Det er ikke fastelgen som bestemmer, og man har rett til å gå til en annen lege for henvisning. Det er kirurgen som vurderer. Kirurgen vurderer selve jobben, men han vurderer ikke psykiske og fysiske plager over tid. Fastlegen eller en annen lege vurderer først om hun f.eks, har vedvarende rygg problemer. En kan ikke forvente at en lege henviser til kirurg uten selv å ha vurdert pasienten grundig, dersom han mener at kvinnen har en sterk kropp som ikke tar skade av vekten. Dersom hun forlanger en annen leges mening, så vil han forstå at fastlegen hennes ikke vil henvise . Han kommer derfor til å være enda grundigere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå