Gå til innhold

Har alle folk hvite vegger?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ser på bilder av leiligheter til salgs. Og alle, absolutt alle har "trendy" hvite vegger. Men når jeg tenker meg om er det ingen jeg kjenner som har hvite vegger. Er det bare jeg og mine venner som er utrendy, eller er det slik at alle maler i andre farger straks de har kjøpt leiligheten? For så å finne frem hvitmalingen igjen når de skal selge? Og hvis ingen beholder hvitfargen, hvorfor skal alt være hvitt på visning? Er det bare jeg som synes hvite vegger er sterilt, ukoselig og sykehusaktig? Trend"ekspertene" og stylistene har vel bestemt at det skal se sånn ut. Men er det virkelig noen som kjøper en leilighet pga fargen på veggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heia,de fleste jeg kjenner og meg selv har hvite vegger.Jeg syntes det er kjempefint jeg da..Men må jo fullføre stilen.Syntes blomster,møbler og alt kommer bedre fram med hvite vegger..Har hatt caffe late,korsika ja,det som er oppigjennom så nå ble det hvit og trives med det.Men godt mi er forsjellige ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bevisst valgt å ikke ha hvite vegger, nettopp fordi "alle" har det... Ser jo likt ut omtrent i alle hjem, noe jeg synest er veldig kjedelig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha hørt at hvite vegger selger leiligheten bedre fordi den da ser større ut :)

Ingen som sjekker kvadratmeterne på prospektet da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom noen tapeter og farger, og hvit er definitiv best.

Leiligheten (som er knøttliten) ser mye større og lysere ut, og både kunst og interiør kommer mer til sin rett.

Det kan kanskje se litt sterilt ut på visning, men der er det jo ofte upersonlig og ikke fullt innredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har grønne vegger, men det er mange som maler de vite før visning; det ser større, renere, lysere ut, og så er det lettere for eventuelle kjøpere å se for seg sine ting i et hus som ser såpass nøytralt ut, eller hvordan hun vil ha det malt/innredet, istedenfor de til tider kraftige uttrykkene klare farger på veggene gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo godt spørre seg om folk er så dumme at de ikke vil kjøpe boliger med rare farger på veggene, eller at de lar seg lure til å tro at en leilighet er større pga hvite vegger når de uansett kan se antall kvadratmeter i prospektet, men sannheten er at folk faktisk lar seg påvirke av slikt. Det tror jeg de fleste av meglerne vi snakket med da vi skulle selge sa, folk er dumme, rett og slett. F.eks. nevnte en at om to like leiligheter i samme blokk var til salgs samtidig så ville de fleste foretrekke den som ble budt på først fordi de da trodde at den var best eller at det kanskje var noe galt med den andre som de ikke hadde fått med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt motsatt av mange, jeg klarer_ikke_se for meg tingene mine i leiligheten hvis den ser for steril og moderne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg tenkt meg godt om, og alle jeg kjenner på min alder (+/- 30) har lyse vegger i stuen. Ikke nødvendigvis helt hvite alle sammen, men noen i retning lys antikk/caffe latte/lys grå osv.

Når det gjelder foreldregenerasjonen så kommer jeg faktisk ikke på en eneste en som har hvite vegger. I de aktuelle hjemmene jeg da tenker på har ikke stuen blitt pusset opp de siste 20 årene hvertfall.

Personlig liker jeg lyse vegger best. Det gjør det lettere å møblere, og farger har vi i form av møbler, kunst og duker/puter/gardiner/blomster mm.

Jeg har malt vaskerommet vårt i en grå farge og soverommet er ganske mørkt brunt, så jeg er ikke redd for farger sånn sett. Men i oppholdsrom ønsker jeg å holde det noenlunde rolig og lyst. Hadde en gul stue før, og det gikk mer virkelig på nervene etterhvert.

Og ja, lyse rom virker større. Selvsagt kan man se i prospektet hvor stor boligen er, men ved boligkjøp har også følelsen man får når en kommer inn i et rom mye å si. Prospektet sier sjelden hvor stort hvert enkelt rom er.

Tenker på leiligheten vi bor i nå. For å være ærlig tror jeg ikke at vi hadde kjøpt den hadde det ikke vært fordi vi tidligere hadde vært på visning i samme type leilighet og visste hvordan det kunne bli. Hele leiligheten var malt og tapetsert i mørke farger, og var overfylt med store og dominerende møbler. Leiligheten føltes rett og slett svært trang. Når vi fikk malt og møblert selv virker det mye luftigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke hvite vegger, men vi leier et hus som ikke er pusset opp siden ubehandlet panel var moderne. De fleste jeg kjenner, også mange godt voksne og i hvert fall de som har pusset opp etter 1998 (?), har imidlertid mer eller mindre hvite vegger (med unntak av lys panellakk). Jeg kunne godt tenkt meg å ha litt nyanser på veggene, spesielt lys grått, men jeg ser absolutt fordelen med å ha forholdsvis nøytrale farger på veggene. Da blir det lettere å kunne innrede med de møblene og detaljene man vil, i stedet for noe som passer til veggen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica

Vi har en del rom med egghvit farge, noen rom med en helt lys sandfarge, og ett av gutterommene er dueblått. Stuen er ren grå NCS 3000. Jeg liker veldig godt egghvitt, og kunne lett skiftet ut alle de andre fargene med den. Den grå derimot, blir jeg aldri lei, selvom det er ti år siden det ble pusset opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bevisst valgt å ikke ha hvite vegger, nettopp fordi "alle" har det... Ser jo likt ut omtrent i alle hjem, noe jeg synest er veldig kjedelig....

hvilken farge har dere da?

mener ikke at alle har hvite vegger, jeg selv har lys beige, men alle jeg kjenner har noe veldig lyst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke akkurat si at hvitt er "trendy". Hvite vegger har vel væt vanlig i snart 20 år nå.

Jeg har hvite vegger i alle rom. Det har de fleste jeg kjenner også.

Hvitt reflekterer lys. Man vil derfor få adskillig mer lys i et hvitt rom enn i et rom med mørke vegger. Lyse farger får også rommet til å virke større. Selv om rommet ikke -er- større, så har det likevel mye å si for trivselen når rommet ser større ut.

Det er mye lettere å møblere når man har hvite vegger.

Jeg synes da slett ikke det ser sterilt ut ;) Jeg har masse grønne planter, jeg har farger på møblene, jeg har farger på gardinene, jeg har puter og lys i farger, osv.

Jeg liker ikke pastellfarger. Så de eneste aktuelle fargene for meg er hvitt og grått. Grått blir litt mørkt for mine rom, siden jeg har en typisk blokkleilighet med vinduer på bare én vegg i hvert rom.

Når du ser på boligannonser, så husk at disse rommene er strippet for å se større og luftigere ut. De har altså fjernet mye av "dillet" som planter og bilder på veggene, og da ser selvsagt rommet noe tomt og strengt og sterilt ut. Boligannonser er IKKE representativt for hvordan folk har det hjemme til vanlig. Enkelte meglere hiver ut alle møblene, og erstatter dem med katalogmøbler, bare for den ene dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir sterilt, kaldt og upersonlig med hvite vegger. Kjøpte en ny leilighet hvor alle rom bortsett fra stue (lys provance eller toscana...) er var hvite. Vi har ikke malt ennå og jeg hater de hvite veggene. Stuen derimot er er superfornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...