Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er ei jente på 23 som prøver å gå ned i vekt. Trener 5 ganger i uken ganske så variert. Er 165 høy og 92kg.

Mandag: Styrketrening i sal på 60 min(m/instruktør) og deretter sykkel intervall 4 gange 4

Tirsdag: Aerobic, 45 min

Onsdag: Spinning, 60 min eller step 60 min

Torsdag: Spinning 45 min eller step 45 min

Fredag: Spinning 60 min

Pga at jeg trener så mye som jeg gjør lurer jeg på hvor mye jeg skal spise. Jeg skjønner at jeg må spise en del, men målet er jo å gå ned i vekt... Er det noen som har peiling på balansen der?

Ett annet spm er om jeg bør bruke proteinpulver som måltidserstatter. Har noen erfaringer med proteinpulver og slanking?

Endret av snixy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du skal bruke proteinpulver som erstatter, men heller som et tillegg. Når du trener så mye som du gjør er det viktig at du får i deg nok proteiner :)

Vet ikke hvordan matinntaket ditt er nå, så det er vanskelig å si hvor mye du kan/må spise for å holde en balanse mellom inntak og det du forbrenner.

Skrevet

Med saa mye trening boer du ligge rundt 2.500 kalorier i snitt, og i alle fall ikke mindre enn 2.000.

Spis saa mye at du foeler deg passe mett (altsaa mett, men ikke stappa). Er du sulten boer du spise litt. Og hold kostholdet sunt.

Skrevet

jeg er akkuratt like høy og tung som deg!:) Jeg er 20 år. Jeg gikk ned fra 92 til 86 på 5 uker. Spiste ca 1500 kcal om dagen, trente stryke en time to ganger i uka, jogga 2 ganger i uka og gikk lange turer. det funka som bare det!!:)

Skrevet

Takk for svar! :)

Men er ikke 2000 kalorier litt mye hver dag i forhold til at jeg skal gå ned i vekt? Eller er det sånn ta jeg "forbrenner" musklene mine kanskje om jeg spiser for lite. Er forvirra på det punktet :S

Skrevet

Men er ikke 2000 kalorier litt mye hver dag i forhold til at jeg skal gå ned i vekt? Eller er det sånn ta jeg "forbrenner" musklene mine kanskje om jeg spiser for lite. Er forvirra på det punktet :S

Naar du trener saa mye trenger kroppen din mye energi, saa 2000 kalorier er mindre enn det kroppen din egentlig trenger. Om du spiser mindre kommer du til aa miste muskelmasse, selv om du trener. Du kan ogsaa vurdere aa legge inn en styrkeoekt istedenfor spinning/step paa torsdagen, men pass ogsaa paa at du ikke trener for mye! Med saa mye trening kan du risikere at kroppen din blir veldig sliten. En av dagene midt i uka kunne f.eks. gaa en times spasertur istedenfor trening, saa faar kroppen tid til aa restituere seg litt.

Men saa lenge du trener saapass mye saa maa spise en del og, du vil fremdeles gaa ned i klesstoerrelser med den treningsmengden der!

Skrevet

Du bør spise minimum 2000 kcal med din vekt og så litt mindre etterhvert som du går ned. Spiser du mindre vil du få et større muskeltap som senker forbrenningen din.

Skrevet

Okei, da er det bare å spise da skjønner jeg:P

Er det da lurt med proteinshaker som tilskudd? Kjæresten min sier at jeg må for guds skyld ikke spise havregryn til frokost, og egg er heller ikke bra, noe jeg har en annen oppfatning av. Han mener at jeg skal spise fikerrik til det tyter ut av ørene på meg om jeg vil bli tynn... Hva syns dere?

Skrevet

Personlig er jeg av den oppfatningen at raske karbohydrater bør unngås til dels. Jeg spiser f.eks. heller et egg til frokost, enn brød. Spiser da egg uten brød. Det er også viktig å få i seg sunt fett for å forbrenne fett. Både egg og havregryn er etter min mening bra å spise.

Hvis du sliter med å få i deg nok kcal er jo proteindrikk greit å ta. Ellers ville jeg nok heller satset på å få i meg protein gjennom kosten.

Husk også på å få i deg noe minimum 30 min etter trening, sjokomelk er f.eks. anbefalt.

Skrevet

Er det da lurt med proteinshaker som tilskudd? Kjæresten min sier at jeg må for guds skyld ikke spise havregryn til frokost, og egg er heller ikke bra, noe jeg har en annen oppfatning av. Han mener at jeg skal spise fikerrik til det tyter ut av ørene på meg om jeg vil bli tynn... Hva syns dere?

Lytt til kroppen din og spis det den har lyst paa (saa lenge det ikke er bare godis, saa klart!).

Et balansert og variert kosthold er det beste, der du faar i deg passe mengder av alt. Du maa gjerne spise havregroet til frokost noen dager, eller et egg.

Det er ikke bra aa spise for ensidig, da mister du mye viktig naering! Det er heller ikke bra aa spise for mye fiber!

Du oensker aa ha en stabil vekt over tid, og du faar ikke det ved aa slanke deg ved aa spise for lite/feil kosthold og saa gaar du over til 'vanlig' kosthold! Da spretter du nemlig rett opp i vekt igjen.

