Lyra Skrevet 12. januar 2009 #1 Skrevet 12. januar 2009 Jeg skal feire bursdag på lørdag, og har tenkt å servere to kaker og vafler. Har tenkt å ha en litt tung sjokoladekake, tenker sjokoladeostekake eller oreokake, og derfor vil jeg ha noe som ikke er så mektig som kake nr. 2. Er det noen som har forslag til en friskere kake?
Idnar Skrevet 12. januar 2009 #2 Skrevet 12. januar 2009 (endret) Lag en Makronbunn av: 200 g malte mandler 175 g melis 2 eggehviter Bland malte mandler og melis godt. Vend inn stivpiskede eggehviter. Trykk deigen utover bunnen springform. Stekes ved 200 grader i ca. 20 minutter, til den er gyllen. Avkjøl. Lag vaniljekrem og smør på sånn at det er mest på midten. Jeg bruker sånn vaniljekrem som jeg blander ut pulver med melk og det må stå i kjøleskap i ca 10-15 min. Altså vaniljekrempulver. Ta frossene bær (jordbær eller skogsbær anbefales) eller fersk frukt og legg på. Du kan "presse" de lett litt nedi vaniljekremmen for at bærene skal holde seg på kaken. Så tar du kald (ikke helt stiv) gele å pensler med, så blir den blank og lekker Jeg har prøvd sånn hurtiggele, og det funket kjempefint!! Geleen kan du velge smaken på selv, men jeg anbefaler en som passer til bærene (jordbærgele til jordbær, osv..) eller bruk sitrongele, for den er det ikke så mye farge på. Blir noenlunde sånn som dette (bare at den blir litt større) http://ofkbilder.billedarkiv.no/ofk/547x30...erte%200505.jpg img-tagger fjernet. Reglene. Kristin (mod) Endret 13. januar 2009 av Kristin
Idnar Skrevet 12. januar 2009 #3 Skrevet 12. januar 2009 Og nå fikk jeg plutselig veldig lyst på kake
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå