Gå til innhold

Klarer du å spare 10 000 i måneden?

Gjest Augustina

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kunne nok ha spart 10.000 i mnd. uten å lide noen nød, men denne artikkelen synes jeg vitner om at "for mye og for lite ødelegger alt"...

Hvis man knapt nok unner seg maten, har man passert en grense etter min mening og det er en grense ikke jeg føler noe behov for å nærme meg en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg legger også av penger hver mnd. på en sparekonto jeg har for uforutsette utgifter. Men jeg synes ikke noe om denne kvinnens levemåte-jeg synes faktisk synd på henne som aldri kan nyte god mat, ett kino eller resturantbesøk, kulturopplevelser, reiser mm.

For meg blir hennes påstand om at hun "har det så bra" bare desperat og krampeaktig.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man med penger dersom man aldri kan nyte dem? Penger i seg selv er jo verdiløst, det er dete man får for dem som er verd noe, enten det er mat, drikke, reise eller opplevelser. Foreldrene mine har en nabo som har klart å spare seg til milionær på trygd. Ærlig talt, hva er vitsen? At arvingene skal få det?

Det er selvfølgelig lurt å sette til side penger til uforutsette utgifter, og kanskje invistere på en slik måte at man får glede av pengene seinere.

Men det får da være grenser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg kunne aldri spart 10.000,- i mnd. Med hus, to biler, to barn i barnehage osv. er det rett og slett umulig. Hjelper ikke kutte ut Cola og kaffe da....

Men at hun velger å leve slik må jo være hennes valg. Så lenge hun er fornøyd, er vel alt bra? Det er jo ganske beundringsverdig at enkelte er så selvdisiplinerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke falt meg inn å leve som hun gjør..

For meg er en del av å ha det fint og trives det faktum at jeg faktisk KAN sløse litt.. Jeg handler på impuls, jeg koser meg med god mat, både som vi lager hjemme og som vi spiser ute på restaurant, å ta seg en øl på en uterestaurant ved havna, midt på sommeren, mens det vrimler av folk, båter og glade måseskrik; Ahhhh, ingenting er bedre.

Men, likevel setter jeg av en viss sum hver måned. Vi sparer, men ikke så fanatisk at vi ikke kan ta oss råd til å kose oss skikkelig! Aldri i livet

Det er hennes måte å leve på, og hun er lykkelig, men jeg kunne aldri ha gjort noe sånn.. For meg vil hennes levemåte være med på å begrense hva jeg mener er en del av min hygge.

Men, all ære til henne for at hun får det til!! Det kreves stålvilje der tror jeg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer, hver mnd. og har etterhvert bygget meg opp en solid reservekonto, som er grei å ha til uforutsette utgifter.

Men, denne kvinnen....... etter min mening så "lever" hun ikke - sett fra mitt ståsted. Hva i huleste skal man med 400' på konto dersom man bare unner seg suppe og vann?

Det blir for dumt for meg..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg er enig i at man skal LEVE, ikke bare spare. Selvfølgelig!

Men hun investerer jo pengene i noe som gir henne avkastning senere.

Jeg bruker selv lite penger på klær, byturer osv. fordi jeg har mange faste utgifter, men slik er det vel for de fleste i etableringsfasen. Men uansett lever jeg jo på ingen måte så strengt som damen i artikkelen - det ville jeg ikke klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok klart å spare endel om jeg hadde levd som henne. Men jeg ønsker ikke leve som henne, selv om det må være en utrolig tilfredsstillelse å ha 400' på konto så man kan kvitte seg med gjeld.

Vi er nok litt for bortskjemte - men velger for det meste det livet vi vil leve. Jeg liker cafébesøk fx, og dermed er det plutselig en femtilapp her og en femtilapp der som kan spares. Uten at man får forringet livskvalitet av den grunn.

Så kan vi også huske på at mange ikke har råd til en pils eller røyk... som ikke lever sånn for å spare, men som lever slik fordi de ikke har noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg kunne umulig spart 10000 i måneden. Hvorfor? Da ville jeg hatt i underkant av 200 kroner til å bruke på husleie, mat, regninger og annet forbruk... Vel og merke deler jeg kostnadene med min samboer, men likevel, å spare 10000 i måneden, altså å spare 99% av netto inntekt, det ser jeg åp som umulig for meg...

