minienthe Skrevet 13. januar 2009 #1 Skrevet 13. januar 2009 jobber 100 % turnus og har blitt satt opp på sommerferie i september, synes dette er en smule snodig for september er ikke en sommermåned for meg. er det ikke skrevet et sted at sommerferie skal gjennomføres i løpet av juni, juli eller august og minst tre uker sammenhengende med mindre arbeidstager ber om noe annet ? står det noe om dette i arbeidsmiljøloven eller ferieloven ? har prøvd å snoke litt men jeg er elendig på å grave i den type lover.
feuerstein Skrevet 13. januar 2009 #2 Skrevet 13. januar 2009 Ferielovens §7: "Tiden for ferie (1) (Hovedferien) Arbeidstaker kan kreve at hovedferie som omfatter 18 virkedager gis i hovedferieperioden 1 juni - 30 september. Dette gjelder likevel ikke for arbeidstaker som tiltrer etter 15 august i ferieåret. ..." Kortversjon: september er like mye sommer som juni, juli og august. En sak har du ikke før de vil jage deg ut i ferie i mai/oktober.
minienthe Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 13. januar 2009 gah, dette er andre året de gjør dette på rad, rullering er tydeligvis et ukjent begrep i min bedrift for ikke å snakke om at jeg har jobbet jul og nyttår to år på rad, begynner å bli en smule lei....
feuerstein Skrevet 13. januar 2009 #4 Skrevet 13. januar 2009 Sa du fra til dem som styrer med ferie at september ikke akkurat er foretrukket, eller har du bare gått ut fra at de ville forstå at juli er bedre enn september? Hos oss har det pleid å gå rundt en ønskeliste i februar hvor de som har spesielle preferanser kan skrive seg opp, ved kollisjon prioriteres de som har ventet lengst på å få sitt ønske oppfylt. Å miste både jul og nyttår to år på rad høres helt urimelig ut, fikk du noen begrunnelse på hvorfor det ble slik?
minienthe Skrevet 13. januar 2009 Forfatter #5 Skrevet 13. januar 2009 jeg har søkt om ferie i juli, denne listen med hovedferier fikk jeg tilfeldigvis se etter jeg leverte søknaden men om de vil omvurdere vet jeg ikke. vi er flere skift på jobben så hvorfor i all verden mitt har jobbet både jul og nyttår flere år på rad aner jeg ikke men såvidt jeg har skjønt så har det skjedd flere år før jeg begynte der og (jeg begynte i 2007). hovedferielisten henger forøvrig ikke "offentlig" tilgjengelig for arbeidstagerne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå