Gå til innhold

Pass

Gjest MåneSkygge

Anbefalte innlegg

Gjest Moonshadow
Skrevet

Hvordan er det med pass til barn? Det er vel blitt sånn at de skal ha eget?

Er det bare og dra på politistasjonen å fikse? Skal jeg ha med bilde eller tar de det der? Hun er 7mnd. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha med fullmakt fra far, eventuelt bevis på at du har foreldrerett alene om det er tilfelle. Du må ha bilde ja, anbefaller å ta en tur til en fotograf og ta passbilde. For det er ikke lett. De må ikke smile, ha munn igjen, se i kamera, vise ørene osv.

Skrevet

De pleier ha automat på stasjonen, men det lønner seg å få tatt bilder på forhånd. Siden det kan være såpass vanskelig å få godkjente bilder av småbarn, når skal ha øynene åpne, være midt i bildet, ikke smile, ikke gråte etc. Du risikerer masse frustrasjon og å skape lang kø på politistasjonen hvis du venter med å ta bilder. Anbefaler å bruke fotograf til dette.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Ok. Jeg har foreldreansvaret alene. Hva kan være bevis på det?

Gjest Moonshadow
Skrevet

Ok, får ringe de i morgen og få de til og sende meg det. Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har foreldrerett alene til barnet mitt, og når h*n har trengt pass har jeg skrevet under på at jeg har foreldreansvar alene, og det har vært det hele. Har aldri trengt noe brev fra folkeregister eller noe annet bevis.

Gjest Meg, ja. I gjen. Du vet hvem.
Skrevet (endret)

Innlegget er slettet. Se reglene.

Strix -mod-

Endret av Strix
Gjest Moonshadow
Skrevet
Jeg har foreldrerett alene til barnet mitt, og når h*n har trengt pass har jeg skrevet under på at jeg har foreldreansvar alene, og det har vært det hele. Har aldri trengt noe brev fra folkeregister eller noe annet bevis.

Ok dat trenger jeg kanskje ikke noe bevis da. Det er jo sikkert enkelt for de og skjekke opp om de skulle være i tvil.

Gjest i etaten
Skrevet
Hvordan er det med pass til barn? Det er vel blitt sånn at de skal ha eget?

Er det bare og dra på politistasjonen å fikse? Skal jeg ha med bilde eller tar de det der? Hun er 7mnd. Noen som vet?

Som nevnt her, politiet er de som utsteder pass, og ja egent for barn.

Anbefaler at du tar bilde i en fotobutikk. Små barn er vanskelige å ta bilde av, samt at de kjenner kravene. Men kan for ordens skyld ta kravene med her. Rett forfra, lys bakgrunn, lukket munn (ikke lett på barn, så man gjør forsøk om du ikke får det til, men påregn at produsenten kan avvise og du må komme med nytt bilde), ikke smile, ingen pannebånd eller store hårbånd.

Du trenger ikke bevise at du har aleneansvar, det skal stå i folkeregisteret. Og det kan de fint finne ut av der og da.

Anbefaler at du tar med fødselsattest, om du ikke kan personnummeret til ungen din.

Barnet MÅ være med, og du må ha med legitimasjon på deg selv....

Skrevet
Ok, får ringe de i morgen og få de til og sende meg det. Takk for svar :)

Politiet har tilgang til folkeregisteret, så de sjekker det der. ;)

Gjest Moonshadow
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Da ble jeg klokere :) Får dra for å prøve å fikse bilde i morra :ler:

Skrevet

Vi fikset pass da mini var 7 mnd, og tok bilde selv. La ham på gulvet på et hvitt laken (pass på at det ikke er skrukker på det), og tok bilder til vi fikk noen som var bra.

Skrevet

Jeg har hatt pass til jenta mi fra hun var 2 år. Politiet ville absolutt ha samtykke fra pappaen, enda jeg har foreldreansvaret alene. Jeg hadde ikke noe brev så jeg ba de ringe min lokale politistasjon, da ordnet det seg.

Skrevet

Må unger ha eget pass dersom begge foreldrene reiser sammen med barna?

Skrevet
Må unger ha eget pass dersom begge foreldrene reiser sammen med barna?

Ja, alle må ha eget pass nå. Det ble endret for en del år siden.

Gjest Moonshadow
Skrevet
Jeg har hatt pass til jenta mi fra hun var 2 år. Politiet ville absolutt ha samtykke fra pappaen, enda jeg har foreldreansvaret alene. Jeg hadde ikke noe brev så jeg ba de ringe min lokale politistasjon, da ordnet det seg.

Det skal jo ikke være nødvendig. Det er jo litt av det som ligger i foreldreansvaret at man kan ta avgjørelser om å fikse pass selv... Eller?

Skrevet
Det skal jo ikke være nødvendig. Det er jo litt av det som ligger i foreldreansvaret at man kan ta avgjørelser om å fikse pass selv... Eller?

hei

er litt usiker her, men det komer an pa vilken lov di bruker, om di bruker barneloven star det der at man kan fa pass til barnet med bare egen underskrift dersom den andre ike motseter seg dersom di gar etter pasloven så skal det vere underskrift fra begge foreldre men jeg mener ike dersom du har foreldreansvaret alene

nar det gjelder bilde er det nok lurt og ta det pa forhand, en del politistasjon har ike automat lenger eter at det skal vere biometriske pas, det vil si at du lager paset pa en automat du siter foran som tar bilde og registrerer øyefarge, du bor derfor dra til nermeste politistasjon det er ike ale lensmanskontorer som har autmat og som derfor utsteder pas lenger barn uner ti ar trenger ike det netop fordi det er vanskelig og fa dem til og site stile, jeg tror og di kanskje er lit liberalere pa bilder av barn for eksempel med hensyn pa utryk

hilsen

lyke til

Skrevet
Jeg har hatt pass til jenta mi fra hun var 2 år. Politiet ville absolutt ha samtykke fra pappaen, enda jeg har foreldreansvaret alene.

Dette er bare tull. Det er ikke slik det fungerer. Politiet linker dataen sin direkte opp mot forlkeregisteret, så de ser det med det samme. Så det du sier er ikke sant,

Skrevet

Du har rett, ikke hør på mamma1, dette tar hun helt feil i :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...