Og, uansett hvor mye du trener og spiser saann eller saann saa er du ikke garantert aa bli/forbli slank.

Skrevet

Havregryn til frokost er vel bare positivt? Det er sunt og metter lenge. Egg er ikke noe dårlig å ha i kostholdet! Så der ville jeg ikke hørt på han akkurat

Skrevet

så bra at så mange smarte folk svarer meg! :D

Men... 2000 kalorier.... Det er ganske mye det...

Jeg bruker å spise:

Frokost: 40g havregryn m/2dl skummet melk og en neve nøtter

Lunsj: 3-4 havreknekkebrød med bringebærsyltetøy

Mellommåltid: frukt eller grønnsak

Middag: Gjerne kyllingfilet eller svinefilet med grønnsaker og ris

Kvelds: 2 havreknekkebrød med kalkunservelat og agurk

Men dette er jo ikke i nærheten av 2000 kalorier vel???

Skrevet

Hvorfor ikke egg?

Jeg spiser 4-5 egg om dagen på det meste, og lider ikke av den grunn. At man får høyt kolestrol av egg er kun en myte.

Skrevet
så bra at så mange smarte folk svarer meg! :D

Men... 2000 kalorier.... Det er ganske mye det...

Jeg bruker å spise:

Frokost: 40g havregryn m/2dl skummet melk og en neve nøtter

Lunsj: 3-4 havreknekkebrød med bringebærsyltetøy

Mellommåltid: frukt eller grønnsak

Middag: Gjerne kyllingfilet eller svinefilet med grønnsaker og ris

Kvelds: 2 havreknekkebrød med kalkunservelat og agurk

Men dette er jo ikke i nærheten av 2000 kalorier vel???

Det var ikke akkurat veldig variert. Jeg ser masse karbohydrater med littegrann proteiner og enda mindre fett. Hvorfor har du nesten kuttet ut alt fett unntatt nøttene? Folk er nå forskjellige, men jeg hadde ikke klart å spise det samme hver eneste dag. Hadde blitt matlei rimelig fort.

Skrevet

Når jeg finner noe som jeg tror funker holder jeg meg som regel til det:P kanskje noen har forslag til andre frokostalternativer som er lette å lage for ett ekstremt b-menneske? :)

Skrevet

Har ikke noen konkrete tips, men kutt ned karbohydratene (kornproduktene) og pøs på med proteiner, og gjør ikke noe om du får i deg mer sunt fett.

Skrevet

kutt ned på de feile karbohydratene men ikke pøs på med proteiner om ikke muskler er ett av målene dine. du må finne en fin balanse. hadde holdt meg til rundt 1800 kalorier om dagen jeg for målet er jo å få ned fettprosenten. men litt karbo og proteiner må du ha ellers "låser" kroppen fast det fettet den har og du vil ike gå no særlig ned i vekt. jeg foreslår t du hører med fastlegen din eller med en næringsfysilog der du trener. få hjelp til å sette sammen et kosthold som passer treningsnivå og intensitet! + at det passer med målet du har med treningen.

Et treningsprogram hadde kanskje også vært tingen? hvis du får satt opp et med en treningsveileder så setter de opp et nytt et etter x-antall mnd som følger treningsprogresjonen og kondisjonen din. lykke til!

Skrevet
kutt ned på de feile karbohydratene men ikke pøs på med proteiner om ikke muskler er ett av målene dine. du må finne en fin balanse. hadde holdt meg til rundt 1800 kalorier om dagen jeg for målet er jo å få ned fettprosenten.

Jenter får ikke masse muskler i full fart selv om de spiser proteiner. Hvorfor mener du 1800 kcal er riktig, har du regnet på det , eller er det bare et tall du slenger ut?

Skrevet (endret)
Jenter får ikke masse muskler i full fart selv om de spiser proteiner. Hvorfor mener du 1800 kcal er riktig, har du regnet på det , eller er det bare et tall du slenger ut?

ja det er et tall jeg bare slenger ut. det har ingenting med å gøre at jeg er i samme situasjon som ts. pøh!

jeg sier ikke at hun kommer til å få masse muskler, men et vanlig probelm er at folk kutter ut karbo og bytter de ut med protainer. og det er ikke riktig det heller... ikke legg ord i munnen på meg takk!! :frustrert:

Endret av DAJMI
Gjest Mea Culpa
Skrevet (endret)

Skaff deg en bok om ernaering. Det er veldig interesant lesning(syns jeg i det minste), og du vil et bedre innblikk i hva kroppen din trenger, hvorfor den trenger det og hvordan du boer sette sammen kostholdet ditt. :)

Selv leser jeg "Nutrition for dummies" for tiden, og har laert veldig mye nyttig!

Foroevrig saa er det ikke saann at proteiner blir til muskler! Baade protein, karbohydrat og fett gir energi. Protein og karbohydrat gir samme mengden energi mens fett gir mer enn dobbelt saa mye energi. :)

Men saa er det saann at det er mye enklere for kroppen aa brenne karbohydrater saa det blir alltid brukt foerst foer den eventuelt gaar loes paa fettet. Derfor kan det aa kutte litt ned paa karbohydratinntaket vaere til hjelp om man vil gaa ned i fettprosent.

Endret av Mea Culpa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...