Gå til innhold

Sunn hverdagsmat for barnefamilier

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi prøver å spise sunt, men det er da jammen ikke enkelt heller.

Nå er jeg helt tom for ideer om sunn hverdagsmat. Hadde det bare vært meg så hadde jeg woka til jeg ble blå, men de små trollene jeg har i hus er ikke alltid like grønnsaksvennlige. Sukk

Så hjelp meg å komme på helt vanlig god sunn mat som man kan forvente at de fleste liker, både store og små.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi prøver å spise sunt, men det er da jammen ikke enkelt heller.

Nå er jeg helt tom for ideer om sunn hverdagsmat. Hadde det bare vært meg så hadde jeg woka til jeg ble blå, men de små trollene jeg har i hus er ikke alltid like grønnsaksvennlige. Sukk

Så hjelp meg å komme på helt vanlig god sunn mat som man kan forvente at de fleste liker, både store og små.

Hva med wraps eller pitabrød? :)

Kan varieres i det uendelige med kylling, laks, kjøttdeig, lam, svinekjøtt, biffstrimler osv. Rømme, hvitløksdressing, olivendressing etc...

Ost, gulrot, ananas, løk, agurk, squash, pinjekjerner, gresskarkjerner, bønner, eple, mais, paprika osv osv osv! Alt er opp til deg og hva du/dere liker! :)

Her kan også barna få velge selv hva de vil ha oppi! :) Hvis de bare liker to typer grønnsaker, spiser de da mer av det de liker, som er bedre enn at de ikke spiser noe i det hele tatt! :)

Skrevet

Er wraps og pitabrød så veldig sunt, da? Jeg syns det er et godt atlernativ til helgekos, men ikke hverdagsmat.

Bollefrikasse, fiskeboller i hvit saus, fullkornpasata med kjøttsaus, fiskepinner med kokte poteter og raspet gulrot, laks stekt i folie med ris og brokkoli, kylling/kyllinglår stekt i ovn med ris eller poteter og grønnsaker etter smak.

I stedet for kokte poteter kan du lage "oppblåste poteter", poteter som du kutter i båter og sprayer med litt olje for så å steke i ovnen til de er gyldne og "oppblåste".

Grønnsaker kan serveres rå i stedet for kokte, det hjelper også hvis barna ikke er så glad i grøntfor.

Pølser og potetmos går en gang i blant, men ikke for ofte.

Hjemmelaget pizza med grovt mel i bunnen kan spises av og til.

Supper av forskjellig slag...

Skrevet

Man kan få kjøpt fullkornswrap, og det inneholder fibre vi faktisk trenger å få i oss...

Vanlige pita'er laget av lys hvete, er selvsagt ikke det beste alternativet hva angår næringsinnhold, men absolutt ikke noe du trenger å bannlyse i kostholdet. Spesielt ikke hvis de får barna til å spise mer grønnsaker enn vanlig.

Dumt hvis man skal ekskludere det som hverdagsmat, siden det faktisk er et veldig sunt måltid, som gir enn masse vitaminer og næringsstoffer på en helt annen måte enn ved en "tradisjonell" middag... Bytt ut rømmen med kesam, og osten med lettost, så kan du til og med kalle det et slankemåltid. Alt er hva du gjør det til selv...

Skrevet

Jeg har med hell servert laks med spinatpasta og pesto, med salat med agurk, sukkererter og ruccola (sitron, salt, pepper og olivenolje dressing) til treåringen...

(men hun liker alt utenom pizza...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...