Gå til innhold

Olje eller smør til steking?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

jeg prøvde å bytte til rapsolje siden det er sunnere. Men det spruta noe så grasalt, altså hele kjøkkenet var dekt med fett etterpå! Derfor har jeg nå gått tilbake til melange, skjønner ikke åssen noen klarer å steike i olje?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke det spruter så mye jeg. Er ikke lurt å ha så altfor høy varme. Jeg begynner med olje og tilsetter smør mot slutten av steketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det spruter så mye jeg. Er ikke lurt å ha så altfor høy varme. Jeg begynner med olje og tilsetter smør mot slutten av steketiden.

hmm.. Åssen olje bruker dere? (type og merke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker olivenolje til steking ved lav varme. Den spruter, og mister de gode kvalitetene sine ved høy varme.

For en tid siden begynte vi å bruke kokosolje. Jomfruolje til ting som godt kan ha litt smak av kokos som f.eks vafler og smoothies og stekeolje i matlagingen. Kokosolje spruter ikke i det hele tatt. I dag har jeg brukt den til woking og selv ved den høye temperaturen var komfyren helt sprutfri etterpå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker olivenolje til steking ved lav varme. Den spruter, og mister de gode kvalitetene sine ved høy varme.

For en tid siden begynte vi å bruke kokosolje. Jomfruolje til ting som godt kan ha litt smak av kokos som f.eks vafler og smoothies og stekeolje i matlagingen. Kokosolje spruter ikke i det hele tatt. I dag har jeg brukt den til woking og selv ved den høye temperaturen var komfyren helt sprutfri etterpå!

Kokosolje? Aldri hørt om:) Er det like sunt som olivenolje, altså inneholder det samme type fett og slikt? Smaker maten kokos etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm.. Åssen olje bruker dere? (type og merke)

Jeg bruker Eldorado rapsolje eller solsikkeolje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokosolje? Aldri hørt om:) Er det like sunt som olivenolje, altså inneholder det samme type fett og slikt? Smaker maten kokos etterpå?

Det smaker ikke noe av den kokosoljen som er beregnet på steking, men jomfrukokosoljen(som er det sunneste alternativet av de to) smaker nydelig av kokos :) Begge fås kjøpt på helsekost. Forøvrig kjenner jeg noen som bruker jomfruoljen til steking også. Det smaker ikke kokos av maten, har jeg fått vite, men jeg mistenker at man ikke bør ha sterke aversjoner mot kokossmak for å mene det ;-)

Du kan jo også forsøke å blande to oljer hvis du trenger å steke ved høy varme. Altså, en olje som tåler høy varme sammen med den sunne olivenoljen. Det skal visstnok hindre at olivenoljen brenner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker solsikkeolje, og jeg har aldri opplevd at det spruter. Men så bader jeg ikke maten i greiene heller, da. Det holdet med bitte litt olje, man trenger ikke koke biffen i det.

Når jeg steker pannekaker bruker jeg smør, men ellers, alltid olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at kokosolje og palmeolje er de oljene som er minst sunne av de vegetabilske oljene. Kokosolje/fett er jo det som også selges som delfiafett.

Og det inneholder ca 90% mettede fettsyrer.

Selv bruker jeg mest margarin, men noen ganger margarin og olje sammen.

Tipset om sprutfanger er ikke så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kokosolje blir mye brukt i lavkarbodietter. Jeg har aldri prøvd det, holder meg til rapsolje og margarin, fast eller flytende, i matlagingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at kokosolje og palmeolje er de oljene som er minst sunne av de vegetabilske oljene. Kokosolje/fett er jo det som også selges som delfiafett.

Og det inneholder ca 90% mettede fettsyrer.

Cocosa og delfiafett er to forskjellige ting. Kokosolje har blant annet blitt nevnt som et effektivt middel i behandling av Alzheimers http://www.tampabay.com/news/aging/article879333.ece

http://www.helseogkost.no/nettbutikk/fettsyrer/cocosa_pure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Mener å ha hørt at kokosolje og palmeolje er de oljene som er minst sunne av de vegetabilske oljene. Kokosolje/fett er jo det som også selges som delfiafett.

Og det inneholder ca 90% mettede fettsyrer.

Kokosolje og palmeolje er de planteoljene som inneholder mest mettet fett.

Hovedproblemet med palmeolje (om man ser bort fra de etiske siden ved produksjonen) er at det finnes i så å si alt av ferdigmat og snacks, og at man derfor gjerne får i seg veldig mye av det.

Kokosolje blir ofte anbefalt til steking fordi det i motsetning til mange andre vegetabilske oljer ikke danner skadelige stoffer når det blir varmet opp til høye temperaturer. Tanken er vel at litt kokosolje på ingen måte er skadelig, og at det dessuten tross alt er bedre enn de uheldige stoffene man ellers ville fått i seg. Av samme grunner blir klaret smør også ofte anbefalt til steking.

Et lite innspill til slutt: Umettet og flerumettet fett blir ofte fremholdt som sunt, mens mettet fett blir hevdet å være usunt. Det er en altfor enkel måte å se det på. For saken er at man trenger en god balanse mellom ulike typer fettsyrer. Av den grunn bør man for eksempel være litt påholden når det gjelder å bruke solsikkolje og andre oljer med høyt innhold av umettede fettsyrer. Slik norsk kosthold er nå, får man nemlig i seg for mye Omega 6 i forhold til Omega 3, noe man vil kunne bøte litt på hvis man bytter ut en del av solsikkeolje og andre lignende oljer til fordel for f.eks. rapsolje og olivenolje, som har stort innslag av enumettede fettsyrer. Denne ubalansen kan man dessuten også bøte på ved å spise mer fet fisk, linfrø og andre matvarer som inneholder mye Omega 3. Når det gjelder mettet fett, er det noe kroppen trenger. Det er derfor feil å si at mettet fett er usunt. Det at de dosene veldig mange får i seg er helseskadelige, er en annen sak. Men for å leve sunt trenger man (og bør man!) ikke holde seg helt unna mettet fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...