Gå til innhold

Prevensjon i midten av 30-åra...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vet det er flere her som er både i 30- og 40-åra, og jeg trenger litt sparringshjelp her... :jepp:

Er i midten av 30-åra. Har gått på diverse p-piller en årrekke, men har nettopp sluttet da jeg synes kroppen har fått sin dose, for å si det slik. Nå får vi bruke kondom enn så lenge, og se om syklusen (og min sexlyst ikke minst... :lur: )kommer i gang igjen. Er i et fast forhold og vil gjerne ha sikker prevensjon, da vi har fått de barna vi skal ha. Men hva skal jeg/vi velge? Føler meg litt rådvill her midt i prevensjonsjungelen... Vanlige kombinasjonspiller er utelukket. Hvordan fungerer minipille? Sterilisering er jo en mulighet, men det er verken jeg eller samboer klar for... Har tenkt på spiral, men vet ikke om hormonspiral eller kobberspiral er lurest? Dessuten må jeg innrømme at jeg er redd det skal være veldig vondt å sette inn... :rodme:

Kan dere som er i samme situasjon som meg være så snille å fortelle om deres valg og erfaring med det dere valgte?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_annie_*
Skrevet
Vet det er flere her som er både i 30- og 40-åra, og jeg trenger litt sparringshjelp her... :jepp:

Er i midten av 30-åra. Har gått på diverse p-piller en årrekke, men har nettopp sluttet da jeg synes kroppen har fått sin dose, for å si det slik. Nå får vi bruke kondom enn så lenge, og se om syklusen (og min sexlyst ikke minst... :lur: )kommer i gang igjen. Er i et fast forhold og vil gjerne ha sikker prevensjon, da vi har fått de barna vi skal ha. Men hva skal jeg/vi velge? Føler meg litt rådvill her midt i prevensjonsjungelen... Vanlige kombinasjonspiller er utelukket. Hvordan fungerer minipille? Sterilisering er jo en mulighet, men det er verken jeg eller samboer klar for... Har tenkt på spiral, men vet ikke om hormonspiral eller kobberspiral er lurest? Dessuten må jeg innrømme at jeg er redd det skal være veldig vondt å sette inn... :rodme:

Kan dere som er i samme situasjon som meg være så snille å fortelle om deres valg og erfaring med det dere valgte?

Hei,

Jeg er/har vært i samme siruasjon som deg,

Jeg er også mi 30årene, fått de ungen jeg skal ha og vi valgte hormon spiral.

Jeg har også prøvet kobber spiral etter mitt andre barn.

Begge fungerer kjempe fint.. det er jo litt prisforskjell.

Jeg satte hormonspiralen denne gang i håp å slippe mensen totalt... og det har jeg. med kobber spiralen hadde jeg sykluser som normal.

Selve innsettingen syntes jeg var forskjellig da jeg hadde forskjellige leger begge gangene.

Syntes ikke det var så vondt, det finnes verre og vonderer ting.

Jeg tenker det blir vært det.

Skrevet

Har hormonspiral, har hatt det i flere år. Ingen mens, har ingen bivirkninger som jeg kjenner til.

Skrevet

Vi valgte til slutt mannlig sterilisering.

• 1 måned senere...
Skrevet

Nå er jeg yngre enn deg, og har ikke fått barn, men svarer uansett.

Jeg har kobberspiral og synes dette fungerer godt. Fordelen er at du slipper hormoner, og den er også meget sikker. Du trenger jo heller ikke huske å ta piller, måle temperatur ol. hver dag.

Det er litt vondt når legen løfter livmortappen for å sette den inn, og en stund etterpå, men ikke så ille som man kan tro. Selv har jeg sterke menssmerter, men de har ikke blitt verre ved bruk av spiral.

Gjest Gjest_jeg_*
Skrevet

Interessant tråd.

Jeg er 37 og tåler ikke hormonbeskyttelse. Alle p-piller gir meg lav sexlyst, tørre øyne, depresjoner, trøtthet og et forferdelig humør. Har prøvd Cerazette, Yasmin, Trionetta, P-ring.

Nå har jeg ikke lyst til å eksperimentere mer.

Etter å ha lest dette er det kanskje på tide å prøve kobberspiral...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...