Vi klarer faktsik ikke spare noe særlig i det hele tatt nå. Grunnet at jeg har utbetalt 10000 i måneden, det hadde han også inntil juni, men nå er det provisjon, og enn så lenge har han ikke tjent noe, men det kommer seg vel.

Men med i underkant av 20000 for to stykker, med husleie, mat, lånekassens stadige krav, strøm etc... ja, jeg har ikke handlet klær eller klippet håret på over et år, slikt kan jeg ikke bevilge meg selv (MÅÅ snart klippe håret da, det er slitt) Pengene forsvinner usannsynlig fort, nemlig. (Jada, vi kunne flyttet til en mindre leilighet med dårligere standard og dermed spart litt på husleia, men i et håp om bedre økonomi etterhvert har vi valgt å ikke flytte enda)

At hun sparte halvparten av inntekta si, vil jo si at hun hadde like mye å leve for som jeg har utbetalt. At hun klarte seg alene med de pengene skjønner jeg knapt, men sammen med en samboer er da ikke det noe problem (om han kan bidra med det samme. Det er jo slik jeg lever, og vi har det fint)

Om dama velger å gjøre det sånn, så fint for henne. Kanskje verdsetter hun tryggheten av oppsparte midler mer enn en tur på byen... Det er hennes valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at hun har det så bra egentlig..

Virker på meg som en tvangshandling...

Enig med broren hennes jeg :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt!!! :o Kunne like godt begå selvmord.....Og nei, hadde ALDRI I LIVET klart å spare 10.000 pr måned.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne ikke spart så mye uansett hvor mye jeg hadde prøvd, har nemlig maks 9000 utbetalt hver måned totalt (er student) ville uansett ikke valgt å leve livet mitt som hun i artikkelen. Som noen sa over her, hva skal man med penger hvis man ikke kan bruke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lmari

10.000?? Jeg klarer jo bare så vidt noen hundrelapper, jo!!! :oops:

..skulle gjerne vært flinkere til å spare, jeg. Men til gjengjeld har jeg mye moro for pengene mine, da!!

Kanskje det blir lettere å spare når jeg nå begynner i fulltidsjobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg overfører 5.000 i måneden til sparekontoen min, og det funker bra for meg.

Men jeg lever overhodet ikke som denne dama. Man må leve mens man kan! Jeg synes ikke at man skal sløse og øse ut penger i øst og vest, men dette er å overdrive. Hun burde brukt penger på noen restaurantbesøk og en fin ferie.

La spesielt merke til setningen om at det var vanskeligere for henne å spare så mye etter at hun var blitt samboer, for da bestemte hun ikke selv lenger. Det var kanskje bra hun fikk seg den samboeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med et stipend på vel 3000 i måneden, der 1850 går til husleie, blir det nok vanskelig med det ja... :ler:

Er litt enig med dem som sier at det ikke er noen vits med så masse penger når en aldri bruker dem, men nå hadde hun vel tenkt å betale ned gjelda si da? Nå husker ikke jeg hvor gammel hun var, men det må da være en stor "trygghet", og ikke minst frihet, i å være gjeldsfri i såpass ung alder?

Allikevel må jeg si jeg ikke ville gått så langt for det selv... Litt kos vil jeg altså ha! Og hadde jeg først hatt så mange penger på konto, ville jeg i det minste unnet meg selv et restaurantbesøk eller en aldri så liten ferie i ny og ne! Men det er nå meg, da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer 2000,- pr. mnd...og hadde nok klart 8000,- til de fleste månedene i året.....men vi prioriterer å leve "godt".....(vi sløser nok også en del.... :roll: ).....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvis problemet er at bankene skal ha for mye renter (som det står i artikkelen):

- Da vi kjøpte leiligheten, tok jeg et lån på 400.000 kroner. Bankene skal ha altfor mange penger tilbake. Så nå skal jeg kvitte meg med det lånet.

Hvorfor i all verden betaler hun ikke 10.000 ekstra i avdrag hver måned og kvitter seg med gjelda i stedet for å spare pengene????

Et klassisk eksempel på å spare seg til fant:

Man sparer penger på bok og betaler lånet ned etter planen.

Innskuddsrentene er alltid lavere enn lånerentene.

Ergo taper en penger på å spare penger for å betale gjelda senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lyst til å leve som henne, men å påstå at hun "lyver" er drøyt.

Hver sin smak, og hver sine behov. Det bør være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...