Gå til innhold

Journal fra fastlege til fastlege

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nettopp byttet fastlege, og siden det også er et nytt legesenter har jeg bedt min gamle fastlege om å oversende journalen min til den nye fastlegen min. Nå har jeg fått en giro på 135 kr. Må jeg betale denne?

Vet at hvis jeg ber om min jrn. selv så skal jeg betale, men når den går fra lege til lege skal jeg som pasient betale da?

Noen som vet reglene for dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er helt uvanlig, så jeg regner med det er lovlig ja. Det er jo prisen for en tjeneste du har bedt om.

Skrevet

Jeg har aldri betalt for det, synes det høres merkelig ut.

Skrevet

Om du bytter fastlege til et annet sted/legesenter så må du betale for å få sendt journalen din ja..

Gjest Lilleulv
Skrevet

Det er normalt, men teit. Spør du meg så burde det vært automatikk i at journalen oversendtes til ny fastlege ved endring. Er jo greit å ha for den nye legen og.

Skrevet

Jepp, de drar inn penger... Jeg dro på legekontoret selv jeg for å hente journalen min slik at de skulle slippe å sende den, og t.o.m da klarte de å ta gebyr på kr. 50,-...

Skrevet

Du må betale giroen ja

Skrevet

Selvfølgelig må du betale. Jobben med å kopiere må jo gjøres (din gamle lege er også pliktig til å beholde journalen din), og noen har ganske omfattende journaler. Hvor mye de kan ta er regulert.

Skrevet
Selvfølgelig må du betale. Jobben med å kopiere må jo gjøres (din gamle lege er også pliktig til å beholde journalen din), og noen har ganske omfattende journaler. Hvor mye de kan ta er regulert.

Kopiere og kopiere du, er vel bare å logge seg inn i den elektroniske jrn. og klikke på "skriv ut", burde ikke koste 130 kr. Men tydelig at de tar seg rått betalt i allmennlegepraksisen! Jeg er selv sekretær på sykehus, og vi tar ikke noe egenandel/ gebyr for sånne tjenester...

Skrevet
Det er normalt, men teit. Spør du meg så burde det vært automatikk i at journalen oversendtes til ny fastlege ved endring. Er jo greit å ha for den nye legen og.

Noe som hadde gjordt at jeg ikke hadde oppsøkt min nye fastlege ;)

(Min tidligere fastlege har skrevet endel "fargerikt" der som jeg ikke ønsker skal henge ved. Har snakket med advokat og fått tilbakemelding at jeg bør kreve det slettet, men siden legen ikke gjør det frivillig er det et mer omfattende opplegg enn jeg har krefter til nå. Så jeg er ufattelig takknemmelig for å ha muligheten til å starte med blanke ark.)

Skrevet
Kopiere og kopiere du, er vel bare å logge seg inn i den elektroniske jrn. og klikke på "skriv ut", burde ikke koste 130 kr. Men tydelig at de tar seg rått betalt i allmennlegepraksisen! Jeg er selv sekretær på sykehus, og vi tar ikke noe egenandel/ gebyr for sånne tjenester...

Og journalene på fastlegekontoret har ikke alle dokumenter innscannet, EKG-ene var på papir osv.

Skrevet

Dette er faktisk takster bestemt av helse- og omsorgsdepartementet, ikke legene selv. Og prisene er de samme på alle legekontor.

Sekretæren som gjør det skal da ha lønn, legen skal ha lønn og skal journalen fakses, eller sendes i posten koster det fort en del.

Så ja når du har bedt om at journalen sendes så må du betale. Det er jo uansett ditt valg om journalen skal sendes din nye lege.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...