Gå til innhold

Enebolig/tomannsbolig/leilighet


Gjest Lupi

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

Jeg har aldri hatt så lyst til å bo i hus egentlig. Synes leilighet har passa meg best. Men nå bor vi altså i en enebolig med stor hage. Merker forsåvidt at vi trenger plassen og det er flott med hage til hundene. Allikevel synes jeg det er for mye jobb og vedlikehold med detta huset. Jeg synes det er fordeler og ulemper med både leilighet og hus, og er egentlig ikke sikker på hva jeg vil lenger nå som vi har barn og hunder...

Flytte vil jeg uansett. Jeg trives ikke der jeg bor i det hele tatt (beliggenheten). Her er det hovedvei på alle kanter, ingen muligheter for å gå tur, man må kjøre uansett hvor man skal, og det er ingen naboer. Jeg synes det er veldig stusselig, og merker faktisk at det tærer litt på meg at vi bor sånn. Men det er en dum tid å kjøpe bolig på. Vi har fulgt med på boligmarkedet i flere mnd. På den tiden har vi sett 2 hus som har vært perfekte, både beliggenheten og huset... Men de har vært alt for dyre begge 2. Sykt hvor dyrt det har blitt å bo på landet dere, jeg ser ikke så mye til at boligprisene har gått ned egentlig :)

Så vi ser etter et billigere hus, men det har ikke vært noen enda. Derimot ligger det et par tomannsboliger ute. Beliggenheten er perfekt, prisen er overkommelig og huset er relativt nytt og ser kjempefint ut. Vi vet hvor vi vil bo, vi vil ikke ha noe oppussingsobjekt, og vi kommer til å være kresne når vi nå skal kjøpe. Da skal alt klaffe for å si det sånn, for det vil jo være et sted vi vil bli boende og vil at barna skal vokse opp.

Men samboeren min vil ikke bo i tomannsbolig. For han er kun enebolig aktuelt, og husene skal helst ikke ligge så tett. Han vil ha space og privatliv... For meg så er ikke det så viktig igjen. Jeg kunne godt bodd i leilighet jeg, men jeg vet at han virkelig ikke vil bo i leilighet så da skal jeg såklart ikke tvinge han til det :) men merker det gnager litt at han ikke kan vurdere 2mannsbolig en gang. For meg så er det viktig at vi får flyttet fordi jeg ikke trives. Jeg stortrivdes der jeg bodde før, og var mye ute på tur. Når jeg bor her, er jeg mye inne og mye alene og jeg har rett og slett ikke lyst til å gå ut. Jeg synes alt blir et tiltak, og orker ikke å kjøre hver gang jeg skal gå tur med hundene mine!! Jeg kunne absolutt tenke meg 2mannsbolig jeg, men hvor tett blir man egentlig innpå naboen da? Hva er fordelene og ulempene med å bo i tomannsbolig?

Hva er viktig for deg når du velger bosted?

Vi kommer til å få det mye trangere økonomisk dersom vi flytter, og det kjenner jeg litt på... Men når jeg ikke trives her vi bor nå så synes jeg jo vi må gjøre noe. Dette er et tema som kommer opp til stadighet mellom oss, og jeg synes det gnager rett og slett. Vi er to mennesker som ikke er noe glade i husarbeid, og å ha et svært gammelt hus med kjeller og stor hage synes jeg er et ork egentlig. Jeg savner den lettstelte leiligheten min jeg, der jeg bodde mer sentralt og kunne gå både til butikksenter og skogen... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver at dere ikke er glade i husarbeid og at det er mye arbeid med eneboligen der dere bor nå, mest pga. at den er gammel? Men det er en del vedlikehold med et nytt hus også...

Det som er viktig for meg mtp. bosted er at det er på en plass jeg trives, og som du sier, ikke milevis unna nboer, ikke ønsker jeg å kjøre for hver minste ting eller ha hovedveier rett utenfor hagen.

For meg er kun enebolig aktuelt også, forstår samboeren din veldig godt og jeg er forberedt på arbeidet det krever. Jeg vil gjerne ha litt avstand til naboene sånn at man kan holde på litt i hagen med det ene eller andre, grill uten at naboen ser hver minste bevegelse og hører hvert ord. Noenlunde utsikt, et lite stykke fra de mest trafikerte områdene.

Vi har en ganske klar plan for hvor vi skal bo og vi skal bygge eget hus så vi satser på å få det som vi vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...